Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Kirsten Andres verlaat NIMA, gaat naar Nationaal Ouderenfonds De redactie

Kirsten Andres gaat NIMA, het Nederlands Instituut voor Marketing verlaten. Andres was voorzitter/directeur van de beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales sinds 1 februari 2020. Vanaf 1 maart wordt zij directeur-bestuurder van het Nationaal Ouderenfonds. Marieke Romano-van den Hoek (voorzitter Raad van Toezicht): “Kirsten werd net na haar aantreden in haar rol van …

Lees meer
Mike Moolenbel en Frans Peter Dechering benoemd tot Lid van Verdienste bij NIMA De redactie

Tijdens de NIMA ledenraadsvergadering van 21 november hebben wij, na ruim 8 jaar afscheid genomen van Mike Moolenbel en Frans-Peter Dechering. Beiden zijn tijdens hun afscheid van de Raad van Toezicht beide benoemd tot Lid van Verdienste; een titel die alleen in heel bijzondere gevallen wordt toegekend aan NIMA Leden die zich op bijzondere manier …

Lees meer
Lone Wolf B2B marketeer – Gebruik je data als goudmijn De redactie

Tijdens de afgelopen B2B Exchange bij AFAS in Leusden stond ik tijdens de ronde-tafel-sessies binnen B2B bij het onderwerp data science. Tijdens de sessie werden er allerlei mooie systemen benoemd die aan elkaar gekoppeld kunnen worden, zoals Marketing automation, CI en CDP (Customer Data Platform). Als kers op de taart hebben m’n tafelgenoten ook nog eens een team …

Lees meer
Privacy-vriendelijke datastrategieën De redactie

Contextueel adverteren wint terrein als alternatief voor gepersonaliseerde advertenties. ‘Big tech’ blijft vooral voor kleinere partijen de datapartner bij uitstek. Het zijn de highlights uit een nieuw rapport, waarvoor de onderzoekers gesprekken voerden met experts uit de branche maar waarvoor het ook samen met PanelWizard 544 professionals – werkzaam bij bedrijven in de online advertentieketen …

Lees meer
Functioneringsgesprek? Plan zelf je Marketingopleiding! De redactie

De zes vaakst genoemde onderdelen waarop marketeers zich wíllen ontwikkelen zijn best opmerkelijk: Strategie en innovatie wordt het meest genoemd, gevolgd door marketing automation, contentmarketing, customer journey, B2B marketing en neuro & gedrag. Ziedaar dus ook de terreinen waarop in 2023 nieuwe of extra masterclasses en workshops zullen worden ontwikkeld. En pricing, want het wordt …

Lees meer
Marketing in Financial Services; psychologie, technologie en data De redactie

Marketing voor banken, verzekeraars, hypotheekadviseurs hééft ontegenzeggelijk een beetje schijn tegen, want ‘toch wat saai’ en sinds 2008 ook niet altijd onbesproken. En tóch is het een hele mooie categorie-afslag in het marketingvak. Daar zijn verschillende redenen voor, maar de belangrijkste moet toch zijn dat we er állemaal mee te maken hebben. Je kunt géén …

Lees meer
10 customer experience trends voor 2023 De redactie

Het zijn lastige tijden voor consumenten, bedrijven en hun werknemers. De post-pandemische en politiek instabiele wereld van de recessie heeft op veel mensen flinke impact. Het is dan ook geen wonder dat veel bedrijven harde beslissingen moeten nemen en bezuinigingen overwegen. Dat is niet meer dan normaal in de huidige context. Maar ik geloof ook …

Lees meer
Inzendtermijn vakjury voor NIMA Marketingprijzen gesloten De redactie

Wauw, wat een mooie aftrap voor de NIMA Marketingprijzen! We hebben meer dan 100 aanmeldingen van ‘vakidioten’ ontvangen na onze oproep om je aan te melden als vakjurylid. Wij gaan nu hard aan het werk om alle aanmeldingen door te nemen en te komen tot de jury’s voor de NIMA Marketingprijzen voor deze allereerste editie. …

Lees meer
Must-read voor B2B Marketeers De redactie

Interessant paper van McKinsey over de toekomst van B2B Sales. Veel aanknopingspunten voor Marketing om de samenwerking met Sales aan te gaan of te versterken. Voorbeeld: “Today’s buyers are more technically savvy. They’re more digitally savvy. They’re spending more time on their devices. And they want to engage on their time, not your time.” 

Lees meer
Marieke Romano – van den Hoek en Door Plantenga benoemd tot voorzitter en vicevoorzitter NIMA Raad van Toezicht De redactie

Tijdens de NIMA ledenraadsvergadering van 21 november zijn Marieke Romano – van den Hoek (links) en Door Plantenga (rechts) benoemd tot voorzitter (Marieke) en vicevoorzitter (Door) van de Raad van Toezicht van NIMA. Na ruim 8 jaar nemen zij het stokje over van Mike Moolenbel. Naast Mike nam ook Frans Peter Dechering afscheid van de …

Lees meer
Ingmar de Lange wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 met Sterk Digitaal Merk De redactie

‘Sterk Digitaal Merk’ is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot hét marketingboek van 2022. Ingmar De Lange heeft met zijn publicatie “een vernieuwend en degelijk onderbouwd boek over merkbouw neergezet,” aldus de jury. De jury prijst De Lange om zijn dappere persoonlijke stellingname, de durf om zijn goed onderbouwde visie …

Lees meer
Ruud Knorr (Royal Flora Holland) wint prijs van beste Chief Commercial Officer 2021 De redactie

Tijdens SMA verkiezing voor de beste Chief Commercial Officer 2021 bleek Ruud Knorr (Chief Commercial Officer bij Royal Flora Holland) met de eer te gaan strijken. De jury onder leiding van Gijs Derks (Milgro) roemde in de toelichting het doorzettingsvermogen waarmee Ruud voor Royal Flora Holland het voortouw heeft genomen en in tijden van grote …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.