Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
De Buyer Persona is de strontvlieg van de marketingconcepten De redactie

Iedere B2B marketeer kent het wel, de ‘buyer persona’. Vanuit verschillende hoeken in B2B marketing land duiken ze op als strontvliegen rond een verse hondendrol op een warme zomerdag. Wees eens eerlijk: wie heeft er wel eens een succesvolle marketingcampagne gedraaid waaruit bleek dat de bedachte buyer persona echt bestaat? In dit artikel ontleden we …

Lees meer
Help, de kosten stijgen! Wat is je prijsstrategie? De redactie

Veel bedrijven hebben last van de hoogste kostenstijging van de afgelopen dertig jaar. Hoe om te gaan met inflatie in B2B? Zes tips Inflatie en kostenstijging brengen de nodige problemen met zich mee, want prijsverhogingen kunnen de relatie met de klant flink onder druk zetten. Maar wie de gestegen kosten niet snel volledig kan doorrekenen, ziet marge …

Lees meer
[interview] International B2B Marketing – Zó pakt CM.com het aan De redactie

Mark Appel: ‘Openen we in een nieuw land, dan gaan we te werk tegen de richting van de aankoopreis in.’ In 2021 sprak Mark Appel, CMO van het communicatie- en betaalplatform CM.com, op het NIMA B2B Marketingevent. In de aanloop naar de aanstaande NIMA B2B Ronde Tafel over International Marketing zijn wij inmiddels benieuwd hoe …

Lees meer
De donkere kant van digital marketing De redactie

Het spanningsveld zorgt ervoor dat veel digital marketeers gaan sturen op de data waar ze wél controle over hebben. We zijn geneigd om in het vakgebied van digital marketing beslissingen vooral te baseren op cognitie, op cijfers, op denken vanuit ons hoofd. Dat zorgt ervoor dat marketeers niet altijd ‘in touch’ zijn met hoe de …

Lees meer
Marketing-eindbaas slaapt slecht door Covid en inflatie De redactie

Maar er zijn nog super extraveel andere nachtmerrie oorzaken voor de CMO… Covid. Inflatie. ROI. Nieuwe spelers in de markt. Het optimaliseren van de customer journey. Innovatie. Het zijn ‘zomaar’ wat redenen waar je als CMO of marketingbaas of bazin wakker van kan liggen. Of nog erger: nachtmerries van krijgt. Maar er zijn er dus meer. Nog …

Lees meer
[interview] Terug naar de bioscoop De redactie

Vier vragen aan Joost Grooting van Pathé Het netwerk NIMA Young Professionals organiseert elk jaar meerdere Top Marketing Tours voor startende marketeers. Deze maand staat er een bezoek gepland aan bioscoopketen Pathé. Vier vragen aan manager Marketing & Sales Joost Grootings (Pathé). De NIMA Young Professionals is een netwerk van jonge marketeers. Auteur van onderstaand interview is …

Lees meer
[onderzoek] 60 procent marketeers mist data doordat consument verschillende browsers gebruikt De redactie

Zes op de tien marketeers missen data bij om conversies te analyseren, doordat consumenten verschillende browsers op hun telefoon gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek dat we verrichtten onder zo’n 100 online marketeers. Het merendeel van die marketeers merkt ook dat de conversiecijfers dalen in Meta-apps als Instagram en Facebook op iOS-toestellen – net als de …

Lees meer
Nationale Marketing Benchmark De redactie

Marketingadviesbureau Mark Stronger en SRM Opleidingen & Trainingen voeren voor de tweede keer de Nationale Marketing Benchmark uit. De Nationale Marketing Benchmark is een onderzoek naar de organisatie en effectiviteit van marketing in Nederland. Zoals je weet steunt NIMA veel initiatieven die ons vak kunnen verbeteren. Om die reden steunt NIMA ook de Nationale Marketing …

Lees meer
[interview] ‘Cursisten dwingen je om tot de essentie te komen’ De redactie

Social media zijn de laatste jaren een vaste onderdeel van ons dagelijks leven geworden. Ook op marketinggebied zijn social media niet meer weg te denken, adverteren op Facebook en Instagram: veel merken ontkomen er niet aan. Hoe gebruik je deze platformen om met impact te adverteren? Dat – en meer – leert Martijn Baten je …

Lees meer
Merkactivisme: met alleen een Oekraïense vlag ben je er niet De redactie

Enkele weken geleden werden we opgeschrikt door het vreselijke nieuws van de oorlog in Oekraïne. En bij veel merkorganisaties ontstond de vraag: ‘wat kunnen of moeten wij doen als merk met deze situatie’. De reflex om te acteren bij maatschappelijke issues zie je meer en meer. Ook in Nederland. Maar hoe? Vaak werd er gekozen …

Lees meer
NIMA Hackathon Nadine

De rol van marketing wordt lang niet altijd overal op waarde geschat. Marketing wordt meestal gezien als de P van Promotie en in de media vaak gelijkgesteld aan misleiding. En dat, terwijl marketing nu juist zo’n belangrijke rol kan spelen in de strategische keuzes waar organisaties voor staan. Op vrijdagmiddag 11 maart organiseerden we daarom …

Lees meer
Inhaker der inhakers: de grappigste #1april-grappen van 2022 De redactie

Per duikboot door de gracht van Groenlo of met je reet door de kontfiguurator-app Jazeker, humor werkt. Altijd. Er verschijnt altijd wel een aantal hoogst opmerkelijke persberichten in de redactiemailbox, maar richting dé datum lezen we toch wel twee keer voordat we iets aannemen. Hoe zat het dit jaar? Je kunt trouwen in een echte ANWB-outfit, Lidl …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.