Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Thema’s NIMA Marketing Day 2018 deze week bekend Alva van Beek

In de loop van deze week worden de thema’s voor de NIMA Marketing Day 2018 bekendgemaakt. Na de snikhete eerste editie, die in juni van dit jaar plaatsvond en veel enthousiaste reacties nadien, is besloten dat de dag en het concept ongewijzigd worden voortgezet, evenals de ondertitel: Work. Life. Marketing. De capaciteit van de locatie …

Lees meer
Eric Kip: ‘MWG denkt niet meer vanuit de driehoek mediabureau-adverteerder-exploitant’ Alva van Beek

Eric Kip (ceo van Exterion Media) is sinds dit najaar de nieuwe MWG-voorzitter als opvolger van Ton Rozestraten, die nu bij branchevereniging Screenforce de voorzittershamer oppakt. Hij heeft met zijn bestuur volgens Kip ‘een gezond MWG’ achtergelaten. Er is in die periode een grote slag gemaakt met een ander soort lidmaatschap: van individueel naar bedrijf. Zo …

Lees meer
Hoe zet je loyale klanten aan tot online word of mouth? Alva van Beek

We denken vaak dat merktrouw hand in hand gaat met (positieve) word of mouth (WOM). Uit ons onderzoek, over fast moving consumer goods (FMCG), blijkt dat loyale klanten vooral offline, in gesprekken van persoon tot persoon, over hun favoriete merk praten (persoonlijke WOM), terwijl dat online veel minder of helemaal niet gebeurt (elektronische WOM, eWOM). …

Lees meer
Pritchard: mass one-to-one marketing is coming Alva van Beek

Procter & Gamble is planning to increase investment in what Marc Pritchard, Chief Brand Officer, calls one-to-one marketing at scale. In an exclusive interview with WARC, Pritchard said he was encouraged by the progress on media transparency made by the digital industry during 2017 as he reported that all P&G’s agencies now have transparent contracts …

Lees meer
Business Insider: ‘Ruim 80 procent zakelijke marketeers is bezig met contentmarketing’ Alva van Beek

Z24 Media kwam vorig jaar september met de Nederlandse versie van het succesvolle Amerikaanse zakensite Business Insider. Sinds de start in 2007 groeide dit journalistieke platform wereldwijd uit naar zo’n 110 miljoen unieke maandelijkse bezoekers. Bij de lancering in Nederland werd de site Z24.nl geïntegreerd in Business Insider. Een goede stap, volgens commercieel directeur Stefan …

Lees meer
Five Ways for Marketers to Implement a Customer-Centric Mindset Alva van Beek

For marketers, a mindset that puts the customer first is critical to competitive success. That’s something marketers know. Yet, during day-to-day execution, that customer-centric mentality tends to get pushed aside, more so in Marketing than other in client-facing parts of the business, such as Sales and Customer Support. It happens easily, even to the best …

Lees meer
(Blog Barbara Harmeleers) Merklessen van een snel groeiend tech-bedrijf Alva van Beek

Als ik bij het Bredase CM over de drempel stap, voel ik me direct thuis. Er hangt een gemoedelijke sfeer. Nog voordat ik kan zeggen wie ik ben en waarvoor ik kom, noemt de receptioniste mijn naam. Huh? Hoe weet ze dat zo zeker? Links en rechts word ik vriendelijk begroet. En als ik door …

Lees meer
Windesheim en NIMA slaan handen ineen Alva van Beek

Amsterdam 6 december 2017 – De opleiding Commerciële Economie van Hogeschool Windesheim en marketing-beroepsvereniging NIMA gaan een samenwerking aan. Studenten kunnen sneller hun NIMA B diploma halen en docenten kunnen hun vakkennis via NIMA bijhouden. Studenten die afstuderen krijgen vrijstelling voor het schriftelijke deel (B1) van het NIMA B examen. Zij ontvangen een HBO B1 …

Lees meer
Topintroducties blijven weer langer succesvol Alva van Beek

Topintroducties blijven het weer een wat langere tijd goed doen. Het is de belangrijkste conclusie die kan worden getrokken uit de stayersranglijst van IRI. De opgetelde omzet van in 2015 geïntroduceerde introducties komt weer boven de €100 miljoen uit. Vorig jaar was de stayersomzet nog historisch laag, omdat fabrikanten slechts korte tijd de focus legden …

Lees meer
CX, data and AI lead 2018 marketing priorities Alva van Beek

Data, customer experience and artificial intelligence are among the areas that both agencies and brands plan on prioritising in 2018, which promises to be a year of digital transformation, according to an exclusive survey by WARC. This forms part of WARC’s Toolkit 2018, published today, an annual guide to key trends and challenges that marketers around …

Lees meer
Marketing-skills doorgelicht met Nationale MQ Test Alva van Beek

Vanaf vandaag zet NIMA een nieuwe Nationale MQ Test live, waarmee marketeers hun actuele marketingkennis kunnen toetsen en vrienden, collega’s en bekenden kunnen uitdagen de strijd aan te gaan. De test heeft tot doel om professionals in korte tijd een idee te geven of hun kennis en kunde vers genoeg is voor het succesvol vervullen van het …

Lees meer
Crisiscommunicatie voorkomen? Ga de dialoog aan met de omgeving Alva van Beek

Campagnes kunnen een belangrijke oorzaak zijn voor het ontstaan van een crisis bij merken. Het overkwam onlangs Dove nog. Het merk kwam negatief in het nieuws met de campagne waarin een ‘gekleurde’ persoon veranderde in een blanke persoon. Deze campagne werd niet getolereerd door de omgeving en dus was Dove genoodzaakt in te grijpen. Het gebeurde Dove …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.