Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Samenwerking NIMA en Vastgoedpro De redactie

Lelystad, 17 februari 2022 – NIMA en Vastgoedpro gaan samenwerken. Vanaf 1 maart gaat NIMA, het Nederlands Instituut voor Marketing, samenwerken met Vastgoedpro, de beroepsvereniging voor vastgoedprofessionals. De samenwerking is vooral gericht op het delen van kennis en het uitwisselen van diensten en ervaringen. In 2021 was NIMA te gast in een van de Weekly …

Lees meer
TikTok is de nieuwe CNN De redactie

Social Media zorgen voor meest grondig gedocumenteerde invasievoorbereiding in de geschiedenis van oorlogsvoering. Volgens de Amerikaanse regering kan het Russische leger “elk moment” Oekraïne binnenvallen. In een reactie beschuldigt Moskou de VS en zijn bondgenoten van een “propagandacampagne” en doet het de waarschuwingen af als “hysterie”. Beelden die verspreid worden op kortefilmpjesapp TikTok en andere …

Lees meer
Met NIMA Young Professionals zet jij de volgende stap in je carrière! De redactie

Wellicht heb je het de afgelopen weken al voorbij zien komen: het programma van NIMA Young Profesionals voor het aankomende jaar. En wat voor programma! Top Marketing Tours bij toffe bedrijven, zoals Pathé, Ajax, Too Good to Go en nog veel meer, meet-ups over trends in het marketingvak én persoonlijk ontwikkelingsevenementen.  Ben jij die jonge ambitieuze marketeer die wel …

Lees meer
Save the date: NIMA Marketing Day 2022! De redactie

Op donderdag 16 juni 2022 is het zover: de zesde editie van de NIMA Marketing Day! We zijn terug met de leukste dag van het jaar. De dag die je als marketeer niet wilt missen. Door marketeers, voor marketeers. Dat is de kern van de NIMA Marketing Day. Onze sprekers staan stuk voor stuk met …

Lees meer
De Metagids #6 – Realitycheck De redactie

Dankzij digitale technologie comprimeert de tijd, zei ik in Metagids nummer 5. We worden hierdoor gekatapulteerd in de toekomst. Wat voor 2030 in de planning stond, is nu al gerealiseerd. Vandaar ook dat de Metaverse nu opeens zoveel aandacht krijgt. Het interessante aan de Metaverse is dat het niet één virtuele wereld is, maar dat er …

Lees meer
Is fake straks nog fake? De redactie

NIMA houdt het hele jaar de vakliteratuur in de gaten. Soms zitten daar echte pareltjes tussen, dat zijn de marketingboeken die je als professional in dit vak niet mag missen. Iedere drie maanden roepen we zo’n must-read uit tot het marketingboek van het kwartaal. Voor het eerste kwartaal van dit jaar is de keuze gevallen …

Lees meer
NIMA Community Wereldmarketeers geeft het stokje door De redactie

Ruim tien jaar heeft het bestuur van de NIMA Community Wereldmarketeers zich ingezet om thema’s zoals duurzaamheid, purpose en MVO hoog op de agenda van marketeers te krijgen. Als wij anno 2022 terugkijken, dan zien we dat er veel is gebeurd en bereikt. Marketeers zijn zich bewust van deze thema’s en welke rol zij hierin …

Lees meer
‘Europese marketingmanager klaar met CRM’ De redactie

EMC-rapport wijst ook op de niet aflatende zorg over ‘het merk’ De verzamelde Europese beroepsorganisaties in marketing – waaronder NIMA – presenteerden vorige week het jaarlijkse trendrapport waarvoor een kleine 6000 CMO’s een lijstje inleverden met onderwerpen en vraagstukken in het vakgebied die hen uit de slaap houden. En nu worden er best veel van …

Lees meer
Marketing Break: Relevant blijven in de elektronica retail De redactie

De marketingpodcast van NIMA en SRM. Als er iets is wat het landschap van de retail voor elektronica kenmerkt, dan is dat wel de hoge concurrentie. Het aanbod is duizelingwekkend. Hoe kom je daartussen? En hoe zorg je ervoor dat je opvalt in de winkelschappen en relevant blijft voor de consument? Karel Zwaan praat erover met Kim Koers, …

Lees meer
Culturele gevoeligheden en sociale betrokkenheid in marketing De redactie

Onlangs schreef ik in ‘Diversiteit in Marketing: de nieuwe moraalridders‘ over de toegeëigende verontwaardiging van een paar Nederlandse marketeers. Zij waren zéér geschokt door de TV-reclame van Los Taqueros (“bedenker en maker van warme gerechten met Mexicaanse swing” uit Losser) waarin twee Hollandse bleekneuzen zich in de sfeer van het geadverteerde voedsel probeerden in te leven met …

Lees meer
Zin in de roaring twenties De redactie

Micropreneurs, Cloudgaming, Ghost-keukens, de bullshitbingokaart heb je zo vol Wunderman Thompson kwam vorige maand met zijn jaarlijkse Future 100-rapport, een wonderlijk overzicht met trends die de komende 12 maanden vorm zouden-kunnen-geven. Het rapport werd ontwikkeld door de denktank en innovatie-eenheid van het bureau. De verleiding is soms groot om daar met je grote berg eigen …

Lees meer
‘Marketing wordt beter begrepen en beter gewaardeerd’ De redactie

Omvangrijk Brits onderzoek wijst uit dat veel marketingprofessionals door de covidcrisis in hun kracht werden gezet Het strategisch belang dat aan marketing wordt gehecht neemt toe. Dat stelt althans Marketingweek-auteur Charlotte Rogers, naar aanleiding van de 2022 Marketing Week Career and Salary Survey. Marketing wordt volgens respondenten steeds beter gewaardeerd vanwege zijn strategische rol in het …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.