Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Marco Kuijten, Ronald Voorn, Chantal Schinkels, Felix van Hoften en Janneke Zuidhof. Vijf marketingprofessionals die allen geheel op eigen wijze een eigenwijze, kritische, maar doorgaans positieve kijk op ontwikkeling richting ‘beter’ met ons delen.
En voor wie wil weten hoe marketing ons gedrag beïnvloedt en hoe je van die kennis gebruik kunt maken, is er de NIMA Masterclass Neuromarketing, verzorgd door Walter Limpens.
NIMA biedt sinds 2024 voor de eerste maal de mogelijkheid een vierdaagse B2B-marketingcollegereeks te volgen. De reeks van vier dagen – verspreid over het jaar – is een gezamenlijk initiatief van RVS Marketing B2B Marketing & Sales en NIMA. Het idee voor de reeks ontstond uit de wens om B2B-marketeers in een compacte periode, zo …
Op 28 februari vond de ‘NIMA Brein en Gedrag kennissessie NeuroNext’ plaats, met presentaties van onder meer Bob van Dam, senior gedragspsycholoog en hoofddocent bij de Behavior Change Group en Mylene Samuels, Behavioural Design Expert bij ABN AMRO.
Wanneer de waarde niet duidelijk zichtbaar is, kan je het de klant niet kwalijk nemen dat deze er niet voor wil betalen. Zeker niet in B2B. De Amerikaanse marketeers hebben ooit na maanden overleg en vergaderen geprobeerd een nieuwe definitie vast te stellen voor ‘marketing’. Dat lukte en in die specifieke definitie speelt ‘waarde’ de …
Registreer je voor deelname aan de NIMA Lunchwebinar over segmenteren en positioneren
The Future of Marketing Strategy zal vanuit twee verschillende invalshoeken worden toegelicht en besproken door twee voormalige Marketeers of the Year.
Het verkrijgen van goede klantenleads is in sommige hoeken van B2B-marketing de belangrijkste factor waarop het werk van marketeers wordt beoordeeld, liefst aan de hand van een concreet en praktisch onderbouwd strategisch leadgeneratieplan. Daarvoor moet je een helder idee hebben van het antwoord op de vraag hóe je sales en marketing optimaal kunt laten samenwerken …
Wilco Verdoold: ‘De marketeer van de toekomst is een professional in meervoudige waardecreatie’. Volgens Verdoold is de marketeer iemand die verantwoordelijkheid neemt voor zowel aandeelhouder als mens en maatschappij. Voor mij is de marketeer van de toekomst een marketeer die verantwoordelijkheid neemt voor diezelfde toekomst. Verantwoordelijk voor een duurzame economie, door waarde te creëren voor …
Het inrichten en optimaliseren van de klantreis is één van de vakgebieden die in de afgelopen jaren als vanzelfsprekend richting ‘de marketing’ is gedreven. Wie kan het? Kruipen in de huid van een klant, patronen herkennen en het zogenoemde ‘olifantenpad’ ontdekken. Want een reis beperkt zich niet tot de ‘touchpoints’ die je kunt meten.
Een aantal weken geleden vroegen we je hulp bij een onderzoek dat wordt verricht door marketeers Bas Bisschops en Bjorn Niels naar de noodzakelijke marketingtransformaties bij de grotere organisaties. De eerste resultaten wijzen uit dat de rol van de marketingfunctie bij dit type organisaties de afgelopen jaren in veel gevallen minder sterk is geworden. Hoe …
Om met de deur in huis te vallen: inhoudelijk komt ons vak te kort en gemiddeld spannen we ons te weinig in om bij te blijven. We kijken liever een uurtje koffiedik dan dat we een wetenschappelijke studie lezen. We scrollen liever door de pdf van een trendrapport dan dat we serieus vakboek lezen.
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.