Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Britse bank: weinig last van Meta-boycot De redactie

Starling stelt dat wegblijven als Facebook-adverteerder ‘geen merkbare achteruitgang’ in marketingprestaties heeft veroorzaakt De Britse Starling Bank die in december stopte met adverteren op Facebook en Instagram om zijn  klanten te ‘beschermen’ heeft aangegeven dat het zijn beslissing niet zal terugdraaien totdat Meta financiële fraudeurs harder aanpakt die gebruik maken van zijn platforms. Het weghalen …

Lees meer
Wie doet er mee met de NIMA Hackaton? De redactie

Met marketing word je iets aangesmeerd De rol van marketing wordt lang niet altijd overal op waarde geschat. En dat terwijl marketing juist nu zo’n belangrijke rol kan spelen in de strategische keuzes waar organisaties voor staan. Daarom organiseert NIMA een hackathon, om met vakgenoten in gesprek te gaan over de relevantie van marketing én …

Lees meer
‘Beauty shoppers verkiezen in-store boven social’ De redactie

Sociale platforms zijn nog niet dé primaire kassa, maar ze beïnvloeden het gedrag Zes op de tien shoppers op het gebied van beautyproducten en persoonlijke verzorging zeggen dat de fysieke winkel hun favoriete plek is om in die categorieën te kopen, terwijl sociale kanalen nog wat achterblijven bij de verwachting. Dat stelt het Britse retail-innovatiebureau …

Lees meer
Neuromarketingmuis krijgt staart De redactie

Tim Zuidgeest van Unravel Research reageert op commentaar van concullega Neurensics Wat is de waarde van de éne ten opzichte van de andere methode in neuromarketing, of beter: marketing met behulp van breinonderzoek? Daarover zijn twee vooraanstaande neuromarketing-dienstverleners het onderling oneens. En dat is relevant voor het marketingvak, want er gaat nogal wat geld en tijd …

Lees meer
Hoe we social media gaan fixen De redactie

De opkomst van massamedia aan het begin van de twintigste eeuw veroorzaakte een informatierevolutie die net zo grillig en chaotisch is als die waar we vandaag in zitten. De manier waarop wetgevers, rechters en het publiek destijds reageerden (in de VS) geeft ons goede handvatten voor het doorvoeren van vergaande regulering van social media. Regulering, …

Lees meer
Accenture: Social shopping over drie jaar naar 1 biljoen De redactie

Accenture voorspelt naar aanleiding van onderzoek dat de wereldwijde social commerce-industrie naar verwachting drie keer sneller zal groeien dan de overige e-commerce – van 434 miljard naar 1 biljoen euro. De groei zal naar verwachting voornamelijk worden gedreven door social-mediagebruikers van de Gen Z- en Millenial-generatie. De helft van de ondervraagde social mediagebruikers geeft aan bezorgd …

Lees meer
Facebook, Google en Amazon profiteren meest van budgetverschuiving einde third party cookies De redactie

Verwachte budgetverschuiving in VS vooral naar Triopoly Veelbesproken onderwerp, veel over te doen. We naderen de uitfasering van third party cookies en daar moet je als marketeer, als manager, als marketingteam op inspelen. Dat zou je kunnen doen met budgetverschuivingen. Daar is nieuw onderzoek over. Vooral meer geld naar het Triopoly Uit onderzoek onder meer dan 256 marketingbeslissers in de VS die …

Lees meer
Merktransformatie: Mijn top 5 voorspellingen voor 2022 De redactie

In de afgelopen 24 jaar heb ik regelmatig mijn observaties over de wereld van merken en merktransformatie gedeeld. Dat doe ik altijd het liefst vanuit zakelijk perspectief. Voor de meeste organisaties is ‘het merk’ immers hun meest waardevolle immateriële bezit. Nu we een veelbewogen jaar achter ons laten en onze blik op 2022 richten, heb …

Lees meer
Hiernaar googelden we massaal in 2021 De redactie

Van Max tot boosterprik, van persconferenties, rellen en code rood tot Songfestival Ook dit jaar kende z’n ups en downs en dat is te zien aan de zoekopdrachten in Nederland. Nadat vorig jaar in het teken stond van corona, was er hoop op 2021 gevestigd. Het jaar waarin het leven hopelijk weer een beetje normaal …

Lees meer
Ritson’s top 10 marketing moments of 2021 De redactie

From Reebok to Tiffany, Bezos to Burger King, brand purpose to Meta, Marketing Week’s trusty columnist reveals his top 10 marketing moments of the year. 10. Peloton capitalises on the death of Sex and the City’s Mr Big It may have only happened last week, but Peloton’s reaction to the death of Mr Big in …

Lees meer
Premiumization: Supermarkt omzet piekt wederom met kerst met hoogste weekomzet ooit De redactie

Premiumization. Dat is wat er aan de gang is in de supermarktbranche (en vast ook daarbuiten) in deze rare tijden. NielsenIQ onderzocht: In week 51 rekenden de supermarkten gezamelijk voor €1.06 miljard af. Dat is een groei van +3.7% ten opzichte van week 51 in 2020. Het is de hoogste weekomzet ooit en de derde keer dat …

Lees meer
Adfact: Bruto mediabestedingen 2021 naar 4,7 miljard De redactie

Bestedingen in 2021 met 10 procent gestegen Nederlandse adverteerders gaven, ondanks weer een coronajaar, meer uit aan reclame in 2021 ten opzichte van vorig jaar. Tot nu toe is er in 2021 meer dan 4,7 miljard euro uitgegeven. Het gaat hier om bruto mediabestedingen in de traditionele media (radio, televisie, bladen), Out of Home en bioscoopreclame. Al …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.