Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Blog Martin Huisman) Marketeer, lees die GDPR, ken ‘m en leef ‘m na! Alva van Beek

De GDPR is te belangrijk om over te laten aan de lijn of aan bureaus en externe specialisten. Iedere marketeer moet ‘m kennen, te beginnen met de strategen en beleidsmakers. Zo zorg je ervoor dat het gesprek met je cfo geen vervelende is… ‘Hoe kan ik deze wet omzeilen? Mag ik straks nog wel koud …

Lees meer
Voormalig Marketingtalent van het Jaar Liesbeth Gouda: ‘mensen moet je niet vastbinden’ Alva van Beek

Nederland kent relatief veel goede hbo’s en universiteiten met marketingopleidingen dus er loopt ook veel écht talent rond. Uitdaging is natuurlijk wel om die pareltjes te vinden zodra ze zijn losgelaten in de corporates en grotere marketingbedrijven, maar daarvoor hebben we dé verkiezing van het Marketingtalent van het Jaar. Ook nu wordt er weer driftig …

Lees meer
Exclusief: NIMA Members met 154 euro korting naar Martech Event Alva van Beek

Digitale transformatie is big business. Vrijwel dagelijks worden er nieuwe technieken en media-innovaties aangeboden waarmee je sneller en slimmer kunt werken. Tegelijkertijd speelt de fundamentele vraag: ‘Hoe ontwikkel ik nieuwe proposities die mijn bedrijf in dit digitale tijdperk verder brengen?’ Tijdens het Martech Event van Adfo Groep leer je van de ervaringen van mede-marketeers en …

Lees meer
Nine key themes retail marketers need to know about in 2018 Alva van Beek

Businesses that want to succeed in personalisation will also need to succeed in retaining – and effectively using – data. However, with GDPR coming into force next May, the topic of acquiring, storing, processing and using customer data will dominate in the first half of the year. This opens opportunities for more agile retailers to …

Lees meer
‘Consumenten geven steeds vaker de voorkeur aan internationale merken’ Alva van Beek

Consumenten kunnen hun producten en merken tegenwoordig overal vandaan halen. Hoe beïnvloedt dit hun voorkeur? Nielsen onderzocht in zijn Global Brand Origin-onderzoek voorkeuren voor lokale merken versus internationale merken, in 34 categorieën. Wat blijkt: consumenten geven steeds minder vaak de voorkeur aan lokale merken. In categorieën waar traditioneel lokale merken sterk vertegenwoordigd waren, denk aan …

Lees meer
Doe het nu! Nomineer het beste marketingbedrijf, marketeer of marketingtalent Alva van Beek

Op 29 maart 2018 zullen in Amsterdam de Dutch Marketing Awards 2018 worden uitgereikt aan Nederlandse bedrijven met de beste marketingprestaties. Ook worden de Marketeer of the Year én het Marketing Talent of the Year bekendgemaakt. Inzenden voor nominaties kan via de site www.dutchmarketingawards.nl. Daar is ook meer informatie te vinden over de criteria en …

Lees meer
Column The Y in Tijdschrift voor Marketing 2017 Alva van Beek

Elke maand stellen we je graag voor aan een ‘next generation marketeer’. Een Young Professional werkzaam in een uitdagende marketingorganisatie en deelnemer aan het NIMA Career Booster Programma. Deze maand: Beatrijs Bakker van FrieslandCampina.

Lees meer
Nieuwe lichting NIMA Diplomahouders wordt steeds jonger Alva van Beek

Afgelopen donderdag 16 november hebben opnieuw bijna honderd kersverse NIMA Diplomahouders hun bull mogen ontvangen uit handen van NIMA-voorzitter Martin Huisman. Ruim tweederde van de aanwezigen was jonger dan 35; een trend die representatief is voor het totaal van álle uitgereikte NIMA Diploma’s. In het regulier mbo en hbo zijn dit jaar al 740 NIMA-examens …

Lees meer
Integriteitstoets NIMA aangepast aan GDPR Alva van Beek

Deelnemers die de kosteloze NIMA Integriteitstoets afleggen worden vanaf deze week ook bevraagd over hun kennis van de General Data Protection Regulation (GDPR). De vragenlijst is daarvoor aangepast in overleg met de Integriteitscommissie van NIMA. In mei 2016 is de nieuwe Europese wet voor databescherming in werking getreden en dat heeft, zoals bekend, verstrekkende gevolgen …

Lees meer
‘Marketeers snappen niets van tech-tools en zijn te afhankelijk van hun bureau’ Alva van Beek

Tweederde van de adverteerders zegt ‘iets te begrijpen’ van de marketingtechnologie-tools die op dit moment worden ingezet. Zo’n 40 procent geeft vervolgens toe dat mediatechnologie niet effectief wordt ingezet. Dit valt op te maken uit het 2017 Global Media Technology Report van het Britse media-adviesbureau ID Comms. De onderzoekers ondervroegen wereldwijd 229 marketing- en mediaprofessionals, …

Lees meer
World Television Day: hoe is het anno 2017 met broadcasting? Alva van Beek

Het is vandaag World Television Day. De Verenigde Naties deze dag in 1996 uit om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van televisie. De Global TV Group, bestaande uit broadcasters en brancheorganisaties, grijpt dit jaar deze dag aan om voor het eerst gezamenlijk naar buiten te treden met nieuwe, wereldwijde cijfers over tv. …

Lees meer
Marketing budget growth stalls as CMO’s fail to prove ROI Alva van Beek

Growth in marketing budgets has stalled in 2017, with spend hitting a plateau this year after three years of growth. According to a survey of 353 marketing executives in the US and UK at companies with more than $250m in annual revenue, budgets fell from 12.1% of company revenue in 2016 to 11.3% in 2017 …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.