Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Zeg het maar marketeers: T-shape of Dad bod? Alva van Beek

Lekker doorleren houdt de marketeer in vorm, meent Jurriaan Gorter van NIMA. ‘Want je hebt de houdbaarheid van een verse makreel.’* Wat een tof initiatief van de redactie van Adformatie/MarketingOnline eens een poging te wagen om programma’s gericht op werkervaring, masterstudies, netwerkorganisaties of traineeships onder elkaar te zetten. Terecht stelt de auteur van ‘de lijst’ dat het …

Lees meer
The big debate: Is it the beginning of the end for the ‘big five’ agency holding groups? Alva van Beek

Over the past year, the agency landscape has been under the microscope like never before, with evidence of murky supply chains and agency kick-backs hitting the headlines. Now, with more and more brands bringing creative and media buying expertise in-house, it points to a distinct lack of trust between marketers and their partners. In fact, …

Lees meer
Marketingmania (1): wat houdt marketeers bezig? Alva van Beek

Het eerste deel van de ‘state of the union in marketing’ volgens Roland van Kralingen. Marketing verkeert in een staat van mania, dat staat voor een verhoogd activiteitenniveau, opwinding, kansen en intensivering maar ook van onzekerheid en instabiliteit.  Mania kan zowel euforisch als dysforisch zijn. Het laatste betekent spanning en onrust. In drie delen bespreekt …

Lees meer
Hier kun je als marketing- of communicatieprofessional terecht na je opleiding Alva van Beek

Wie zich wil verdiepen of werkervaring op wil doen, kan terecht bij deze initiatieven. Wil je aan de slag wil in de (digitale) marketing-, reclame- of communicatiewereld? Er zijn allerlei initiatieven om vooruit te helpen: programma’s gericht op werkervaring, masterstudies, netwerkorganisaties of traineeships. Hieronder een lijst van de meest bekende programma’s. Waarom deze initiatieven? Bureaus zijn …

Lees meer
Consument wantrouwt merken online Alva van Beek

Kantar TNS ondervroeg in het Connected Life onderzoek 70.000 mensen in 56 landen uit over hun online en digitale gedrag. De vier belangrijkste thema’s waren vertrouwen in content, data en e-commerce. Om de resultaten uit te diepen deed het onderzoeksbureau in 12 landen (waaronder Nederland) 104 diepte-interviews uit. Vertrouwen in content 50% van de Nederlanders …

Lees meer
‘Van Mulo-vak naar Rocketscience’ Alva van Beek

Vroeger, toen de dieren nog praten konden, rolde je zo de reclame in. Je las de gratis Adfo, deed wat SRM en een Nimaatje. Je liep dag in dag uit met je bazen mee. Briefinkje voor de introductie van een nieuwe knakworst ophalen, conceptje maken en gas erop met een massamedium. Na 25 jaar kon …

Lees meer
Alles op één dag: Visual Storytelling op herhaling in 2018 Alva van Beek

Het komt zelden voor dat een geheel nieuwe masterclass in het aanbod Classes & Events van NIMA direct volgeboekt wordt, maar dat gebeurde nadat de ééndaagse ‘scripten, filmen, editen en publiceren van videoblogs’ werd geïntroduceerd. Nadat vorige week de eerste lichting cursisten inderdaad binnen één dag de fijne kneepjes van Visual Storytelling was onderwezen, zijn …

Lees meer
NIMA 010: Marketing-classes in Maasstad lopen vol Alva van Beek

Sinds NIMA een deel van zijn portfolio masterclasses, workshops en trainingen aanbiedt in Rotterdam, is daar een aanzienlijk aantal inschrijvingen binnengekomen. De classes B2B, Customer Journey en Digital Marketing zitten bijna vol. Waar verreweg de meeste classes voor marcom-professionals uitsluitend te volgen waren op het Amsterdams hoofdkwartier van NIMA, kan dat sinds dit najaar ook …

Lees meer
Groei NIMA Examens in regulier onderwijs zet door Alva van Beek

Dit voorjaar berichtten we al dat NIMA examens in het regulier onderwijs explosief groeiden ten opzichte van 2016. Deze tendens zet zich dit najaar voort. De enorme toename is te zien op zowel vo-, mbo- als hbo-niveau. Steeds meer onderwijsinstellingen in het regulier onderwijs geven te kennen de toegevoegde waarde van het NIMA Diploma op …

Lees meer
The rise of the ‘copycat’ marketer Alva van Beek

The term ‘marketing’ is a derivation of the Latin word, mercatus, meaning market-place or merchant, and it first appeared in dictionaries in the sixteenth century referring to the process of buying and selling at a market. So, it’s safe to say that the art of marketing has been around for quite some time! During this …

Lees meer
LGBTQ+ community ‘least well represented’ in advertising Alva van Beek

British consumers believe the LGBTQ+ community is portrayed least accurately in advertising, with many consumers questioning the authenticity of brands’ commitment to social diversity. The research, presented exclusively today (5 October) during a panel at the Festival of Marketing, was undertaken by not for profit organisation PrideAM and market research company Simpson Carpenter. It questioned …

Lees meer
‘Marketeers solliciteren zich na zomer een slag in de rondte’ Alva van Beek

Het aantal gestarte sollicitaties neemt in de breedte toe, maar marketeers spannen de kroon. Oriënteren op een nieuwe baan, en – daaropvolgend – solliciteren op een nieuwe baan kent van oudsher twee piekmomenten: in het begin van het jaar en in september. Volgens carrièreplatform Monsterboard hebben mensen na een periode van vakantie en rust tijd …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.