Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Failure to align marketing and HR causing brands to miss out on top talent Alva van Beek

Companies need to start treating job candidates like customers if they want to attract the best workers, according to research by LinkedIn. UK businesses are missing out on hiring the best talent because of a disconnect between marketing and HR that is leading to a failure to promote a company’s values or purpose. According to …

Lees meer
NIMA goes Britain; the Study Course Alva van Beek

Engeland heet in Europa dé marketing-hub te zijn tussen Amerika en het continent. Of de Brexit daarin verandering gaat brengen is een vraag die de industrie daar al maanden bezighoudt, maar feit is wel dat marketing en marketingwetenschap in het Verenigd Koninkrijk zeer internationaal georiënteerd was en dat ook wel even zal blijven. Niet alleen …

Lees meer
Survey of UK marketers shows 81% are planning to leave post in the next 3 years Alva van Beek

The rise of short-termism, as outlined by a recent IPA report, is not only having an impact on creativity and long-term brand building, it could also be affecting the length of time a marketer stays in any given role. Short-term marketing tactics are increasingly taking precedence over long-term brand building, and whether it’s a symptom or …

Lees meer
What the next generation can teach marketers about social media Alva van Beek

By the age of 11 children today are already well versed in how to use social media but what they use it for and how they communicate is not the same as adults. Ahead of their panel discussion at the Festival of Marketing, three kids share their views on brand experiences, peer-to-peer marketing and what …

Lees meer
Five Things That Marketing Leaders Do to Inspire Deeper Customer Engagement Alva van Beek

Client engagement is an essential part of any successful client retention strategy. The concept of engagement can be applied to consumer brands, but it is even more crucial in business relationships for long-term success. Then why is customer engagement so difficult to plan and execute? In a surprising number of cases, client engagement isn’t rational …

Lees meer
Zijn de grote FCMG-bedrijven ‘kind of fucked’? Alva van Beek

De ‘Your Thoughts’ van deze maand. The Economist schreef in juli dat de grote FMCG-fabrikanten in de problemen komen. Lokale rivalen snoepen marktaandeel af, en het lukt ze niet meer om adequaat te reageren op de razendsnel veranderende consumententrends. Een directielid is er tegen The Economist openhartig over: ‘We’re kind of fucked.’ Veelbelovende startups opkopen De …

Lees meer
Hoe kunstmatige intelligentie marketeers kan helpen Alva van Beek

Een interview met Cees Snoek, professor in computerwetenschappen.   Tekst: Klaas Weima Cees Snoek, associate professor aan de Universiteit van Amsterdam houdt zich bezig met beeldherkenning door computers. Blippar, de partij die het Nederlandse Layar overnam, liet professor Cees Snoek in Cannes afgelopen juni een verhaal houden over artificial intelligence (AI). Technologiereuzen als Apple, IBM, …

Lees meer
Wat marketeers kunnen leren van falende wetenschap(pers) Alva van Beek

Het menselijke brein is een merkwaardig ding. Neem bijvoorbeeld het ‘Florida-effect’. Een beroemd psychologisch experiment laat zien dat als je mensen een puzzeltje laat oplossen waarin woorden voorkwamen die worden geassocieerd met oudere mensen, zoals ‘Florida’, ‘oud’, en ‘grijs’, deze mensen langzamer gingen lopen. Bizar! Maar wie dit experiment, dat in zo’n beetje alle studieboeken sociale psychologie …

Lees meer
Outdated marketing team structures are hampering brands’ chances of achieving a single customer view Alva van Beek

Companies of all sizes see achieving a single customer view as a top priority, but their efforts are being thwarted by outdated organisational silos that split marketers by channel, not customer, new research finds. Achieving a single customer view is a goal for companies across every sector, as brands push towards delivering a seamless, personalised experience. The ability …

Lees meer
‘Curiosity, understanding and empathy the key traits of a successful marketer’ Alva van Beek

The marketers of tomorrow will need to be curious, understand consumers and be willing to learn from ‘people better than them’ if they want to have successful careers in the industry according to top marketers. The tools marketers have to reach people might be changing, but the core business of marketing is still the same …

Lees meer
Verliefd op een tankstation Alva van Beek

Tis nog niet zo lang geleden dat ik verliefd werd. Op een tankstation aan de A27 richting Breda. De eerste keer dat ik langsreed zag ik haar naam en haar belofte: ‘Scheiwijk voor fijnproevers’ en ik dacht dat zij dertien in een dozijn was. ‘De zoveelste valse belofte van een groot ouderwets merk dat zichzelf …

Lees meer
Marketing meets MVO | Tomaten moet je dorstig houden Alva van Beek

“Tomaten die weinig water krijgen, worden lekkerder”, zegt Noortje Goethals, brandmanager bij Knorr. “Lekkerder en duurzamer. Daarom gaan onze tomatenkwekers slim om met water.” Vanaf 2010 werkt Unilever achter de schermen hard aan verduurzaming. Per product hebben ze de productieketen doorgelicht om te weten waar het grootste verschil gemaakt kon worden. Vanaf dit jaar begint …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.