Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
88% van marketeers verwacht dat aanstaande feestdagen hun bedrijf maken of breken De redactie

Uit nieuw ‘Ho Ho Yolo’-onderzoek van Sitecore, speler op het gebied van beheersoftware voor digitale ervaringen, blijkt dat 88% van de marketeers het erover eens is dat de komende feestdagen cruciaal worden voor hun bedrijf. Slechts 33% van de respondenten heeft het gevoel er volledig op voorbereid te zijn. De feestdagen van 2020 stonden in …

Lees meer
Nieuwe marketingcategorieën helpen Effies nog niet De redactie

Drie vakprijzen-festivals om dit najaar in de gaten te houden. Het is de wonderlijke tijd van het jaar waarin marketingvakprijzen worden verdeeld. Met die voor zakelijke events nogal stille eerste helft van 2021 is het best opletten dat er niet ineens een vakprijs tussendoor glipt. Vorige week werden de genomineerden voor Spinnen en Lampen (Dutch …

Lees meer
‘De funnel is de kakkerlak der marketingconcepten’ De redactie

Boeiend artikel vorige week van Tom Roach, dat onder marketingprofessoren maar ook onder de Nederlandse volgers van het vak stof deed opwaaien. Want er wordt weer een olifant in de kamer bij z’n/haar naam genoemd. Dé funnel, alom tegenwoordig model dat in marketing en sales veel wordt gebruikt om de verschillende stadia van ‘een eerste kennismaking met een …

Lees meer
Zo stel je het ideale contentteam samen De redactie

De wereld van digitale content verandert in razend tempo. En ons werk als digitale specialisten – en wat we daarvoor moeten kunnen – verandert net zo snel mee. Hierdoor is het samenstellen van goede teams en het vinden van de juiste mensen een uitdaging. Want hoe bepaal je wat je team nodig heeft? En welke …

Lees meer
Nationale Kortingsmonitor 2021: ‘Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over’ De redactie

Onderzoek door de NKM toont aan dat eigen websites, Google en de digitale folder een grotere rol zijn gaan spelen in de zoektocht naar kortingen door de consument. In vergelijking met andere jaren zijn papieren folders en het rondkijken in winkelstraten minder belangrijk geworden in de zoektocht naar kortingen, ontdekten de onderzoekers. ‘Consumenten die actief …

Lees meer
Marketingtaal heeft zo weinig betekenis dat hij onbruikbaar is De redactie

‘Misschien is het meta-onwetendheid; dat wil zeggen, een onwetendheid van de eigen onwetendheid’ Juristentaal mag berucht zijn, er is wel een reden waaróm die zo gekunsteld overkomt. Marketeers kletsen veelvuldig volkomen langs elkaar. Een veelgebruikt marketingbegrip als ‘strategie’ kan zowel een richting, een beweging als een positie beschrijven. Door het gebrek aan één autoriteit die …

Lees meer
Spotify lanceert self-service advertentieplatform Ad Studio De redactie

Spotify lanceert het self-service advertentieplatform Ad Studio in Nederland. Na een succesvolle testfase in 2020 waarbij een aantal geselecteerde partners het platform in beta-fase kon testen, is de dienst nu voor heel Nederland beschikbaar. In Spotify Ad Studio kunnen merken binnen een paar minuten een audio- en videocampagne  in het Nederlands opzetten en vervolgens targeten …

Lees meer
Nationale Kortingsmonitor 2021: ‘Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over’ De redactie

Onderzoek door de NKM toont aan dat eigen websites, Google en de digitale folder een grotere rol zijn gaan spelen in de zoektocht naar kortingen door de consument. In vergelijking met andere jaren zijn papieren folders en het rondkijken in winkelstraten minder belangrijk geworden in de zoektocht naar kortingen, ontdekten de onderzoekers. ‘Consumenten die actief …

Lees meer
[Mijn Marketing] Sandra Arkesteijn De redactie

Sandra Arkesteijn SMP werkt als interim manager of in specifieke opdracht voor opdrachtgevers met een grote diversiteit aan sectoren, structuren en vraagstukken. De meeste daarvan zijn gericht op B2B. ‘Ik noem dat het toevoegen van marketingpower aan het team van de opdrachtgever.’ SENSUEELDie commercial waarin zij van Toren C tijdens een online vergadering wordt afgeleid door haar …

Lees meer
Monitor consumentengedrag: Lessen van én voor de evenementenbranche De redactie

Met de nieuwe versoepelingen op de coronamaatregelen in aantocht, zoomt het expertteam van de Monitor Consumentengedrag in op de horeca- en evenementenbranche. Kleinschalige offline evenementen zijn alweer een tijdje toegestaan en online evenementen worden goed bezocht, maar in de post-anderhalve-meter-samenleving heeft de horeca- en evenementenbranche het nog steeds moeilijk. Ook musea zitten nog in zwaar …

Lees meer
Waarom internationale marketingteams zo worstelen De redactie

Merken met één hoofdkantoor en wereldwijd verspreide landenteams hebben vaak moeite om die in één soepel werkende marketingorganisatie onder te brengen. Verschillen in cultuur, opleiding, maar vooral gebrek aan kennis van de lokale markt, maakt dat het ene team vaak niet wil wat van het andere team moet. Daar valt vrij eenvoudig een mouw aan …

Lees meer
Data: het nieuwe goud? De redactie

Data, het was één van de meest gebruikte woorden tijdens de NIMA Marketing Day van 9 september. En dat is natuurlijk ook niet zo verwonderlijk. Hoewel marketing geen exacte wetenschap is, doen we met zijn allen wel ons best om zoveel mogelijk grip te krijgen op wat we doen. We willen steeds meer weten en …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.