Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Waarom engagement op social media niet de heilige graal is De redactie

Disrupt the data, want algoritmes hebben niet het beste met ons voor Wie iets weet van social media-algoritmes, weet dat ‘engagement’ meestal als heilige graal wordt beschouwd. Algoritmes bepalen wat jij ziet op basis van waar je naar gekeken hebt – en waar je actief op hebt gereageerd. Maar is dat wel het juiste criterium …

Lees meer
Dutch Creativity Awards 2021 reikt 101 Awards uit De redactie

1 Grand Prix, 1 Member Award, 14 gouden, 33 zilveren en 52 bronzen awards zijn woensdag 29 september uitgereikt in Amaze Amsterdam tijdens de Dutch Creativity Awards 2021. Van 950 inzendingen naar 207 finalisten werden uiteindelijk winnaars in 8 disciplines gekozen. Op de vernieuwde Digital Awards Gallery staan alle winnaars en finalisten van de Dutch Creativity Awards …

Lees meer
Audio blinde vlek voor veel adverteerders De redactie

‘De uitkomsten zijn fascinerend en illustreren dat er een reële kans ligt voor merken om hun merkbereik te vergroten’ Consumenten in de VS besteden 31 procent van hun mediatijd aan audio, maar merken wijzen slechts 8,8 procent van hun mediabudget toe aan audio, en een kwart van de onderzochte merken ontbreekt zelfs volledig in audio. …

Lees meer
Waarom internationale marketingteams zo worstelen De redactie

Ritson: ‘Laat de global teams 60 procent budget nemen en verdeel de resterende 40 over de landenteams’. Merken met één hoofdkantoor en wereldwijd verspreide landenteams hebben vaak moeite om die in één soepel werkende marketingorganisatie onder te brengen. Verschillen in cultuur, opleiding, maar vooral gebrek aan kennis van de lokale markt, maakt dat het ene …

Lees meer
‘Flexibele sentimentanalyse levert hiërarchie van productkenmerken op’ De redactie

De onderzoekers namen de proef op de som en pasten het raamwerk toe op tabletcomputers om dashboards Sales-, productontwerp- en engineeringteams kunnen enorm profiteren van beter begrip van klantperspectieven. Dat stellen Xin (Shane) Wang van de Richard Ivey School of Business University of Western Ontario en zijn team in een verse open access-publicatie in Journal of Marketing. …

Lees meer
Waarom technologie als regen op het raam is De redactie

Boekrecensie van ‘Mensen worden robots, robots worden mensen’ (Mike van Rijswijk) Een tipje van de sluier wordt opgelicht wat ons te wachten staat aan verdere automatisering en robotisering. Dat is zeker een treffende samenvatting van dit interessante boek. Geen droge opsomming van technische vooruitgang maar een goede uitleg met daarbij voorbeelden hoe al een stukje …

Lees meer
Wat betaal je liever? €9,99 per maand of €119,88 per jaar? De redactie

Marketeer: houd rekening met de preventie- en promotiefocus Schrikken consumenten van het bedrag van een jaarabonnement? En verschilt dat per type klant? Nieuw wetenschappelijk onderzoek door experts in consumentengedrag zoekt uit wanneer en waarom een prijs per maand beter werkt dan die per jaar. En hoe zit dat andersom met de voordelen (‘val 4 kilo …

Lees meer
CMO van morgen wil strategie van hybride creativiteit De redactie

‘Aanstormende generatie bestaat uit gedreven veranderaars die marketing en het marketingwerk willen verbeteren’ ‘De volgende generatie CMO Chief Marketing Officers zal het marketingvak ten goede veranderen’, zo stelt Adobe naar aanleiding van zijn rapport ‘De CMO van Morgen’. Het Adobe Workfront-onderzoek wijst dat meer dan een kwart (27%) van de aanstormende marketingleiders CMO wil worden …

Lees meer
‘Anderhalf miljard naar abonnement op product’ De redactie

Daarvan pakt de productcategorie voeding verreweg het grootste marktaandeel (59%) Nederlanders geven verrassend veel geld uit aan abonnementen op producten als bloemen, scheermesjes of maaltijdboxen. Inkomen is daarbij geen onderscheidende variabele, in alle groepen komen ongeveer net zoveel abonnees voor. Wel blijken vooral jongeren en randstedelingen vaker te kiezen voor het gemak van een – …

Lees meer
Hoe de Marketing Academy van Rabobank werkt De redactie

‘Eigenlijk leiden wij onze marketeers op om de rest van Rabobank verder te kunnen ontwikkelen in het denken als een marketeer’ Je kunt het erover hebben, je kunt het ook doen. Bij veel organisaties wordt het blijven opleiden en ontwikkelen van mensen toch als bijzaak gezien. Een goede secundaire arbeidsvoorwaarde misschien, een manier om een …

Lees meer
[interview] Keith Ta van Flarie: ‘Vermaak je doelgroep in plaats van irritatie op te wekken met je online advertentie De redactie

Advergaming – het woord zegt het al – betreft een advertentie in de vorm van een online spelletje, dat speciaal voor een merk is ontwikkeld en waarbij er geen twijfel over bestaat wie de afzender is. De bedoeling van advergaming is natuurlijk dat je de advertentie niet meteen wegklikt. In gesprek met Keith Ta, Global …

Lees meer
Reclamefolders en de grote getallen De redactie

We sloegen even stijl achterover van de aantallen en proberen ons er een beeld bij te vormen Folders zijn geen klein bier als je bedenkt wat de grootste adverteerders eraan uitgeven. Ze zijn ook niet vaak de creatieve vaandeldrager waar bureaus zich graag op voorstaan en vrijwel de hele marcombureauwereld schijnt zelf een nee-nee-sticker op de …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.