Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Perceived variety affects choice Alva van Beek

The importance of product display is well-known to retailers, but new research suggests that, when faced with an assortment to pick from, consumers’ choices can be imperceptibly swayed by whether the items are displayed vertically or horizontally. A paper for the Journal of Marketing Research, A ‘Wide’ Variety: Effects of Horizontal Versus Vertical Display on …

Lees meer
NIMA komt met nieuwe masterclass ‘Foresights’ Alva van Beek

NIMA, beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales presenteert in het voorjaar van 2017 een nieuwe Foresights Masterclass. Foresights is een marketingvakgebied dat nog in de kinderschoenen staat. Het ontwikkelen ervan past in de missie van NIMA om marketeers in Nederland te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling: Wil je als marketeer dat je merk …

Lees meer
CMOs struggle with growth demands Alva van Beek

There is an increasing expectation among the C suite that chief marketing officers (CMOs) will drive growth and create business value, but a new study suggests that CMOs themselves are uncertain as to how they can best deliver on this. The CMO Council and Deloitte surveyed more than 200 marketing decision makers across all industry …

Lees meer
Don’t do something new just for the sake of it, warns Facebook CMO Alva van Beek

Facebook CMO Gary Briggs says creativity and innovation will be key to site’s success over the next 10 years but he warns that there’s no point doing something new just for the sake of it. Why does a company with 1.79 billion users need a CMO? “It’s a question I get asked a lot at parties,” …

Lees meer
Loyalty cards aren’t convincing British consumers to shop Alva van Beek

As new research shows British consumers are among the least likely to have their shopping decisions influenced by a loyalty scheme, brands are warned that loyalty now is about more than discounts and must focus on customer experience. Brands need to evolve their loyalty schemes to focus on customer experience and service, rather than discounts …

Lees meer
CMO Board Sessie: Under the rose met de Marketing Chiefs Alva van Beek

Opnieuw verzamelde zich een mooi college van échte beslissers in marketing voor de laatste van de tweemaandelijkse CMO Boardsessies van dit jaar. De sessies zijn exclusief voor marketing chiefs uit het netwerk van de NIMA Top Marketing Club en marketingverantwoordelijken uit het NIMA-netwerk. Als bijzonderheid geldt dat voor NFP-organisaties binnen dat netwerk een zogeheten ‘Public …

Lees meer
Creating Value with Big Data Analytics wint PIM Marketing Literatuurprijs Alva van Beek

Creating Value with Big Data Analytics van de auteurs Peter Verhoef, Edwin Kooge, Natasha Walk (Routeledge) is bekroond tot winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2016. Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dit dinsdagavond 6 december bekendgemaakt. De prijs voor het Marketingstudieboek 2016 is gewonnen door Karel van Alsem en Erik Kostelijk met het …

Lees meer
Ikea’s advertising is so special, it makes even flatpack furniture appealing Alva van Beek

I’m a bit of an Ikea fanboy. I can’t remember an ad in the recent past that I didn’t like. The so-bloody-true iconic earworm “kitchen at parties” rings in my mind weekly, the epic observed beauty of “Beds”, the scale of shirts flying to sell storage, for God’s sake. It’s like reeling out tracks to …

Lees meer
Jeroen van IJzendoorn SMP – Never Grow Up Alva van Beek

Dat constante ontwikkeling noodzaak is om als marketeer voorop te kunnen lopen is mij al jaren duidelijk. Onlangs heb ik het in een officieel jasje gestoken door mijzelf te laten certificeren als Senior Marketing Professional via NIMA. De term #nevergrowup is één van mijn motto’s. Het zit volledig vervlochten in al mijn werkzaamheden en in …

Lees meer
Marketing is out of touch with reality. Can we fix it? Alva van Beek

The marketing industry recently received some sobering news. A study commissioned by Thinkbox reported a significant disconnect between people working in the industry, and those with whom they are communicating. Its summary is clear: “We’re in the privileged position of being at the forefront of technological change within this industry. (….) Unfortunately for us, it’s …

Lees meer
Why Behavioral Economics Could Mean More Accurate Insights for Marketers Alva van Beek

The marketing application of behavioral economics can mean more accurate insights and more satisfied customers Behavioral economics and marketing have had a natural connection for decades. Marketing has a heritage of understanding consumer decision-making behavior and its departures from purely rational choice. For example, brands are believed to “shift the demand curve” that relates price …

Lees meer
Nederlands Instituut voor Marketing viert vijftig jaar verandering Alva van Beek

Bunnik/Amsterdam – 1 december 2016 – NIMA, beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales, heeft vandaag zijn vijftigste verjaardag gevierd door een tijdcapsule te begraven, precies op de plaats waar de organisatie vijftig jaar geleden is opgericht. De capsule bevat bijdragen van leden over de toekomst van het vak aan de hand van vijftig …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.