Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Ajax krijgt zijn Dutch Marketing Award De redactie

22 april zijn de Dutch Marketing Awards uitgereikt. Vanuit het Capital C gebouw in Amsterdam, werden deze felbegeerde gele M-trofee’s virtueel uitgereikt aan winnaars in zeven categorieën. Het event was geheel corona-proof op afstand via een live-stream te volgen. Uiteraard hebben de winnaars van de Dutch Marketing Awards de prijs ook fysiek overhandigd gekregen. Dit …

Lees meer
Marketing-peilstok wijst op meer kennis over online De redactie

Kennistoets onder marketeers van corporates illustreert dat algemene marketingkennis goed vertegenwoordigd is. Marketing lijkt soms een wat fluïde begrip, gelet ook op de soms wat zweverige discussies die erover wordt gevoerd, maar wie het vakgebied uiteen zet in vijf kennis-deelgebieden kan een redelijk beeld krijgen van de skills die aanwezig of juist afwezig zijn. Nu …

Lees meer
NMD21: Validators: ‘Wij laten zien wat de impact van advertisement is op het mentaal marktaandeel’ De redactie

Noud Schartman en Marceline Veen, respectievelijk promovendus VU en Brand Specialist bij marktonderzoekbureau Validators, nemen tijdens Nima Marketing Day 2021 één van de vele presentaties voor hun rekening: ‘Het kan waardevol zijn om je te richten op non-users om aan mentaal marktaandeel te winnen.’ Schartman heeft een speciale interesse voor merkrelevantie. Door verdiepende analyses op …

Lees meer
Waarom ga jij naar NIMA Marketing Day, Leon? De redactie

In aanloop naar NIMA Marketing Day 2021, 9 september aanstaande, vragen wij een paar bezoekers een aantal vragen. Vragen natuurlijk over de NIMA Marketing Day, maar ook over marketing en hun persoonlijke visie/mening op het vak. Voor de tweede beurt valt de eer ten deel aan Leon Jansen van K2o Marketing. Wat is je persoonlijke …

Lees meer
Van purpose naar profit De redactie

Al jarenlang wordt er door marketeers gepraat over de rol van merken en bedrijven in de maatschappij. Vooral veel gepraat, want in tegenstelling tot in de VS, vind het Europese bedrijfsleven dat de maatschappij vooral een verantwoordelijkheid van de politiek is. Maar sinds het verschijnen van het IPCC afgelopen maandag wordt er nu ook vanuit …

Lees meer
NMD21: Vonk: ‘Als je een oprechte missie hebt, dan heb je geen marketing nodig’ De redactie

Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de Nima Marketing Day 2021 plaats. Mart Vonk, head of marketing bij Vandebron neemt een van de presentaties voor zijn rekening. Een korte kennismaking. Mart Vonk is vader van Lilly, partner van Ilona en tevens schipper van een reddingssloep. Als Head of Marketing bij Vandebron bevindt …

Lees meer
Marketing&Facts: Black Friday 21 met frisse tegenzin De redactie

The most wonderful time of the year? ‘Kerst kan retail dit jaar maken of kraken’ Regenzomer of hittegolf ten spijt: Dezer weken (!) worden de kerstcommercials alweer geschoten. Langzaamaan komt straks het jaargetijde van het traditionele ‘cadeautjes geven’ dichterbij. De tijd waarin de retail van oudsher floreert en de consument veel op pad is voor het …

Lees meer
Marketing&Facts: QR-codes en veiligheid De redactie

Draagt het gebruik van QR-codes bij aan een veiliger winkelervaring? We bevinden ons in maart 2021 als de eerste winkels na de lockdown weer langzaamaan open mogen. Vanaf de tweede dag van die maand mocht retail weer mondjesmaat klanten ontvangen, zij het met restricties zoals mondkapjes, afstand én het maken van een afspraak. Hoe draagt …

Lees meer
NMD21: Kopmels: ‘Ik hecht veel waarde aan het uitwisselen van opgedane kennis met anderen’ De redactie

Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de Nima Marketing Day 2021 plaats. Pieter Kopmels, Head of Global Marketing bij DSM neemt een van de presentaties voor zijn rekening. Een korte kennismaking. Pieter heeft een sterke passie voor B2B Marketing en heeft ruime ervaring opgedaan bij internationale organisaties. Hij is Head of Global …

Lees meer
The Cookieless Era (8) Implementatie Google Analytics 4 De redactie

In deze blogreeks bereiden we je voor op de cookieless era. Vanaf 2022 verliezen adverteerders gemiddeld tachtig procent van hun data. In eerdere blogs hebben we verteld waarom dit gebeurt en welke impact het zal hebben. Maar er zijn diverse oplossingen waarmee je zelf aan de slag kunt om je goed voor te bereiden. Zo hebben we …

Lees meer
Niet communiceren bestaat niet De redactie

Boekrecensie van ‘Het communicatie DNA’ (Korneel Warlop) ‘Tips en tricks voor de communicators van vandaag en morgen’, luidt de ondertitel van ‘Het communicatie DNA’. Een boek met een rijke schakering aan ervaringen van de auteur en anderen in het communicatievak. Naast die ervaringen bevat het ook beschouwingen over waarom bepaalde vormen van communicatie wel of …

Lees meer
NMD21: Verdaat: ‘Online opvallen in de massa; hoe doe je dat nou?’ De redactie

Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de Nima Marketing Day 2021 plaats. Helma Verdaat, Manager Sales en Marketing van Sidekix verzorgt een workshop op die dag. Een korte kennismaking. Helma heeft een commerciële- en bedrijfskundige vooropleiding. Aandacht voor ieders persoonlijke ontwikkeling en omgaan met continue veranderend klantgedrag en bijsturen van de customer …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.