Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Unieke collegereeks voor B2B-marketeers de Redactie

Sinds 2024 biedt NIMA, in samenwerking met RVS Marketing, een vierdaagse B2B-marketingcollegereeks aan. De reeks is bedoeld voor senior B2B-marketeers die hun kennis willen verdiepen over de belangrijkste actuele onderwerpen in hun vakgebied. Elke sessie bestaat uit twee interactieve delen, met bijdragen van experts en ervaringsdeskundigen. De serie begint met ‘B2B Marketing & Sales’, gevolgd …

Lees meer
Hoe je marketingtrendrapporten leest zonder er gek van te worden de Redactie

Laten we beginnen met een stapje terug. Niet elk rapport is voor jou bedoeld. Veel van deze publicaties zijn gericht op specifieke sectoren, markten of zelfs interne agenda’s van de opstellers.

Lees meer
NIMA Marketing Masters: Marketingdilemma’s in volstrekte vertrouwelijkheid (Interview Erik Hoogenhout) de Redactie

‘Als MEC zijn wij blij dat we nu onderdeel gaan uitmaken van het NIMA Marketing Masters-programma, omdat we daardoor meer organisaties kunnen bereiken die een intervisiesessie willen organiseren.’

Lees meer
AI-geletterdheid: nieuw fenomeen voor de moderne marketeer de Redactie

De Europese Unie heeft met de AI Act regelgeving geïntroduceerd die organisaties verplicht om ervoor te zorgen dat hun medewerkers over voldoende AI-kennis beschikken.

Lees meer
B2B-Xchange: Marketingdiscussies met een scherp randje de Redactie

De NIMA B2B-community staat bekend om haar liefde voor inhoud én een goed debat. Het programma omvatte daarom ook twee zogenaamde ‘Challenges’—ronkende discussiesessies met titels als ‘Niet voor watjes’.

Lees meer
‘Marketing als aanjager: van boardroom tot maatschappij’ (Interview Marc van Eck) de Redactie

‘Hoe je op een heel moderne manier marketing kan bedrijven, die niet alleen goed is voor klanten en voor het bedrijf, maar die ook helpt onze wereld een stukje beter te maken. Want dat is heel hard nodig.’

Lees meer
Education Day 2024: de kracht van data en AI in marketing de Redactie

Voor docenten biedt een evenement als dit een kans om de nieuwste technologieën in te zetten in de klas, waardoor studenten straks een voorsprong hebben op de arbeidsmarkt.

Lees meer
Wat is het beste marketingbedrijf van Nederland in 2024? de Redactie

De prijzen zullen worden uitgereikt tijdens NIMA Marketing Day 2025 op 12 juni, het grootste marketingevenement van Nederland. Nu de juryleden zijn geselecteerd en de website live is, is het tijd om na te denken over wie een plek op het podium verdient.

Lees meer
(Blogpost) Weet jij hoe je echt onderscheidend je merk kunt neerzetten? de Redactie

Het neerzetten van een sterke onderscheidende merkpositionering is geen eenmalige actie. De markt verandert voortdurend. Je concurrentievoordeel is tijdelijk.

Lees meer
Merkmanagement in het perspectief van de omgeving (Interview Frank Peters) de Redactie

In iedere keuze die je voor een merk moet maken zit een ethische component. Je raakt namelijk altijd aan de belangen, verwachtingen of waarden van je omgeving.

Lees meer
Boekrecensie Register Marketeers: ‘De Toekomst is Fantastisch’ de Redactie

Strategen nemen inzichten uit het verleden nogal eens als uitgangspunt voor de lange termijnverwachtingen. Iets, wat gezien de recente volatiliteit, turbulentie en complexiteit, steeds onzekerder is geworden.

Lees meer
NIMA Young Profs in het Rijksmuseum: Een Meesterlijke Marketingtransitie de Redactie

Wat Het Rijksmuseum zo bijzonder maakt, is de verschuiving van productgerichte communicatie naar échte merkcommunicatie. Het legt daarin de nadruk op emotie en beleving.

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.