Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
De 10 belangrijkste lessen van een duurzaam vismerk. Tekst: Barbara Hameleers* ‘Onze missie is pas gelukt als de hele wereld verantwoorde vis eet’, zegt Fish Tales-oprichter Bart van Olphen. Tijdens een NIMA college tour vertelde hij hoe hij zijn merk heeft neergezet. Bart van Olphen wil na zijn opleiding aan de Hotelschool een restaurant beginnen in Frankrijk. Hij …
Amsterdam 23 oktober 2017 – Marketeers maken zich zorgen over de positie van marketing in de organisatie. Naast voldoende uitdaging in het werk en de werksfeer vinden marketeers het belangrijk dat er binnen het bedrijf ruimte is voor ondernemerschap. Dat is één van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek Marketing 18. dat is uitgevoerd door …
De hele wereld bestaat uit netwerken. Of dat nu in de natuur is of in steden, tussen mensen of bij merken, het maakt weinig verschil. Uiteindelijk zijn wij allemaal met elkaar en met alles verbonden. Dat geldt ook voor de connecties tussen mensen en merken. Die kunnen heel losjes zijn of heel hecht – en alles daartussen. …
Om de zoveel maanden een cursusje doen om je vaardigheden bij te spijkeren is volstrekt onvoldoende. Om écht bij te blijven met de technologische revolutie, moeten we minstens een halve werkdag per week nieuwe dingen leren. Dat is een van de conclusies van een studie naar de toekomst van werk die adviesbureau McKinsey in opdracht …
Lekker doorleren houdt de marketeer in vorm, meent Jurriaan Gorter van NIMA. ‘Want je hebt de houdbaarheid van een verse makreel.’* Wat een tof initiatief van de redactie van Adformatie/MarketingOnline eens een poging te wagen om programma’s gericht op werkervaring, masterstudies, netwerkorganisaties of traineeships onder elkaar te zetten. Terecht stelt de auteur van ‘de lijst’ dat het …
Over the past year, the agency landscape has been under the microscope like never before, with evidence of murky supply chains and agency kick-backs hitting the headlines. Now, with more and more brands bringing creative and media buying expertise in-house, it points to a distinct lack of trust between marketers and their partners. In fact, …
Het eerste deel van de ‘state of the union in marketing’ volgens Roland van Kralingen. Marketing verkeert in een staat van mania, dat staat voor een verhoogd activiteitenniveau, opwinding, kansen en intensivering maar ook van onzekerheid en instabiliteit. Mania kan zowel euforisch als dysforisch zijn. Het laatste betekent spanning en onrust. In drie delen bespreekt …
Wie zich wil verdiepen of werkervaring op wil doen, kan terecht bij deze initiatieven. Wil je aan de slag wil in de (digitale) marketing-, reclame- of communicatiewereld? Er zijn allerlei initiatieven om vooruit te helpen: programma’s gericht op werkervaring, masterstudies, netwerkorganisaties of traineeships. Hieronder een lijst van de meest bekende programma’s. Waarom deze initiatieven? Bureaus zijn …
Kantar TNS ondervroeg in het Connected Life onderzoek 70.000 mensen in 56 landen uit over hun online en digitale gedrag. De vier belangrijkste thema’s waren vertrouwen in content, data en e-commerce. Om de resultaten uit te diepen deed het onderzoeksbureau in 12 landen (waaronder Nederland) 104 diepte-interviews uit. Vertrouwen in content 50% van de Nederlanders …
Vroeger, toen de dieren nog praten konden, rolde je zo de reclame in. Je las de gratis Adfo, deed wat SRM en een Nimaatje. Je liep dag in dag uit met je bazen mee. Briefinkje voor de introductie van een nieuwe knakworst ophalen, conceptje maken en gas erop met een massamedium. Na 25 jaar kon …
Het komt zelden voor dat een geheel nieuwe masterclass in het aanbod Classes & Events van NIMA direct volgeboekt wordt, maar dat gebeurde nadat de ééndaagse ‘scripten, filmen, editen en publiceren van videoblogs’ werd geïntroduceerd. Nadat vorige week de eerste lichting cursisten inderdaad binnen één dag de fijne kneepjes van Visual Storytelling was onderwezen, zijn …
Sinds NIMA een deel van zijn portfolio masterclasses, workshops en trainingen aanbiedt in Rotterdam, is daar een aanzienlijk aantal inschrijvingen binnengekomen. De classes B2B, Customer Journey en Digital Marketing zitten bijna vol. Waar verreweg de meeste classes voor marcom-professionals uitsluitend te volgen waren op het Amsterdams hoofdkwartier van NIMA, kan dat sinds dit najaar ook …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.