Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Wie was beter dan Bever? de Redactie

NIMA is op zoek naar dergelijke bedrijven en daar heb jij als marketeer waarschijnlijk veel beter zicht op dan Team NIMA in z’n ivoren torentje, dus tip onze vakjury’s!

Lees meer
Een goed verhaal hoef je niet door te duwen de Redactie

Veel mensen hebben weleens last van dat ‘gebrek aan overtuigingskracht’, maar er is goed nieuws: De technieken om je boodschap kracht bij te zetten en te laten landen zijn te leren en communicatie zó inzetten dat het allemaal gaat zoals jij dat in gedachten hebt, kán.

Lees meer
Aan jezelf verkopen wat je naar buiten levert de Redactie

Iedereen kijkt vanuit zijn eigen bril. Deze bril is gekleurd door je eigen ervaringen in het verleden, je waarden, je overtuigingen, je innerlijke drijfveren en onderliggende behoeften. Jouw bril is dan jouw waarheid. Dit heeft natuurlijk effect op hoe je denkt en handelt in de interactie met anderen.

Lees meer
ROC Rivor breidt opleidingsaanbod uit met NIMA A Sales en NIMA A Marketing de Redactie

NIMA verwelkomt ROC Rivor bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Adrie Pol en Sandra Leijdens van Rivor tekenden samen met Baukje Hilarides van NIMA de overeenkomst voor een nauwe samenwerking. ROC Rivor is de nieuwste erkende Education Partner van NIMA. Vanaf dit schooljaar 2023/24 breidt Rivor het brede opleidingsaanbod uit met de opleidingen tot …

Lees meer
Het vak Manager Marketing wordt nergens onderwezen de Redactie

Een goede marketeer is niet per definitie een goede leidinggevende. Leiding geven aan een team van eigenwijze professionals is écht anders dan goed zijn in je vak. Bij leiding geven komt je stijl van leiding geven naar voren als feminien of meer masculien, betekenis geven aan het werk van je team, samenstellen van teams waarin persoonlijke eigenschappen en competenties afgestemd worden. Maar ook het vast kunnen stellen waar je de komende jaren behoefte aan hebt om als team succesvol te zijn.

Lees meer
EMC-onderzoek: ‘We leven in een schizofreen marketingtijdperk’. AI bestormt de Data Analytics-suite Luuk Ros

Dit jaar is AI het nr 1 top-of-mind-onderwerp voor marketingdirecteuren in heel Europa, maar uiteraard is dit niet het enige. Verschillende strategische onderwerpen passeren de revu, gevolgd door topics als Brand Management, Marketing Operations en Digitalisering (MarTech).

Lees meer
Marketeer, je reclame raakt me niet de Redactie

(Gastblog door NIMA-docent Adriaan Oomen) Want je bent bezig met de verkeerde dingen. Tuurlijk, ik weet heus wel dat je heel hard werkt, dat je tig bordjes in de lucht moet houden. Dat je baas resultaten wil zien. Dat Sales leads nodig heeft (die zo goed moeten zijn, dat ze er zelf geen moeite meer …

Lees meer
Alles in marketing komt samen in contentmarketing Luuk Ros

Marketingcommunicatie door de inzet van redactionele media; zo zou je ‘contentmarketing’ kunnen omschrijven voor een professional die niet in het marketingvak woont. De term, het begrip, dook pas een jaar of tien geleden op, wordt heel vaak gebruikt, maar eigenlijk is het een oeroude vorm van promotie en direct ook een van de meest effectieve. …

Lees meer
Nieuwe NIMA community bestuursleden bij, Regio Oost, Regio Zuid en Regio West Lotte Berk

Bonne Maat en Stefanie Sijtsma treden toe bij Regio Oost. Peter-Jan Melenhorst gaat het Regio West bestuur versterken en Niek Scheppers gaat zich inzetten voor Regio Zuid. Graag stellen we je voor aan Bonne, Stefanie, Peter-Jan en Niek. Zij vertellen alle vier wat de reden is van hun toetreden bij een NIMA community. Bonne Maat: …

Lees meer
Lunchwebinar De Toekomst van Marketing 5 maart – Segmenteren en Positioneren 2.0 de Redactie

NIMA gaat ook in 2024 door met de druk bezochte en gratis lunchwebinars waarin we vanuit de studio live en interactief in gesprek gaan over de marketingonderwerpen van nú. Toegankelijk voor iedereen die een beetje meer marketing en wat minder mening kan gebruiken. Samen nemen we vier keer plaats aan de grote marketingtafel met steeds …

Lees meer
Dé marketingtrend voor 2024: méér marketingtrends Lotte Berk

Er bestaan hypes, rages en trends. Nog niet zo lang geleden was ‘trendwatcher’ een eerbiedwaardig beroep waarvoor binnen het marketingvak ook veel ruimte werd ingeruimd, want tenslotte kan élke trend relevant zijn en een competitief voordeel opleveren of zelfs de kans om een heel nieuw businessmodel uit te rollen. Een trend kan ook in je …

Lees meer
NIMA Brein en gedrag: ‘We’ve come a long way since Cialdini! En het mooiste moet nog komen’ Lotte Berk

Wát een mooie en drukbezochte bijeenkomst van onze NIMA Community Brein & Gedrag. Het thema was Beyond Nudging en dat maakten de sprekers méér dan waar. Interpolis leverde niet alleen een prachtlocatie in Tilburg maar ook een boeiende spreker. Gedragswetenschapper Patty Jansen liet zien hoe de verzekeraar niet klakkeloos bekende ‘gedragstrucs’ inzet, maar onderzoekt en …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.