Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Pascal Boogaert: “Marketeers zien dat werken met een netwerk voordelig is én goed werkt” Alva van Beek

Creatieve bureaus die voor marketeers werken, zoals reclame-, online of redactiebureaus, hebben het lastig. Vooral de zogenoemde ‘full-service bureaus’ hebben de nodige concurrentie gekregen. En die concurrentie is ook serieus: 70 procent van de marketeers wil werken met specialisten voor hun verschillende communicatievragen. Dat concludeert marketingfreelance-collectief The Freeforce na onderzoek onder marketingbeslissers die zijn aangesloten bij NIMA; …

Lees meer
Three Key Components of Effective Marketing and Content Calendars Alva van Beek

Content marketing is booming. Fully 73% of businesses plan to increase the amount of original content they generate this year, according to research by Content Marketing Institute and MarketingProfs. Therefore, it’s more important than ever for marketing teams to have tools and systems in place to help them remain organized: If you increase content production without a …

Lees meer
NIMA minor Marketing populair in mbo-onderwijs Alva van Beek

Amsterdam, 25 september 2017 – Een fors aantal mbo-opleidingen start met het aanbieden van de NIMA minor Marketing. Vanaf jaar 3 kunnen de leerlingen het NIMA Examen afleggen en bij voldoende resultaat ontvangt men het officiële NIMA Diploma. Dit diploma wordt hoog gewaardeerd door het bedrijfsleven en is daarmee een waardevolle toevoeging op het cv. Inmiddels hebben …

Lees meer
Are FMCG brands struggling to realise the promise of direct selling? Alva van Beek

For the FMCG sector the formula for success used to be relatively simple. As long as companies had good relationships with the major high street retailers, great products, strong brands and marketing that turned heads things worked well. But the market has become a lot more complex. The rise of ecommerce and new high street …

Lees meer
Zo levert customer journey mapping geld op Alva van Beek

Merken weten meestal wel waar ze voor staan, maar zijn slecht in de executie van hun merkidee. Aldus Kari Shimmel en Marcia Lorente (beide werkzaam bij het Amerikaanse communicatiebureau Campbell Ewald). Ze schreven er een artikel over in Admap, waarbij ze zich concentreren op customer mapping. Volgens hen plotten bedrijven de klantreis al jaren in …

Lees meer
Creatieve Marketing-ZZP’ers: ‘Marketeer wil merkkapitein zijn’ Alva van Beek

De marketeer wil de kapitein van het merk zijn. Maar een in-house agency wil eigenlijk niemand.  Veel liever werkt de marketeer samen met specialisten. Daarbij liggen wel een aantal uitdagingen, zoals: wie wordt de merkbewaker? (Dit artikel is geschreven door The Freeforce, een collectief van zelfstandige creatieven die voor marketing en marketeers werken, naar aanleiding …

Lees meer
De wet van de paracetamol Alva van Beek

De wet van de Paracetamol, hoe je waardeproposities vernieuwt

Lees meer
Homo Deus Alva van Beek

Homo Deus, interessant voor de marketingprofessional die doordenkt.

Lees meer
Rik Riezebos: Wat kunnen packaging designers leren van Sharp? Alva van Beek

Geen marketeer of bureau kan er de laatste jaren omheen: het managementboek ‘How Brands Grow’ van Byron Sharp. Toch valt er zeker iets op diens populaire theorie af te dingen, vindt brandingspecialist Rik Riezebos (Eurib, Brand Capital). Op een bijeenkomst van BNO NEXTpack beantwoordde hij de vraag: wat kunnen packaging designers leren van Sharp? Riezebos …

Lees meer
De Relatie Economie Alva van Beek

Over een switch van de transactie-economie naar de relatie-economie.

Lees meer
Inzenden voor de Dutch Marketing Awards 2018 Alva van Beek

Op 29 maart 2018 zullen in Amsterdam de Dutch Marketing Awards 2018 worden uitgereikt aan Nederlandse bedrijven met de beste marketingprestaties. Ook worden de Marketeer of the Year én het Marketing Talent of the Year bekendgemaakt. Iedereen die een genomineerde wil aandragen, wordt daartoe van harte opgeroepen door de organisatoren van het evenement: Beroepsvereniging NIMA …

Lees meer
Interview Gijs van den Broek: Van communicatieafdeling naar redactie? Hoe dan? Alva van Beek

Nadat communicatiemanager Gijs van den Broek zes jaar geleden bij bouwbedrijf Heijmans startte, waren de communicatieprofessionals gekoppeld aan de verschillende bedrijfsonderdelen. Er waren maar liefst 52 losse websites vol statische, droge inhoud met af en toe een verdwaald nieuwsbericht. Uiteindelijk kreeg hij het mandaat om de bestaande websites op een hoop te gooien en er …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.