Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Hoe succesvol innoveren in groenten en fruit? NIMA Foodchain & Agrimarketing organiseert op dinsdag 29 november het tweede AGF – event ‘Succesvol innoveren in het groenten- en fruitschap’ voor alle marketeers werkzaam in deze sector in samenwerking met GroentenFruit huis. Tijdens dit event, dat zal plaatsvinden op de HAS Green Academy in Den Bosch, zullen een aantal …
De directe meetbaarheid van digitale marketing biedt kansen, maar ook bedreigingen. Een focus op ROI en ROAS leidt tot kortetermijndenken, onderinvestering en afbrokkeling van groei. In mijn boek Sterk Digitaal Merk speelt de spanning tussen de korte en lange termijn een belangrijke rol. Digitaal is geneigd zich te richten op de korte termijn. Dit terwijl merken niet zo …
In deze eerste aflevering van de CX Energy Boost-podcast legt Zanna van der Aa je uit waarom veel organisaties moeite hebben met het vinden van het juiste kompas voor hun CX-programma’s. Wat is de beste manier om te ontdekken welke knoppen je precies moet indrukken om de grootste impact te maken en snelste toename van …
Als alle marketeers morgen omvallen… Heeft iemand daar dan écht last van? Deze vraag stelde ik een paar weken geleden op LinkedIn. Ik kreeg veel reacties, vooral face-to-face en ook via DM. Blijkbaar willen we hier wel over praten, maar eigenlijk liever niet en plein public. Voelt misschien toch een beetje alsof je je moet schamen …
Als B2B marketeer herken je je ongetwijfeld in de volgende situatie: Yes we hebben leads gegenereerd die door sales kunnen worden opgevolgd! Binnen de marketingafdeling is iedereen blij en superenthousiast dat er leads worden gegenereerd. Bovendien komen de leads ook nog eens binnen via de marketingcampagnes en zijn ze op jullie eigen website gegenereerd. Vervolgens …
De NIMA Examencommissies hebben dit voorjaar nieuwe leden erbij gekregen. Deze vier kersverse commissieleden bieden met hun diverse achtergronden en werkervaringen nieuwe invalshoeken en een frisse kijk op de vakgebieden Marketing, Sales en Communicatie, zodat dat de NIMA Examens actueel blijven. Ze stellen zich voor en vertellen wat meer over hun achtergrond en motivatie. Dianne …
In de nieuwe NIMA Masterclass: LinkedIn voor marketeers neemt Corinne Keijzer je mee door de geheimen van LinkedIn. Hierdoor creëer je voor zowel jouw persoonlijke profiel en bedrijfspagina niet alleen meer zichtbaarheid en vindbaarheid, ook kom je dusdanig op het netvlies van je volgers te staan dat je ook de juiste doelgroep aantrekt en daardoor …
De vorige keer dat ik het Festival of Marketing in Londen bezocht (maart 2022) miste ik de marketing. Het was randje coronaperiode en de helft van de presentaties ging over cultuur, team en geestelijke gezondheid. Belangrijk allemaal, maar het had niet zoveel met marketing te maken. En als het wel over marketing ging, dan ging …
Naar economie kijken gebeurt veelal vanuit onze financiële blik en gericht op groei. Maar is dat nog de maatstaf van onze toekomst? En welke rol speelt ethiek in leiderschap? Hoe kan dat werken in de praktijk van de marketeer? In een sessie met de NIMA Register Marketeers werd ik door drie sprekers geïnspireerd op dit gebied. Hoogleraar …
Vier keer per jaar organiseert NIMA een Education Day voor docenten binnen het commerciële domein. Donderdag 22 september hebben wij weer zo’n Education Day aangeboden met als thema ‘Data als brandstof voor de moderne marketing machine’. Het was de tweede fysieke bijeenkomst na twee jaar online sessies tijdens de Coronatijd, dit leverde een hoop enthousiaste …
Marketeers die voorbeelden geven, hebben het vaak graag over merken die bij iedereen tot de verbeelding spreken, zoals Nike, Heineken, Albert Hein, Picnic, Cool Blue enzovoort. Ze lenen zich tenslotte goed voor storytelling… We gaan een nieuw tijdperk in De afgelopen eeuw leek het wel alsof marketingland voor 99% uit B2C bestond. Zelden hadden we …
…is eindelijk hier: ‘De kunst van gedrag ontwerpen’ door Astrid Groenewegen. Mensen zijn complex en gedragsverandering is dat ook, maar je kunt méér doen dan veel mensen – ook marketingprofessionals – denken. Als je maar begrijpt hóe mensen beslissingen nemen, heb je goud in handen. Al dat goud bij elkaar is voor het eerst eens …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.