Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Merktransformatie: Mijn top 5 voorspellingen voor 2022 De redactie

In de afgelopen 24 jaar heb ik regelmatig mijn observaties over de wereld van merken en merktransformatie gedeeld. Dat doe ik altijd het liefst vanuit zakelijk perspectief. Voor de meeste organisaties is ‘het merk’ immers hun meest waardevolle immateriële bezit. Nu we een veelbewogen jaar achter ons laten en onze blik op 2022 richten, heb …

Lees meer
Hiernaar googelden we massaal in 2021 De redactie

Van Max tot boosterprik, van persconferenties, rellen en code rood tot Songfestival Ook dit jaar kende z’n ups en downs en dat is te zien aan de zoekopdrachten in Nederland. Nadat vorig jaar in het teken stond van corona, was er hoop op 2021 gevestigd. Het jaar waarin het leven hopelijk weer een beetje normaal …

Lees meer
Ritson’s top 10 marketing moments of 2021 De redactie

From Reebok to Tiffany, Bezos to Burger King, brand purpose to Meta, Marketing Week’s trusty columnist reveals his top 10 marketing moments of the year. 10. Peloton capitalises on the death of Sex and the City’s Mr Big It may have only happened last week, but Peloton’s reaction to the death of Mr Big in …

Lees meer
Premiumization: Supermarkt omzet piekt wederom met kerst met hoogste weekomzet ooit De redactie

Premiumization. Dat is wat er aan de gang is in de supermarktbranche (en vast ook daarbuiten) in deze rare tijden. NielsenIQ onderzocht: In week 51 rekenden de supermarkten gezamelijk voor €1.06 miljard af. Dat is een groei van +3.7% ten opzichte van week 51 in 2020. Het is de hoogste weekomzet ooit en de derde keer dat …

Lees meer
Adfact: Bruto mediabestedingen 2021 naar 4,7 miljard De redactie

Bestedingen in 2021 met 10 procent gestegen Nederlandse adverteerders gaven, ondanks weer een coronajaar, meer uit aan reclame in 2021 ten opzichte van vorig jaar. Tot nu toe is er in 2021 meer dan 4,7 miljard euro uitgegeven. Het gaat hier om bruto mediabestedingen in de traditionele media (radio, televisie, bladen), Out of Home en bioscoopreclame. Al …

Lees meer
‘Nederlandse IT’er moe van saaie marketing door IT- en techbedrijven’ De redactie

‘Content moet in middelen, boodschap en tone of voice beter worden afgestemd op de doelgroep’ Een onderzoek dat ons op de drempel van het echte begin van de kerstvakantie een wenkbrauw deed optrekken. Marketingbureau DNA \ LTB verrichtte eigen onderzoek onder Nederlandse IT’ers en die zeggen te vinden het marketingaanbod van IT- en techbedrijven vaak …

Lees meer
Marketingbudget 2022: In het verleden behaalde resultaten… De redactie

Contentmarketing is effectief, maar we gaan er niet vol op inzetten komend jaar. Tv en sms-marketing zijn NIET effectief, maar die krijgen volop 2022-budget. First party data zijn heel belangrijk, maar geen stevig budget voor komend jaar. Het zijn gekke tijden, en er is onderzoek verricht naar de discrepantie tussen effectiviteit van budget inzet DIT jaar ten …

Lees meer
De kwaliteitsimpuls van in-housing De redactie

Onderzoeksresultaten In-housing Onderzoek 2021 2021 is een jaar vol uitdagingen geweest, waarbij marketeers hun in-house activiteiten flink hebben opgeschaald. De keuze voor inhousing wordt vaak ingegeven door kosten- en tijdbesparing, maar na de transitie wordt duidelijk dat er ook op kwaliteitsniveau significante verbeteringen zijn.  In 2020 presenteerden we het eerste in-housing onderzoek van Nederlandse bodem. Vorig jaar …

Lees meer
9 trends en ontwikkelingen voor content marketing in 2022 De redactie

Bij content marketing gaat het nog steeds om kwaliteit boven kwantiteit, maar het aantal kanalen en de mogelijkheden voor je contentdistributie zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden. Waar kun je dan het beste op inzetten als marketeer? In dit blog vertel ik je alles over waarom de trends en ontwikkelingen als influencer marketing, videoplatformen, …

Lees meer
NIMA Opleidingen nu ook ingeschaald op NLQF-niveau De redactie

Sinds dit najaar hebben zes NIMA Opleidingen de NLQF-inschaling ontvangen. Het Nederlands kwalificatieraamwerk of Netherlands Qualification Framework (NLQF) geeft duidelijkheid over het niveau van een opleiding en/of diploma. NLQF staat voor een bewijs van niveau en is een referentiekader voor leerresultaten. Met het NLQF-niveau op een diploma wordt het voor de gediplomeerde en (potentiële) werkgevers, …

Lees meer
Speel het NIMA Kerstspel en WIN! De redactie

De dagen zijn korter en we kruipen wat meer bij elkaar voor de kachel. De kerstboom staat te twinkelen en de kadolijstjes worden gemaakt. Het einde van dit (opnieuw) bijzondere jaar komt dichterbij. Bij feestdagen horen spelletjes en in dat kader hebben we dit jaar het NIMA Kerstspel voor jou om te spelen. Maak kans …

Lees meer
Een op drie CMO’s vreest talentverlies aan concurrentie De redactie

Poule voor potentieel talent moet breder naar internationaal, oplossing ook gezien in herzien werkplekbeleid naar hybride Een derde van de CMO’s in Europa ziet het verliezen van talent aan de concurrentie als een grote uitdaging. Investeren in employer branding zou hoog op de agenda moeten staan voor 2022, als dat niet al zo is. Potentiële kandidaten worden …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.