Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Adformatie, NIMA en PIM stoppen met Dutch Marketing Awards de Redactie

Na een aantal succesvolle edities hebben Adformatie, NIMA en PIM in goed overleg besloten niet verder te gaan met de Dutch Marketing Awards. Het huidige tij en de mogelijke scenario’s voor events dwingen tot een strategische heroriëntatie en hebben de organisatie doen besluiten niet door te gaan met de prijzen en het evenement in de …

Lees meer
Van de metaverse tot merkinclusiviteit, 5 digitale trends voor 2022 de Redactie

2022 wordt het jaar van digitale werelden, technologische doorbraken en impactvolle innovaties Het jaar 2022 heeft flink wat in petto voor ons op het gebied van digitale werelden, technologische doorbraken en impactvolle innovaties. We kampen met andere uitdagingen, maar zien genoeg kansen om bedrijven sneller dan ooit te laten groeien. Dit zijn de belangrijkste digitale …

Lees meer
Marketing Break: Ons NIMA de Redactie

De marketingpodcast van NIMA en SRM. Ook in het nieuwe jaar kan je je laten inspireren door onze nieuwe podcasts Marketing Break! In deze podcasts van NIMA en SRM gaat marketingdocent en –strateeg Karel Zwaan in gesprek met experts en vakgenoten uit marketing- en reclameland. Het doel? Van elkaar leren over het mooiste vak dat …

Lees meer
Gebruik Google Analytics mogelijk binnenkort verboden, waarschuwt toezichthouder de Redactie

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft zijn technische handleiding een update gegeven naar aanleiding van een uitspraak in Oostenrijk. Websites die gebruikmaken van Google Analytics, moeten opletten. Het gebruik van de analysesoftware wordt mogelijk snel verboden, waarschuwt de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De AP doet deze waarschuwing naar aanleiding van de uitspraak van de Oostenrijkse privacytoezichthouder, …

Lees meer
Consumenten vinden sportsponsoring-bemoeienis crypto en gokken maar niks de Redactie

Ondanks dat gokken vaak een nauwe band heeft met sport, zegt slechts 12% dat dat ook geschikte sponsoren zijn van professionele sport Aan de vooravond van een jaar vol F1, Tour, WK en zodadelijk eerst een Olympische Winterspelen, heeft Brits onderzoeksbureau onderzoek verricht naar de financiering van topsport. Consumenten vinden auto-, technologie- en telecommerken de …

Lees meer
Britse bank: weinig last van Meta-boycot de Redactie

Starling stelt dat wegblijven als Facebook-adverteerder ‘geen merkbare achteruitgang’ in marketingprestaties heeft veroorzaakt De Britse Starling Bank die in december stopte met adverteren op Facebook en Instagram om zijn  klanten te ‘beschermen’ heeft aangegeven dat het zijn beslissing niet zal terugdraaien totdat Meta financiële fraudeurs harder aanpakt die gebruik maken van zijn platforms. Het weghalen …

Lees meer
Wie doet er mee met de NIMA Hackaton? de Redactie

Met marketing word je iets aangesmeerd De rol van marketing wordt lang niet altijd overal op waarde geschat. En dat terwijl marketing juist nu zo’n belangrijke rol kan spelen in de strategische keuzes waar organisaties voor staan. Daarom organiseert NIMA een hackathon, om met vakgenoten in gesprek te gaan over de relevantie van marketing én …

Lees meer
‘Beauty shoppers verkiezen in-store boven social’ de Redactie

Sociale platforms zijn nog niet dé primaire kassa, maar ze beïnvloeden het gedrag Zes op de tien shoppers op het gebied van beautyproducten en persoonlijke verzorging zeggen dat de fysieke winkel hun favoriete plek is om in die categorieën te kopen, terwijl sociale kanalen nog wat achterblijven bij de verwachting. Dat stelt het Britse retail-innovatiebureau …

Lees meer
Neuromarketingmuis krijgt staart de Redactie

Tim Zuidgeest van Unravel Research reageert op commentaar van concullega Neurensics Wat is de waarde van de éne ten opzichte van de andere methode in neuromarketing, of beter: marketing met behulp van breinonderzoek? Daarover zijn twee vooraanstaande neuromarketing-dienstverleners het onderling oneens. En dat is relevant voor het marketingvak, want er gaat nogal wat geld en tijd …

Lees meer
Hoe we social media gaan fixen de Redactie

De opkomst van massamedia aan het begin van de twintigste eeuw veroorzaakte een informatierevolutie die net zo grillig en chaotisch is als die waar we vandaag in zitten. De manier waarop wetgevers, rechters en het publiek destijds reageerden (in de VS) geeft ons goede handvatten voor het doorvoeren van vergaande regulering van social media. Regulering, …

Lees meer
Accenture: Social shopping over drie jaar naar 1 biljoen de Redactie

Accenture voorspelt naar aanleiding van onderzoek dat de wereldwijde social commerce-industrie naar verwachting drie keer sneller zal groeien dan de overige e-commerce – van 434 miljard naar 1 biljoen euro. De groei zal naar verwachting voornamelijk worden gedreven door social-mediagebruikers van de Gen Z- en Millenial-generatie. De helft van de ondervraagde social mediagebruikers geeft aan bezorgd …

Lees meer
Facebook, Google en Amazon profiteren meest van budgetverschuiving einde third party cookies de Redactie

Verwachte budgetverschuiving in VS vooral naar Triopoly Veelbesproken onderwerp, veel over te doen. We naderen de uitfasering van third party cookies en daar moet je als marketeer, als manager, als marketingteam op inspelen. Dat zou je kunnen doen met budgetverschuivingen. Daar is nieuw onderzoek over. Vooral meer geld naar het Triopoly Uit onderzoek onder meer dan 256 marketingbeslissers in de VS die …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.