Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
The rise of the programmatic consumer de Redactie

Programmatic marketing is increasingly being matched by programmatic consumption, in which consumers avail themselves of algorithms to make decisions on their behalf, so saving time and attention for other things. According to J Walker Smith, executive chairman of Kantar Futures, this “Know-Demand Economy” requires marketers to radically rethink how they interact with customers. Writing in …

Lees meer
‘Marketing attribution is not always effective and insights are not acted upon’ de Redactie

Marketing attribution of some sort is widely used by businesses across Europe, but it’s not always effective and insights gained are frequently not acted upon, a study has said. The State of Marketing Attribution, a report from Econsultancy and AdRoll was based on a survey of 590 marketing professionals, both in-house and client-side, across the …

Lees meer
Almost half of British consumers choose to ignore brands on social media de Redactie

Almost half of Brits (40%) ‘actively ignore’ social posts or ads from brands, according to a new study by Kantar TNS, which polled 70,000 global consumers, of which 3,200 were British. On a global basis, just over a quarter (26%) of consumers choose to ignore branded content, while 34% feel ‘constantly followed’ by online advertising. …

Lees meer
In 5 stappen je community verbeteren met relevante content de Redactie

Je kunt het bijna niet gemist hebben, onlangs werd de iPhone 7 met veel tamtam aangekondigd en losgelaten op de Nederlandse markt. Heb je wel eens naar een presentatie van Apple gekeken? Met een stalen gezicht wist Steve Jobs ons iedere keer weer te vertellen dat de nieuwe iPhone toch echt de allerbeste ooit was. …

Lees meer
Unilever en Rabobank: duurzaamheid verkoopt wel de Redactie

2e MVO meets Marketing: met toonaangevende FMCG en B2B voorbeelden. Georganiseerd door NIMA Wereldmarketeers en MVO Nederland Auteur: Sandra Horlings, bestuurslid NIMA Wereldmarketeers Duurzaamheid verkoopt niet? Dat is nou net wat Unilever nastreeft. Herhaling is de kracht van reclame… die gedachte komt op als we voor de tweede keer marketing managers en mvo managers bij elkaar …

Lees meer
Het merk in identiteitscrisis de Redactie

In 2014 kondigde SWOCC het groots aan: er moet een Chief Brand Officer komen. Dit kwam uiteraard niet uit de lucht vallen. Het merk is bezig aan een opmars, en dit is de volgende stap naar volwassenheid. We zijn nu twee jaar verder, dus tijd om een balans op te maken. Die CBO, die zien …

Lees meer
Unilever CMO Keith Weed: Three things all marketers can do to eliminate ad fraud de Redactie

Advertisers have a responsibility to fight ad fraud, not just because it costs money but because it is illegal, funds criminals and puts our customers at risk. Here are a few things we can all do to make a difference. If you happened to be hanging around in San Francisco 25 years ago, you might …

Lees meer
P&G’s European brand boss on why the marketing industry will ‘never be able to do enough’ on diversity de Redactie

Sophie Blum believes diversity must be a “long-lasting investment in culture” and part of business strategy. Diversity is a big issue in marketing. According to a recent survey by Marketing Week, 26% of marketers report there are no people from ethnic minorities in their team, while 27% said there were no lesbian, gay, bisexual or …

Lees meer
Hebben influencers eigenlijk wel invloed? de Redactie

Geregeld komen er in de gereedschapskist van marketingcommunicatie nieuwe, vooral digitale, instrumenten bij. Kijk bijvoorbeeld maar naar native advertising,persuasion api’s, recommender systems, customer service bots, contentmarketing en ook influencer marketing. Over deze laatste vorm van marketingcommunicatie gaat deze blogpost. Wat is het, wat doet het (of niet) en wanneer heb je er wat aan? Het is in …

Lees meer
Planning an effective radio campaign de Redactie

Radio has a number of inherent strengths that make it both resilient and adaptable and worthy of inclusion on a media plan, a leading planner has said. In a Warc Best Practice paper – How to plan an effective radio campaign – Tony Regan, founder of strategic planning consultancy Brand Performance, argues that radio is …

Lees meer
Three months on from Brexit: What now for brands? de Redactie

Many brands are still in a state of flux post-Brexit and while there are early signs of resilience marketers will need to be flexible to deal with ongoing uncertainty. Three months on from the UK’s vote on 23 June to leave the European Union, the business world remains in a state of limbo. The Government has …

Lees meer
De marketeer hoort achter de tap, niet ervoor de Redactie

Door René van Dijk RM Een ochtendje meedraaien op de werkvloer zou vast onderdeel van elke briefing moeten zijn.   Wellicht heb je het wel eens gezien op tv: Undercover Boss. Wekelijks laat een directielid zijn strakke pak in de kast en mengt hij zich tussen het personeel van zijn eigen bedrijf. Voor de medewerkers …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.