Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Premiumization. Dat is wat er aan de gang is in de supermarktbranche (en vast ook daarbuiten) in deze rare tijden. NielsenIQ onderzocht: In week 51 rekenden de supermarkten gezamelijk voor €1.06 miljard af. Dat is een groei van +3.7% ten opzichte van week 51 in 2020. Het is de hoogste weekomzet ooit en de derde keer dat …
Bestedingen in 2021 met 10 procent gestegen Nederlandse adverteerders gaven, ondanks weer een coronajaar, meer uit aan reclame in 2021 ten opzichte van vorig jaar. Tot nu toe is er in 2021 meer dan 4,7 miljard euro uitgegeven. Het gaat hier om bruto mediabestedingen in de traditionele media (radio, televisie, bladen), Out of Home en bioscoopreclame. Al …
‘Content moet in middelen, boodschap en tone of voice beter worden afgestemd op de doelgroep’ Een onderzoek dat ons op de drempel van het echte begin van de kerstvakantie een wenkbrauw deed optrekken. Marketingbureau DNA \ LTB verrichtte eigen onderzoek onder Nederlandse IT’ers en die zeggen te vinden het marketingaanbod van IT- en techbedrijven vaak …
Contentmarketing is effectief, maar we gaan er niet vol op inzetten komend jaar. Tv en sms-marketing zijn NIET effectief, maar die krijgen volop 2022-budget. First party data zijn heel belangrijk, maar geen stevig budget voor komend jaar. Het zijn gekke tijden, en er is onderzoek verricht naar de discrepantie tussen effectiviteit van budget inzet DIT jaar ten …
Onderzoeksresultaten In-housing Onderzoek 2021 2021 is een jaar vol uitdagingen geweest, waarbij marketeers hun in-house activiteiten flink hebben opgeschaald. De keuze voor inhousing wordt vaak ingegeven door kosten- en tijdbesparing, maar na de transitie wordt duidelijk dat er ook op kwaliteitsniveau significante verbeteringen zijn. In 2020 presenteerden we het eerste in-housing onderzoek van Nederlandse bodem. Vorig jaar …
Bij content marketing gaat het nog steeds om kwaliteit boven kwantiteit, maar het aantal kanalen en de mogelijkheden voor je contentdistributie zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden. Waar kun je dan het beste op inzetten als marketeer? In dit blog vertel ik je alles over waarom de trends en ontwikkelingen als influencer marketing, videoplatformen, …
Sinds dit najaar hebben zes NIMA Opleidingen de NLQF-inschaling ontvangen. Het Nederlands kwalificatieraamwerk of Netherlands Qualification Framework (NLQF) geeft duidelijkheid over het niveau van een opleiding en/of diploma. NLQF staat voor een bewijs van niveau en is een referentiekader voor leerresultaten. Met het NLQF-niveau op een diploma wordt het voor de gediplomeerde en (potentiële) werkgevers, …
De dagen zijn korter en we kruipen wat meer bij elkaar voor de kachel. De kerstboom staat te twinkelen en de kadolijstjes worden gemaakt. Het einde van dit (opnieuw) bijzondere jaar komt dichterbij. Bij feestdagen horen spelletjes en in dat kader hebben we dit jaar het NIMA Kerstspel voor jou om te spelen. Maak kans …
Poule voor potentieel talent moet breder naar internationaal, oplossing ook gezien in herzien werkplekbeleid naar hybride Een derde van de CMO’s in Europa ziet het verliezen van talent aan de concurrentie als een grote uitdaging. Investeren in employer branding zou hoog op de agenda moeten staan voor 2022, als dat niet al zo is. Potentiële kandidaten worden …
Waarom doen we wél of juist niet wat onze sociale normen voorschrijven en waarom is dat zo? De sociale normen van mensen die dichtbij je staan, je buren, je familie, de bewoners van je dorp, hebben een grotere invloed op jouw gedrag dan die van – bijvoorbeeld – beroemdheden, overheden of groepen mensen die verder …
Wat je moet weten over het DDMA Data Driven Marketing Onderzoek 2021 Niet de techniek, maar de juiste mensen met de juiste skillset om chocola te maken van de verschillende datastromen is volgens recent DDMA-onderzoek de grootste uitdaging voor data-driven marketing. Het onderzoek onder 140 respondenten laat een operationalisatie van het begrip “data driven” achterwege, …
De marketingpodcast van NIMA en SRM Laat je vanaf óók deze winter inspireren door onze nieuwe podcasts Marketing Break! In deze podcasts van NIMA en SRM gaat marketingdocent en –strateeg Karel Zwaan in gesprek met experts en vakgenoten uit marketing- en reclameland. Het doel? Van elkaar leren over het mooiste vak dat er bestaat. Voor de …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.