Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Hoe krijgen we de boel in beweging? de Redactie

Motivatie en gedrag. Intrinsieke drijfveren omarmen voor duurzaam resultaat. “Wat menselijk oogt, is wat menselijk is. Wat menselijk oogt en klinkt is vertrouwd.” Deze inzichten deelde Lotte Willemsen, lector Communication aan de Hogeschool Rotterdam tijdens de SWOCC presentatie ‘Van Merk naar Mens, van bezit naar beminde’, tijdens de NIMA Marketing Day, 9 sept. jl. Als …

Lees meer
Vier voordelen van de NIMA Passe-partout de Redactie

Als beroepsvereniging vinden we het bij NIMA erg belangrijk dat je je blijft ontwikkelen, zowel persoonlijk als professioneel. We zien het dan ook als een van onze taken om hieraan bij te dragen. Met onze NIMA Academy, gespecialiseerd in kortdurende bijscholingsactiviteiten in de vorm van relevante workshops en masterclasses, ondersteunen we je in je ontwikkeling als professional en mens. …

Lees meer
Marc Westeneng: ‘De consument wil hightech én high touch’ de Redactie

Voor veel bedrijven is het een grote uitdaging: hoe bouw je in een digitale wereld een emotionele band met je klanten? Vooral nu een steeds groter deel van de customer journey zich in de digitale omgeving afspeelt. Hoe vind je de ideale combinatie van hightech & high touch? Marc Westeneng helpt je tijdens de NIMA …

Lees meer
Studiedag Best of NIMA; eenmalig cadeau aan het vak de Redactie

Eén dag les, vijf vakdocenten met de hoogste waardering van cursisten en deelnemers, via de livestream, van Martech tot Purpose Een bijzonder en tamelijk uniek buitenkansje voor ieder die écht een dag serieus aan zijn of haar marketingopleiding wil werken (zonder welbegrepen eigenbelangen, addertjes onder het gras of een gratis productdemonstratie na afloop): Het Nederlands Instituut …

Lees meer
Marcel Aalders RM: ‘Als jijzelf niet kiest, word je ook niet gekozen’ de Redactie

De kernvraag bij merkpositionering is nog altijd: ‘welke centrale emotionele betekenis en category entry points claimt het merk?’. Steeds meer bedrijven ontdekken dat hun ‘stuck in the middle-positie’ die zo vertrouwd voelt niet zo veilig is als het altijd leek. Zo blijven o.a. scherp kiezen en van buiten naar binnen denken cruciaal om je merk constant …

Lees meer
Deel deze Kerst de emo-stomp in de maag uit met een branded bokshandschoen de Redactie

Op weg naar een effectieve kerstcommercial met Mark Ritson, Coca-Cola, John Lewis en Penny Market Met nog zo’n 40 dagen te gaan tot kerst zijn de eerste kerstcommercials live en er zullen er nog vele volgen de komende dagen en weken. We bespraken op dag van livegang al die van John Lewis, maar ook Coca-Cola …

Lees meer
Marketing Live spaart de roede de Redactie

Purpose, strategy, implementation strategy: ‘Hoeveel virusdeeltjes zitten er eigenlijk in gebakken lucht?’ Op jaarcongres Marketing Live werd het marketingvak in een prachtige omgeving en van alle kanten belicht. Centraal thema was Bright Perspectives on Marketing en die werden gegeven, al knetterde het niet écht en bleef de zaal kalmpjes aanhoren wat er verteld werd. Hoogtepunten …

Lees meer
Marketingvak in Verandering #3: Jessica Henneman SMP – Egeniq de Redactie

‘De grootste verandering die ik zie in marketing, is dat we nu inzoomen op alle touchpoints van een customer journey’ ‘Verandering is de enige constante’ liet de oude-Griek Heraclites 2500 jaar geleden al optekenen en dat geldt zéker voor marketing. De theorie, maar ook de praktijk innoveert in hoog tempo, al is lang niet elke innovatie even relevant en …

Lees meer
Streamingvideodiensten hoog gewaardeerd om groot en reclamevrij contentaanbod de Redactie

Door moordende onderlinge concurrentie ligt contentlat extreem hoog Uit het onlangs verschenen Dutch Customer Experience of video services-rapport van Telecompaper blijkt dat streamingvideodiensten soms wel 7 dagen per week worden gebruikt. Steeds meer Nederlanders maken gebruik van een steeds groter aanbod aan streamingvideodiensten als Netflix, Videoland, Disney+, Amazon Prime en Film1. Streamingdiensten maken, dat is niet verrassend, een belangrijk …

Lees meer
The Best of NIMA; Guy van Liemt RM – ‘Het rendement van geluk’ de Redactie

Vrijdag 26 november vindt online The Best of NIMA plaats. Tijdens dit jaarlijks terugkerende event geven de vijf best beoordeelde NIMA-sprekers van het jaar 2020, beoordeeld met een 8,5 of hoger, online een presentatie/inspiratiesessie. In aanloop naar The Best of NIMA hebben we deze toppers vijf vragen gesteld. De vragen variëren van hoe zij aspecten …

Lees meer
Inflatiespook? Leer over de P van prijs! de Redactie

Voor marketingprofessionals lijkt dit lijkt het perfecte moment om de demonen onder ogen te zien Veel consumenten heroverwegen wat ‘waarde’ voor hen betekent in tijden van crisis. De combinatie van stijgende distributie- en grondstofkosten betekent dat de minst bekende of misschien ook minst geliefde van de vier marketing-P’s, prijsstelling, komend jaar waarschijnlijk vaker en steviger op de …

Lees meer
The Best of NIMA; Carmen Phillips – ‘Success doesn’t happen by accident – it happens on purpose!’ de Redactie

Vrijdag 26 november vindt The Best of NIMA plaats. Tijdens dit jaarlijks terugkerende event geven de vijf best beoordeelde NIMA-sprekers van het jaar 2020, beoordeeld met een 8,5 of hoger, een presentatie/inspiratiesessie. In aanloop naar The Best of NIMA hebben we deze toppers vijf vragen gesteld. De vragen variëren van hoe zij aspecten van het …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.