Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Vier vragen aan Joost Grooting van Pathé Het netwerk NIMA Young Professionals organiseert elk jaar meerdere Top Marketing Tours voor startende marketeers. Deze maand staat er een bezoek gepland aan bioscoopketen Pathé. Vier vragen aan manager Marketing & Sales Joost Grootings (Pathé). De NIMA Young Professionals is een netwerk van jonge marketeers. Auteur van onderstaand interview is …
Zes op de tien marketeers missen data bij om conversies te analyseren, doordat consumenten verschillende browsers op hun telefoon gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek dat we verrichtten onder zo’n 100 online marketeers. Het merendeel van die marketeers merkt ook dat de conversiecijfers dalen in Meta-apps als Instagram en Facebook op iOS-toestellen – net als de …
Marketingadviesbureau Mark Stronger en SRM Opleidingen & Trainingen voeren voor de tweede keer de Nationale Marketing Benchmark uit. De Nationale Marketing Benchmark is een onderzoek naar de organisatie en effectiviteit van marketing in Nederland. Zoals je weet steunt NIMA veel initiatieven die ons vak kunnen verbeteren. Om die reden steunt NIMA ook de Nationale Marketing …
Social media zijn de laatste jaren een vaste onderdeel van ons dagelijks leven geworden. Ook op marketinggebied zijn social media niet meer weg te denken, adverteren op Facebook en Instagram: veel merken ontkomen er niet aan. Hoe gebruik je deze platformen om met impact te adverteren? Dat – en meer – leert Martijn Baten je …
Enkele weken geleden werden we opgeschrikt door het vreselijke nieuws van de oorlog in Oekraïne. En bij veel merkorganisaties ontstond de vraag: ‘wat kunnen of moeten wij doen als merk met deze situatie’. De reflex om te acteren bij maatschappelijke issues zie je meer en meer. Ook in Nederland. Maar hoe? Vaak werd er gekozen …
De rol van marketing wordt lang niet altijd overal op waarde geschat. Marketing wordt meestal gezien als de P van Promotie en in de media vaak gelijkgesteld aan misleiding. En dat, terwijl marketing nu juist zo’n belangrijke rol kan spelen in de strategische keuzes waar organisaties voor staan. Op vrijdagmiddag 11 maart organiseerden we daarom …
Per duikboot door de gracht van Groenlo of met je reet door de kontfiguurator-app Jazeker, humor werkt. Altijd. Er verschijnt altijd wel een aantal hoogst opmerkelijke persberichten in de redactiemailbox, maar richting dé datum lezen we toch wel twee keer voordat we iets aannemen. Hoe zat het dit jaar? Je kunt trouwen in een echte ANWB-outfit, Lidl …
…en da’s jammer want het werkt dus wel heel goed In deze barre tijden konden we dit er ook nog wel bij hebben. Eenderde van de advertenties gebruikt een of andere vorm van humor en de advertenties die dat doen, zijn ook effectiever. Maar de betere reclamegrap is al sinds de wereldwijde recessie van 2009 aan …
Het Europees Parlement en de Europese Commissie zijn akkoord met de Digital Markets Act (DMA). Door deze nieuwe Europese wetgeving moeten grote techbedrijven aan aanzienlijk strengere wetgeving voldoen. De DMA is bedoeld om de dominante marktpositie van grote techbedrijven te breken. Deze partijen worden ook wel ‘poortwachters’ genoemd. Het gaat daarbij om bedrijven die een …
Misbruik herroepingsrecht kost bakken met geld en moet worden ingeperkt En nu is het afgelopen! De leden van thuiswinkelorganisatie Thuiswinkel.org zijn het beu: komende maand start een proef om te zorgen dat consumenten veel minder misbruik maken van het herroepingsrecht. Want consumenten maken het bont. Veel te bont. “‘ooral bij luxe producten zien onze leden nog te vaak dat …
Wat moet je als (gedigitaliseerde) marketingafdeling doen om Martech te installeren, onderhouden en updaten? Slechts 19% van de marketeers (in B2B) geeft aan zich goed voorbereid te voelen op hun toekomst in marketing. Da’s op z’n minst opmerkelijk. Martech-auteur Scott Brinker vind het ook zorgwekkend, want dat gebrek aan zelfvertrouwen hangt deels samen met de gigantische …
Content. Het is en blijft een dilemma dat woorden die officieel niet in een woordenboek als Van Dale voorkomen toch een enorme aandacht krijgen. Dat geldt dan voor woorden als contentmarketing en contentstrategie. Want er bestaat geen medium zonder content en content kan niet “leven” zonder medium. Het bestaansrecht van content Natuurlijk weten we allemaal …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.