Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Workshop: Creatieve Concepten Beoordelen, met je buikgevoel meer ratio toevoegen De redactie

Gea Barth, voorzitter van het NIMA Senior Professionals-bestuur, heeft afgelopen januari de Workshop: Creatieve Concepten Beoordelen gevolgd. In deze workshop leer je hoe je buikgevoel en ratio combineert en hoe je effectieve, creatieve voorstellen krijgt. We hebben haar gevraagd om een eerlijk oordeel te geven over de workshop. Hieronder lees je waarom ze voor de …

Lees meer
Podcast CIM Marketing De redactie

In deze live CIM Marketing Podcast bespreken Emilie Stephenson (Head of Force for Good UK bij Innocent Drinks) en Richard Code (senior trendconsultent bij Mintel) de geheimen van succesvolle duurzame marketing. Beluister de podcast hier.

Lees meer
Els Dijkhuizen, CMO Heineken: ‘Verbinden is de kern van onze marketing’ De redactie

Els Dijkhuizen is sinds januari 2021 marketingdirecteur Heineken Nederland. Met haar spreken we over een aantal opvallende ontwikkelingen binnen het concern zoals de sponsoring van de Dutch Grand Prix F1, de komst van Birra Moretti naar Nederland, de introductie van Gen Z-biertje Silver, de mediakracht van het bushokje, het 150-jarig bestaan van Heineken in 2023 …

Lees meer
Do you have a strategy worthy of a brief? These three questions will tell you De redactie

New research shows marketers are terrible at briefing agencies. To start putting that right, ask yourself whether your marketing strategy meets these criteria. The IPA has been knocking around for over a century and, throughout that time, it has done incredibly important and useful work for advertising agencies. I did a couple of courses with …

Lees meer
‘Bij marketing is menselijke interactie veel belangrijker dan de nieuwste technologieën’ Alva van Beek

Tijdens de coronapandemie was er een hotelketen waar we niemand over hoorde. Waarom niet? Omdat The Student Hotel niets veranderde in de gang van zaken en daarmee ook 70 procent van de gasten wist te behouden. Een strategie die nog steeds zijn vruchten afwerpt, aldus Mark Liversidge, CTO en CIO van de hotelketen, tegenover Business …

Lees meer
Marketeer! Stop met marketing! De redactie

In een artikel uit het NRC van 27 juni pleit duurzaamheidsexpert Ronald Rover voor slechts één mogelijke oplossing voor een leefbare toekomst: minder kopen, minder reizen, minder groei. En Ronald is hierin zeker niet de enige die deze oplossing aandraagt. We moeten gewoon minder spullen kopen. En daar zit je dan als marketeer met je nieuwe producten …

Lees meer
Trends in woordgebruik in domeinnamen De redactie

We hebben natuurlijk het jaarlijkse overzicht van Google-zoekwoorden dat laat zien welke termen populair zijn en – in het verlengde hiervan – iets zeggen over de tijdsgeest. Maar er is ook een duurzamere variant van dit trendonderzoek, namelijk welke woorden populair zijn om te gebruiken in een domeinnaam. Onlangs analyseerden we welke woorden aan populariteit …

Lees meer
Facebook: meer profielen onder één account De redactie

Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook, start een test waarbij geselecteerde gebruikers tot maximaal vijf profielen kunnen aanmaken vanuit één account op Facebook. Dat meldt nieuwswebsite Bloomberg.com. Gebruikers mogen nu maar één account aanmaken waar één profiel aan vastzit. Met meerdere profielen kan een gebruiker een profiel aanmaken voor familie, voor collega’s en voor …

Lees meer
Marketing, duurzaamheid en de gemakkelijke waarheid De redactie

Op dinsdag 5 juli organiseerde NIMA zijn derde NIMA lunchbreak Webinar in de reeks ‘De Toekomst van Marketing’, met als thema ‘Duurzaamheid & Ons Gedrag’. Daarvoor mocht ik in gesprek met Klaske Kruk, oprichtster van Circularities, Ronald Voorn, docent op de Hogeschool Utrecht en Universiteit Twente en Wouter Staal, founder en CEO van YB by …

Lees meer
Nederlander maakt zich weinig zorgen om inflatie De redactie

Nederlanders maken zich relatief weinig zorgen om de inflatie en de stijgende prijzen die daarbij horen. Dat blijkt uit onderzoek door DVJ Insights in vijf Europese landen. Duitsers maken zich het meeste zorgen om de stijgende kosten. Op de vraag in welke mate de huidige prijsinflatie het dagelijkse leven beïnvloedt antwoord 47% van de Nederlanders …

Lees meer
‘Een derde jongeren boycot merk om duurzaamheidsissues’ De redactie

Als 33% van de jongeren merken of producten boycot om misstanden rondom duurzaamheid, betekent dit dan dat 67% het geen bal kan schelen? ‘Generatie Z en Millennials zijn actief bezig met duurzaamheid.’ Het volgende onderzoek dat een extrapolatie maakt naar een gigantische groep mensen op basis van leeftijd (en ja, daar mag je over twisten) …

Lees meer
The Price was right, wasn’t it? De redactie

Lees mee over de uitslag van de ‘Best of NIMA’ Veiling. Wat zijn mensen bereid te betalen voor je product of dienst? In de sinds de jaren ’50 lopende show ‘The Price Is Right’ plaatsen deelnemers een bod op uiteenlopende artikelen. In deze show, bedacht in Amerika en inmiddels in vele landen te zien, moeten …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.