Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
De Metagids (#3): Internetreligie en de financialisering van het internet door Web3 De redactie

Het aanstaande metaversum is gebaseerd op Web3. Het is een logische evolutie op het statische Web1 (lezen) en het interactieve Web2 (lezen en schrijven). Web3 voegt hier eigenaarschap aan toe. Dankzij cryptotechnologie is het voortaan mogelijk om een stukje van het internet, een stukje internetgeschiedenis of een stukje internetcultuur te bezitten.  Web3 introduceert dus digitale …

Lees meer
Alles is data De redactie

Je kunt geen nieuwsbrief openen of het gaat over data. Over datagedreven marketing, data science, big data en ‘overstroomde’ data lakes…  Data is het nieuwe goud. Dat is het ook. Als ik kijk naar alle mogelijkheden die data bieden, voelt het soms echt als een snoepwinkel waar je niet weet wat je moet kiezen. Je ziet …

Lees meer
Van Oost naar Senior Professionals De redactie

Floor van Beek SMP, manager marketing en communicatie Benelux bij BouWatch heeft zich de afgelopen jaren met hart en ziel ingezet voor de NIMA Community Regio Oost. Per 1 januari 2022 maakt zij de overstap naar een andere de community van de Senior Professionals. Samen met Floor blikken we terug op haar periode bij het …

Lees meer
Hoe bureaus een metaverse uitleggen De redactie

Enige begeleiding bij het voorzichtig volgen is zinvol Het is dé toekomst van internet, een schuimende investeringsmarkt, het is een worsteling over de structuur van hoe wij mensen met elkaar zullen omgaan, of het is een spel: de metaverse is blijkbaar overal – dit is hoe bureaus het pitchen. Of liever gezegd, de misschien wel scherpste …

Lees meer
Marketing’s opportunity is huge, marketers just need to believe De redactie

Confidence in business and marketing is returning. Now it’s time for marketers to realise their own potential. To state the bleedin’ obvious – the last two years have been mightily disruptive. Two years ago, many of you would have been reduced to expletive strewn incredulity on regular occasions, a state that developed into shades of …

Lees meer
Meer activistische sponsoring graag De redactie

Als er in de media iets gebeurt dat niet door de beugel kan, weet je dat vaak het eerst van een programmasponsor omdat die er als de kippen bij is om een statement uit te brengen. Een statement waarin het zich vaak zonder enige uitleg over het waarom of met wat algemeenheden distantieert van een …

Lees meer
De Metagids #2: Trapped in the Metaverse, heibel over Web3 en TikTok groter dan Google De redactie

Mijn oog viel afgelopen week op twee belangrijke gebeurtenissen, waar gek genoeg in de Nederlandse media weinig aandacht aan is geschonken. Terwijl volgens mij beide voorvallen toch echt bepalend zijn voor de richting waarin het metaversum zich ontwikkelt. TikTok meest bezochte website in 2021 Allereerst maakte Cloudfare, een cloud-infrastructuurbedrijf dat het internetverkeer meet, bekend dat TikTok ’s …

Lees meer
Schermtijd Nederlander gemiddeld op 5,5 uur per dag De redactie

Nederlanders besteden 5,5 uur per dag achter een scherm. Drie uur en 9 minuten worden aan een computer- of tabletscherm gespendeerd. De mobiele telefoon krijgt gemiddeld 2 uur en 21 minuten aandacht per dag. Daarmee blijft Nederland ver achter bij het wereldwijde gemiddelde van 7 uur schermtijd. Dat blijkt uit onderzoek van TEAM LEWIS in samenwerking …

Lees meer
Mogelijk verbod Google Analytics voorbode voor veel bredere impact De redactie

Wat zijn de gevolgen voor het gebruik van Google Analytics in Nederland? Volgens een uitspraak van de Oostenrijkse privacytoezichthouder DSB van 13 januari 2022 overtreedt Google Analytics de GDPR wetgeving. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens, de Nederlandse toezichthouder, onderzoekt momenteel 2 klachten over het gebruik van Google Analytics. De impact van een dergelijke uitspraak is echter veel …

Lees meer
De Metagids #1: Over Generatie Z en Alpha, Kwebbelkop, Oculus en Web 3.0 De redactie

Inmiddels maakt 1 op de 3 mensen op deze aardbol deel uit van Generatie Z. Het is de generatie die geboren is tussen 1996 en 2015. Deze week verschenen er een aantal artikelen, rapporten en statistieken die nader inzicht geven in de leefwereld van deze generatie. In deze nieuwe rubriek op Marketingfacts “gids” ik jullie …

Lees meer
Van Autoriteit tot Astroturfing De redactie

Boekrecensie van ‘De 33 beste beïnvloedingstechnieken uit de reclame’ (Marc Andrews ea.) Als je mensen vraagt of reclame werkt, zeggen ze bijna altijd: ‘Ja, maar niet bij mij’, aldus journalist Erik Clark. Twee populaire discussies onder marketeers gaan over het effect van reclame en het effect van beïnvloedingstechnieken. We raken er niet over uitgesproken. Van …

Lees meer
Álles over marketing in het nieuwe Jaarboek De redactie

Opstelling is rond: Er zit weer een kloek printje aan te komen. Het nieuwe NIMA Marketingfacts Jaarboek is onderweg. Met de huidige auteurslijst hoeven we er ook niet meer bescheiden over te zijn. Wat ooit begon als het heetste boek voor online marketeers groeide uit tot het meest complete handboek voor iedereen die in marketing …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.