Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
‘Ondanks mogelijke tegenwind blijkt uit marktgegevens dat we momenteel een ongekende groei in de advertentie-industrie meemaken’ De wereldwijde advertentiemarkt heeft de impact van COVID-19 tot dusver goeddeels doorstaan en ligt op koers om in 2025 de 1 biljoen dollar (880 miljard euro) aan te tikken. Volgens de opstellers van het Global Advertising Trends-rapport van WARC …
85% van de organisaties vindt customer experience cruciaal. Maar slechts 7% van de organisaties is succesvol in customer experience. Het blijkt voor veel organisaties moeizaam, de brede transformatie naar meer klant- en mensgerichtheid. Waar ligt dat aan of nog interessanter: wat is de zin en onzin van CX?Tijdens de gelijknamige masterclass van Zanna van der …
Het herkenningspercentage van overheidscampagnes neemt af onder Nederlanders. Waar het percentage in 2003 nog op 92% zat, is het nu 70%. Dit en meer blijkt uit campagne onderzoek van online drukkerij Flyeralarm naar ruim 400 overheidscampagnes uit de afgelopen twee decennia. De meest herkenbare campagnes waren ‘Identificatieplicht’ (2004), ‘Fietsverlichting’ (2004) en ‘Toeslagen’ (2005). Het bereik …
Motivatie en gedrag. Intrinsieke drijfveren omarmen voor duurzaam resultaat. “Wat menselijk oogt, is wat menselijk is. Wat menselijk oogt en klinkt is vertrouwd.” Deze inzichten deelde Lotte Willemsen, lector Communication aan de Hogeschool Rotterdam tijdens de SWOCC presentatie ‘Van Merk naar Mens, van bezit naar beminde’, tijdens de NIMA Marketing Day, 9 sept. jl. Als …
Als beroepsvereniging vinden we het bij NIMA erg belangrijk dat je je blijft ontwikkelen, zowel persoonlijk als professioneel. We zien het dan ook als een van onze taken om hieraan bij te dragen. Met onze NIMA Academy, gespecialiseerd in kortdurende bijscholingsactiviteiten in de vorm van relevante workshops en masterclasses, ondersteunen we je in je ontwikkeling als professional en mens. …
Voor veel bedrijven is het een grote uitdaging: hoe bouw je in een digitale wereld een emotionele band met je klanten? Vooral nu een steeds groter deel van de customer journey zich in de digitale omgeving afspeelt. Hoe vind je de ideale combinatie van hightech & high touch? Marc Westeneng helpt je tijdens de NIMA …
Eén dag les, vijf vakdocenten met de hoogste waardering van cursisten en deelnemers, via de livestream, van Martech tot Purpose Een bijzonder en tamelijk uniek buitenkansje voor ieder die écht een dag serieus aan zijn of haar marketingopleiding wil werken (zonder welbegrepen eigenbelangen, addertjes onder het gras of een gratis productdemonstratie na afloop): Het Nederlands Instituut …
De kernvraag bij merkpositionering is nog altijd: ‘welke centrale emotionele betekenis en category entry points claimt het merk?’. Steeds meer bedrijven ontdekken dat hun ‘stuck in the middle-positie’ die zo vertrouwd voelt niet zo veilig is als het altijd leek. Zo blijven o.a. scherp kiezen en van buiten naar binnen denken cruciaal om je merk constant …
Op weg naar een effectieve kerstcommercial met Mark Ritson, Coca-Cola, John Lewis en Penny Market Met nog zo’n 40 dagen te gaan tot kerst zijn de eerste kerstcommercials live en er zullen er nog vele volgen de komende dagen en weken. We bespraken op dag van livegang al die van John Lewis, maar ook Coca-Cola …
Purpose, strategy, implementation strategy: ‘Hoeveel virusdeeltjes zitten er eigenlijk in gebakken lucht?’ Op jaarcongres Marketing Live werd het marketingvak in een prachtige omgeving en van alle kanten belicht. Centraal thema was Bright Perspectives on Marketing en die werden gegeven, al knetterde het niet écht en bleef de zaal kalmpjes aanhoren wat er verteld werd. Hoogtepunten …
‘De grootste verandering die ik zie in marketing, is dat we nu inzoomen op alle touchpoints van een customer journey’ ‘Verandering is de enige constante’ liet de oude-Griek Heraclites 2500 jaar geleden al optekenen en dat geldt zéker voor marketing. De theorie, maar ook de praktijk innoveert in hoog tempo, al is lang niet elke innovatie even relevant en …
Door moordende onderlinge concurrentie ligt contentlat extreem hoog Uit het onlangs verschenen Dutch Customer Experience of video services-rapport van Telecompaper blijkt dat streamingvideodiensten soms wel 7 dagen per week worden gebruikt. Steeds meer Nederlanders maken gebruik van een steeds groter aanbod aan streamingvideodiensten als Netflix, Videoland, Disney+, Amazon Prime en Film1. Streamingdiensten maken, dat is niet verrassend, een belangrijk …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.