Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Nederlanders maken zich relatief weinig zorgen om de inflatie en de stijgende prijzen die daarbij horen. Dat blijkt uit onderzoek door DVJ Insights in vijf Europese landen. Duitsers maken zich het meeste zorgen om de stijgende kosten. Op de vraag in welke mate de huidige prijsinflatie het dagelijkse leven beïnvloedt antwoord 47% van de Nederlanders …
Als 33% van de jongeren merken of producten boycot om misstanden rondom duurzaamheid, betekent dit dan dat 67% het geen bal kan schelen? ‘Generatie Z en Millennials zijn actief bezig met duurzaamheid.’ Het volgende onderzoek dat een extrapolatie maakt naar een gigantische groep mensen op basis van leeftijd (en ja, daar mag je over twisten) …
Lees mee over de uitslag van de ‘Best of NIMA’ Veiling. Wat zijn mensen bereid te betalen voor je product of dienst? In de sinds de jaren ’50 lopende show ‘The Price Is Right’ plaatsen deelnemers een bod op uiteenlopende artikelen. In deze show, bedacht in Amerika en inmiddels in vele landen te zien, moeten …
In een levendig Dauphine praat Chris Kersbergen met Bea Aarnoutse over het perspectief van medewerkers en het vak ‘leiding geven’. Over het gevaar van sexy willen overkomen en hoe je stereotypes kunt doorbreken door uit je silo te komen. En passant passeert de ontwikkeling van internal branding naar alignment en van employer branding naar employee experience. Bea Aarnoutse is …
Er bestaan steeds meer verschillende disciplines binnen het vakgebied marketeer, en nog veel meer verschillende functies. En de vraag is dan ook wat voor type marketeer ben jij? Ben jij die creatieve geest, die overal een oplossing voor vindt? Of ben jij juist de analytische die net zo lang onderzoekt totdat hij het ‘ware’ antwoord …
De customer journey kan de prullenbak in. Om succesvolle sales te doen op basis van marketing, kun je beter spreken van een learning journey. Niemand wil namelijk een verkoper zien. Mensen die iets kopen, willen te maken hebben met een expert. Dat is de visie van Maxim Spek, oprichter van ProSpex, creatief specialist in B2B-leadgeneratie. …
Groot, groter, grootst. Het gaat al lang niet meer op als we het over een zinvol leven hebben. Zijn we als marketeers in staat de gangbare definitie van groei te herdefiniëren? Er is iets aan de hand in marketingland. Aan de posts en reacties op LinkedIn zie ik dat steeds meer marketeers zich in een …
Elke marketeer weet dat de 4 P’s in de marketingmix staan voor product, prijs, plaats van distributie en promotie. Pricing is dus een belangrijk marketinginstrument. Toch draagt maar 21% van marketingdirecteuren de verantwoordelijkheid voor de prijsstrategie binnen de onderneming. Tijs Rotmans, Adjunct Professor bij TIAS School for Business and Society en Managing Partner van The …
In een interview met CNBC over Meta en de aanstaande Metaverse maakte Mark Zuckerberg de volgende opmerking. ‘In principe stappen we af van het idee dat de meeste inhoud die je op Facebook en Instagram ziet, afkomstig is van vrienden of van de mensen die je volgt, en stappen we over op het idee dat je in …
Vier op de vijf Nederlanders zijn bang voor misleidende online reviews. Ondanks dat annuleert 84 procent van hen annuleert weleens het aankoopproces op basis van een slechte review. Dat stelt. Dat stelt Trustoo naar aanleiding van onderzoek onder 1.075 Nederlanders van zestien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Vooral hoogopgeleiden lijken gevoelig voor online reviews. …
Marketeers zijn vatbaar voor impostor syndrome schrijft Mark Ritson. Een gedegen training en een meer realistisch beeld van de prestaties van collega vakgenoten zullen aantonen dat je zorgen ongegrond zijn. Lees verder op Marketingweek.
Kim Putters was tot medio 2022 directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Daarnaast heeft hij in vele gremia zitting, zoals de SER. In zijn meest recente boek Het einde van de BV Nederland geeft hij zijn ervaring en visie weer, omdat ‘er veel behoefte is aan duiding in een steeds meer verdeelde samenleving, waarin het …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.