Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Groei NIMA Examens in regulier onderwijs zet door Alva van Beek

Dit voorjaar berichtten we al dat NIMA examens in het regulier onderwijs explosief groeiden ten opzichte van 2016. Deze tendens zet zich dit najaar voort. De enorme toename is te zien op zowel vo-, mbo- als hbo-niveau. Steeds meer onderwijsinstellingen in het regulier onderwijs geven te kennen de toegevoegde waarde van het NIMA Diploma op …

Lees meer
The rise of the ‘copycat’ marketer Alva van Beek

The term ‘marketing’ is a derivation of the Latin word, mercatus, meaning market-place or merchant, and it first appeared in dictionaries in the sixteenth century referring to the process of buying and selling at a market. So, it’s safe to say that the art of marketing has been around for quite some time! During this …

Lees meer
LGBTQ+ community ‘least well represented’ in advertising Alva van Beek

British consumers believe the LGBTQ+ community is portrayed least accurately in advertising, with many consumers questioning the authenticity of brands’ commitment to social diversity. The research, presented exclusively today (5 October) during a panel at the Festival of Marketing, was undertaken by not for profit organisation PrideAM and market research company Simpson Carpenter. It questioned …

Lees meer
‘Marketeers solliciteren zich na zomer een slag in de rondte’ Alva van Beek

Het aantal gestarte sollicitaties neemt in de breedte toe, maar marketeers spannen de kroon. Oriënteren op een nieuwe baan, en – daaropvolgend – solliciteren op een nieuwe baan kent van oudsher twee piekmomenten: in het begin van het jaar en in september. Volgens carrièreplatform Monsterboard hebben mensen na een periode van vakantie en rust tijd …

Lees meer
Marketers must avoid the risk of ‘over datafication’ Alva van Beek

Marketing has undoubtedly entered a new age of accountability. Today, the effect of every piece of creative can be measured, quantified and optimised, allowing marketers to course correct campaigns in real time. Never before has marketing been better able to demonstrate its return on investment and explain how its activity is positively impacting on the …

Lees meer
Onderzoek IAB Nederland: online advertising groeit dankzij SEA, video, social en mobiel Alva van Beek

Vandaag is het IAB report on Online Advertising Spend over het eerste halfjaar van 2017 uitgekomen. Zoals gewoonlijk werd het onderzoek uitgevoerd door Deloitte in opdracht van IAB Nederland. De opvallendste resultaten zijn de algehele groei van online advertising in Nederland en vooral de rol van paid search, video, social en mobiel daarin. Oh, en de groei kan …

Lees meer
CMO Diner van Top Marketing Club mindfull richting minder weerstand Alva van Beek

De essentie van verandermanagement is continuïteitsmanagement. Het klinkt alsof je tegen een spits zegt dat de aanname van de bal belangrijker is dan het scoren van doelpunten, maar zo gek is de redenatie niet. Ruim dertig deelnemers aan het halfjaarlijkse TMC Marketing Executive Diner van de NIMA Top Marketing Club kregen op 5 oktober een …

Lees meer
Accenture: ‘Vooral trouwe adverteerders Ster gaan veel pijn voelen van de vaste prijs’ Alva van Beek

Joris Stam van Accenture Media Management vraagt zich na berekeningen af of de vereenvoudiging van het prijsbeleid niet te rigoureus is ingevoerd. De aankondiging van het vaste prijsbeleid van Ster heeft de afgelopen weken al veel aandacht gekregen. Vanaf 2018 gaat Ster werken met een vaste basisprijs op televisie en radio, waarbij volume en volume-aandeel geen rol meer …

Lees meer
Hoogleraar Ed Peelen: ‘Contentmarketing gaat je hele communicatie sturen’ Alva van Beek

Wayne Parker Kent interviewde in hun podcast The Brief deze week prof. dr. Ed Peelen, Bijzonder hoogleraar contentmarketing aan de Universiteit van Amsterdam. Peelen is naast academicus ook medeoprichter en partner bij strategisch bureau ICSB uit Rotterdam. Maar naast zijn werk in de praktijk heeft Peelen dus ook een lange academische loopbaan. Momenteel doceert Peelen …

Lees meer
(Interview Stef Beerens) ‘Merkloze bulk in Food & Agri? Dat zie je echt verkeerd.’ Alva van Beek

Voor wie er nooit écht goed naar gekeken heeft, is onze nationale Food en Agri-industrie een sleeping beauty. In Nederland is landbouw en veeteelt niet alleen bovengemiddeld productief en economisch profijtelijk, er is ook voortdurend vraag naar en inzet van innovatie. De NIMA Community Food & Agri – bestaand uit een groep gedreven marketeers uit …

Lees meer
How to make the transition from technical expert to marketing manager Alva van Beek

Being promoted to manager means marketers must deliver their objectives through other people for the first time. It’s a clear step up but it often requires a completely new set of skills, quite different from those necessary to complete the operational aspects of the role. Marketers need to learn how to inspire their team and take …

Lees meer
NIMA community Food & Agrimarketing start met ‘De Marketingtafel’ Alva van Beek

De NIMA community Food & Agrimarketing is gestart met een nieuw concept om zijn relevantie voor het vak te bestendigen en vergroten: de marketingtafel. Doel en ambitie is om in kleine groepen kennis en ervaringen uit te wisselen over één specifiek onderwerp of thema onder begeleiding van een gespreksleider die specialist is op dit gebied. …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.