Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Zo haal je het maximale uit je contentteam. Vijf Tips. de Redactie

‘Waarschijnlijk kom je erachter dat skills overlappen. Da’s hartstikke fijn.’ Het samenstellen en onderhouden van een goed contentteam is niet altijd even makkelijk. Want hoe weet je nu écht of je alle expertise in huis hebt? Eerder vertelden we al hoe je selecteert op skills in plaats van functietitels. In dit artikel lees je hoe …

Lees meer
Het belang van video in je online marketingstrategie de Redactie

Vier tips voor winnende video’s We zien de opmars van video. Al jaren… Maar videomarketing wordt nu ook steeds belangrijker voor je algemene marketingstrategie. In 2021 gaf 86% van de bedrijven aan video als marketingtool in te zetten. Bovendien zegt 93% van hen dat het een cruciaal onderdeel van hun strategie is. Daarbij heeft recent …

Lees meer
Consument en data in 2030: Op weg naar datasoevereiniteit de Redactie

Opkomst identiteitsplatformen en data vaults maken opeisen datasoevereiniteit eenvoudiger Nog geen tien jaar geleden deelden mensen achteloos hun complete levens via social media en gaven consumenten haast zonder erbij na te denken al hun persoonlijke gegevens aan bedrijven en webwinkels. Vele datalekken en privacy-schandalen later en het beeld is compleet anders. Consumenten nemen privacy steeds …

Lees meer
Hoe een ‘gewoon’ bedrijf beter kan worden in purpose-marketing de Redactie

Bijna iedereen is voor een betere wereld, alleen gaan er veranderingen mee gepaard die mensen soms bang maken. De behoefte bij consumenten aan duurzame merken stijgt. De voorspelling is dat ze merken en organisaties meer gaan vragen om duidelijker standpunten in te nemen. Diverse onderzoeken onderbouwen dit. Volgens de Edelman-merken studie (2018) is 64% van …

Lees meer
Speel in op de (post) Covid wereld van de consument in je plan voor 2022 de Redactie

Take-outs uit het “State of Consumer 2022” rapport van Nielsen Nu we Corona langzaam maar zeker achter ons laten, kijkt Nielsen in een uitgebreid wereldwijd rapport naar consumentengedrag terug op de afgelopen twee jaar en vooruit naar 2022 in “The 2022 state of consumers” (januari 2022). We keken ernaar en serveren jou de take-outs in hapklare …

Lees meer
Mensen zijn geen data de Redactie

Als je de film Don’t look up op Netflix nog niet hebt gezien, is dit zeker een aanrader. Het is een uitstekende gesprekstarter en de film bevat veel lessen over onze cultuur die we heel goed kunnen gebruiken. En ik heb het hier niet over de vergelijking van een naderende komeet die de aarde zal …

Lees meer
Online video niet meer weg te denken uit de marketingstrategie de Redactie

Online Video Monitor 2021: kwaliteit is belangrijker dan ooit Online video krijgt een steeds prominentere rol in de marketingstrategie en -plannen van organisaties. En dat is niet gek, aangezien we sinds COVID-19 steeds meer remote werken en er meer mogelijk is met video. Dit blijkt ook uit de jaarlijkse Online Video Monitor (OVM) die Quadia met …

Lees meer
NIMA Foodchain en Agrimarketing community organiseert 1e AGF Marketing Event de Redactie

De NIMA Foodchain en Agrimarketing-community is een NIMA-‘werkgroep’ die al bestaat sinds de oprichting van het Nederlands Instituut voor Marketing. Food & Agri is een van de meest innovatieve bedrijfstakken van Nederland. Naast veel verse producten, levert de sector ook veel kennis, grondstoffen en apparatuur om (duurzame) Food & Agri wereldwijd een succes te maken. NIMA Foodchain en …

Lees meer
Wordt livestream de nieuwste contentmarketing tool? de Redactie

De tijd dat je rond je twintigste een diploma haalde en daar je hele arbeidzame leven op kon teren is voorbij. We praten tegenwoordig over een leven lang leren, want het is niet uitgesloten dat je misschien vaker dan je wenselijk is van baan verandert, en zelfs van sector naar sector springt. Zo is het …

Lees meer
De Metagids #12: Splinternet de Redactie

Gehersenspoeld door propaganda en leugens van staatsmedia wordt in Rusland een alternatieve realiteit gecreëerd In de dystopische toekomstroman ‘1984’ beschrijft George Orwell een toekomstige maatschappij die gebukt gaat onder een totalitair regime. Het ‘Ministerie van Waarheid’ verdraait en verhult de waarheid voortdurend om de continu veranderende verhaallijn van de machthebbende Partij te onderschrijven. Als de …

Lees meer
Programma NIMA Marketing Day 2022 in de steigers Alva van Beek

Afgelopen donderdag 3 maart is het fundament gelegd voor het programma van de zesde NIMA Marketing Day, die dit jaar plaatsvindt op 16 juni in DeFabrique in Utrecht. Na een oproep onder professionals in marketing ontstond een lijst met bijna honderd bedrijven en cases die een bijzonder marketingverhaal hebben. Die lijst is inmiddels ingedikt naar zo’n …

Lees meer
Eindelijk is er een marketingstripboek de Redactie

Het boek Honshitsu, de essentie van Marketing uit 2013 ligt al een hele tijd veelbelovend bij mij thuis op de plank te wachten tot mijn to do list het toelaat om hem te lezen. Veelbelovend, omdat het werd aangekondigd als een boek dat afrekent met de oude marketingtheorie die begint bij marktonderzoek en analyse om de strategie …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.