Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Europees Parlement en Europese Commissie akkoord met DMA De redactie

Het Europees Parlement en de Europese Commissie zijn akkoord met de Digital Markets Act (DMA). Door deze nieuwe Europese wetgeving moeten grote techbedrijven aan aanzienlijk strengere wetgeving voldoen. De DMA is bedoeld om de dominante marktpositie van grote techbedrijven te breken. Deze partijen worden ook wel ‘poortwachters’ genoemd. Het gaat daarbij om bedrijven die een …

Lees meer
‘Webwinkels helemaal klaar met retourzendingen’ De redactie

Misbruik herroepingsrecht kost bakken met geld en moet worden ingeperkt En nu is het afgelopen! De leden van thuiswinkelorganisatie Thuiswinkel.org zijn het beu: komende maand start een proef om te zorgen dat consumenten veel minder misbruik maken van het herroepingsrecht. Want consumenten maken het bont. Veel te bont. “‘ooral bij luxe producten zien onze leden nog te vaak dat …

Lees meer
Martech kopen of bouwen gaat over talent, niet over tech De redactie

Wat moet je als (gedigitaliseerde) marketingafdeling doen om Martech te installeren, onderhouden en updaten? Slechts 19% van de marketeers (in B2B) geeft aan zich goed voorbereid te voelen op hun toekomst in marketing. Da’s op z’n minst opmerkelijk. Martech-auteur Scott Brinker vind het ook zorgwekkend, want dat gebrek aan zelfvertrouwen hangt deels samen met de gigantische …

Lees meer
Content als zuurstof voor je klanten De redactie

Content. Het is en blijft een dilemma dat woorden die officieel niet in een woordenboek als Van Dale voorkomen toch een enorme aandacht krijgen. Dat geldt dan voor woorden als contentmarketing en contentstrategie. Want er bestaat geen medium zonder content en content kan niet “leven” zonder medium. Het bestaansrecht van content Natuurlijk weten we allemaal …

Lees meer
Ritson’s 10 marketing hacks to help small businesses go big De redactie

From a new recipe for pic n’ mix comms, to making extreme choices, Mark Ritson shares his marketing twists that can help SMEs get big brand outcomes. There’s an assumption within business that organisation size correlates strongly with marketing competence, an unfair conclusion according to Mark Ritson. The Marketing Week columnist and Mini MBA founder …

Lees meer
[onderzoek] Retailer moet klaar zijn voor metaverse De redactie

In 2026 spendeert een kwart van de mensen dagelijks ten minste een uur in de metaverse, aldus recent onderzoek van Gartner. Steeds meer retailers (denk aan H&M, Walmart, Nike) zijn al aanwezig in deze digitale omgeving. De concurrentie moet nu volgen. Het nieuwe digitale ecosysteem dat momenteel ontstaat, zorgt voor miljoenen nieuwe banen wereldwijd en …

Lees meer
Marketeers, help Oekraïne! De redactie

ffect dat de oorlog ook stopt. Daarom roept het UAM alle marketeers op om te helpen; niet met geld, maar met acties.

Lees meer
Corona heeft B2B marketing voorgoed veranderd De redactie

Behoefte aan conversatie-optimalisatie en UX-design moeten een belangrijkere rol krijgen in het B2B-domein Nu Nederland van het spreekwoordelijk slot is, zijn vrijwel alle corona-maatregelen verdwenen. We keren terug naar het ‘oude’ normaal. We gaan weer naar het restaurant en de kroeg, het mondkapje verdwijnt langzaam maar zeker uit het straatbeeld en velen van ons gaan …

Lees meer
[onderzoek] ‘Bord langs de weg meest effectieve Out of Home’ De redactie

45,6% van de forensen zegt zich advertenties te herinneren die te zien was tijdens woon-werkverkeer Bij het zoeken naar de ultieme mediamix denkt niet iedereen direct aan een ‘rondje outdoor’, maar omdat je het als enige échte massamedium kunt inzetten en omdat het nogal wat van de creativiteit vergt voelen we toch een redactioneel zwak …

Lees meer
[onderzoek] Consumenten meer databewust, zorgen over privacy dalen De redactie

GDMA Global Privacy Monitor 2022: Wereldwijd privacy-onderzoek De Global Privacy Monitor 2022, een in opdracht van GDMA (de koepelorganisatie van branchevereniging DDMA) uitgevoerd onderzoek onder respondenten uit 16 landen wereldwijd, laat zien dat consumenten zich meer bewust zijn van hun rechten over het delen van persoonsgegevens. Tegelijkertijd dalen de zorgen over privacy en ziet de …

Lees meer
‘Reclame voor gokken verbieden’ De redactie

Reclames voor gokbedrijven worden aan banden gelegd. Minister Weerwind voor Rechtsbescherming wil ‘ongerichte’ reclame – en dan vooral met bekende Nederlanders zoals ex-voetballers – voor risicovolle kansspelen op termijn verbieden.’ Zo bericht NOS.nl De Kamer had volgens NOS.nl het kabinet gevraagd om zo spoedig mogelijk met een dergelijk verbod te komen.In oktober vorig jaar is …

Lees meer
De heilige graal in marketing: Associaties van consumenten De redactie

‘Als bewust en onbewust het niet met elkaar eens zijn, naar welk systeem luistert de klant dan?’ Stel: je loopt tegen sluitingstijd in een winkel en je hebt nog maar enkele minuten om je boodschappen te doen. Het personeel is de winkel al aan het opruimen, terwijl jij nog snel langs de schappen snelt en …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.