Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Marketeers massaal op zoek naar nieuwe baan de Redactie

Flinke kans dat je momenteel ‘om je heen aan het kijken bent’, op zoek naar een nieuwe uitdaging. 44 procent kans, om specifiek te zijn. Niet alleen zijn wij marketeers daarmee minder ‘mentaal honkvast’ dan vorig jaar (37 procent), de score is ook flink hoger dan in andere sectoren, zoals HR, techniek en chemie (25 …

Lees meer
More than 90% of marketers have ‘poor’ media training de Redactie

Despite widespread controversy around the way agencies handle media and rebates, marketers are still poorly trained when it comes to media planning and buying. Just 9.4% of marketers and agencies believe their current media training programmes are at ‘satisfactory’ levels, according to a new report by ID Comms, which polled 117 senior executives at agencies …

Lees meer
Marketeers hebben koppositie arbeidsmobiliteit terug de Redactie

Amsterdam, 27 oktober 2016 – In geen andere onderzochte beroepsgroep is de intentie om van baan te wisselen dit jaar zo groot als onder professionals in marketing. 44% van hen zegt op dit moment op zoek te zijn naar een nieuwe betrekking. Vorig jaar was dat nog 37%. Dat blijkt uit onderzoek dat de beroepsvereniging …

Lees meer
Hoe menselijker het merk, hoe sterker het merk de Redactie

Tekst: Marc van Eck Mede door Simon Sinek zijn veel merken naast wat ze doen (what), ook aandacht gaan geven aan waarom ze dingen doen (why), mede daarom is het aantal merken met een purpose toegenomen. Maar aan wie het merk is en hoe het merk zich gedraagt (how) wordt veel minder aandacht gegeven, dit …

Lees meer
Stop die ellendige discussies over meten en focus op wat er echt toe doet de Redactie

Goede communicatieafdelingen vergroten de (positieve) impact van organisaties. En laten dat ook zien; accountability moet. Helaas ligt de nadruk in de praktijk te vaak op meten, en dat is zonde. Tijd en middelen zijn schaars en de spotlights van social media kunnen ieder moment op jouw organisatie gericht zijn. Dan moet de inzet en opbrengst van …

Lees meer
Inzendtermijn Dutch Marketing Awards geopend! de Redactie

Winnaars worden 30 maart 2017 bekendgemaakt. Amsterdam, 25 oktober 2016 – Alle professionals in marketing worden opgeroepen kandidaten aan te dragen voor de Dutch Marketing Awards. Tijdens de Dutch Marketing Awards eren marketeers samen met de beroepsorganisaties NIMA, PIM, MEC én Adfo Groep het beste wat marketing-Nederland op dit moment te bieden heeft. We reiken …

Lees meer
Marketing’s toughest jobs de Redactie

In 2010, tobacco, the public sector, accountancy, law and financial services were singled out as the most difficult industries to market in a survey commissioned by Marketing Week. Six years on much has changed, so what is now considered the toughest sell? Societal concerns have evolved, technology has created a plethora of new opportunities for marketers – along with a new set …

Lees meer
Interview Martin Huisman: vooruit kijken met respect voor historie de Redactie

(dit interview verscheen in MarketingTribune – oktober 2016. tekst: Lucas Boon) Nima bestaat vijftig jaar en om dat te vieren blikt het instituut liever vooruit dan terug en doet dat met The Next 50. Het ging het exameninstituut lang niet altijd voor de wind – bestuurscrisissen, wisselend imago – maar na al die jaren staat …

Lees meer
(Blog NIMA Next 50): Over de toekomst van marketing de Redactie

Op 1 december 2016 wordt in Bunnik een tijdcapsule begraven met bespiegelingen op de toekomst van het marketingvak en de – functie. Onderstaande bijdrage gaat mee ‘aan boord’ en is van Luuk Ros, Manager Content en Business van NIMA. Wil je ook mee de grond in? Mail het NIMA Kantoor of reageer onderaan deze post Dag …

Lees meer
Experience…. Den Haag en Scheveningen! de Redactie

Oho Den Haag, mooie stad…. Den Haag en ook Scheveningen hadden jarenlang last van een ‘saaie stad-imago’. Dat was zelfs zo erg dat beroemde Hagenaar Barry Hay van Golden Earring begin 2000 vertrok uit de stad. Toch is er iets veranderd, want diezelfde Hay vertelde onlangs tijdens een interview aan muziekblad OOR: ‘Nu ik er …

Lees meer
Interview: Senior Communication Professional Frank Wertwijn de Redactie

Hij is oprichter van reclamebureau Living the Brand; een creatief communicatiebureau, opgericht in 2001. LTB ziet het als zijn missie om organisaties en merken te begeleiden in veranderingsprocessen, waarbij het de ontwikkeling van ‘mens en merk’ centraal stelt. Frank Wertwijn en zijn bureau hebben veel ervaring in de non-profit sector en zakelijke dienstverlening en zij …

Lees meer
Should brands push agencies to meet diversity targets for staff? de Redactie

Clients could force well-intentioned agencies to make good on their word, Matthew Chapman writes. Agencies like to talk the talk about improving diversity within the ad industry, but too many have been slow to walk the walk. If anything, the industry’s reputation around diversity has worsened this year following the sexism row that cost Kevin …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.