Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Oproep: Deelname onderzoek naar designbureaus De redactie

Om inzage te krijgen in de relatie tussen klant/opdrachtgever en designbureau vragen we managers, marketeers en communicatieprofessionals om input. Werk je als klant/opdrachtgever met ontwerpbureaus, dan help je ons zeer met het invullen van de vragenlijst. IPSOS voert het onderzoek uit in opdracht van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. Net als in 2019 verleent NIMA medewerking …

Lees meer
Hoe scoor je een 9+ voor creativiteit? De redactie

Wat kun je leren van professionals op het gebied van Brein & Gedrag over Creativiteit?  Een verslag vol ervaring uit de praktijk, theorie en praktische tips om creatief denken aan te wakkeren. Recente inzichten uit neuroscience, economie en psychologie over het brein en consumentengedrag vinden in toenemende mate hun weg naar marketing. Hoe staat het …

Lees meer
Doe je als merk aan Pride? Doe het goed of laat maar zitten De redactie

Als marketing- en reclamepersoon snap ik dat je het riskant vindt om mensen af te stoten. Maar lieve marketeer: doe dan niks Door Japie Stoppelenburg  In Amerika is het Pride Month. Een maand waarin de liefde en vrijheid gevierd wordt van homo’s, lesbiennes, biseksuelen, transgenders, intersexen, queers, en iedereen die niet in deze opsomming past. …

Lees meer
De zin en onzin van neuromarketingtechnieken De redactie

Door Martin de Munnik In gesprek met de MOA over een mogelijkheid om tot een accreditatie voor neurobureaus te komen, bedacht ik me dat het een goed idee zou zijn om eens alle neuromarketing-technieken op een rijtje te zetten en de zin en onzin ervan te benoemen. Wat is nepneuromarketing en wat niet? Het heeft …

Lees meer
7 Gouden Leeuwen met een oranje randje De redactie

Oké, zes gouden en één zilveren leeuw in, gewonnen op het reclamefestival van Cannes Vorig jaar zijn er helaas geen Cannes Lions uitgereikt. Het zal niemand verrassen dat dit kwam door de ons allemaal wel bekende pandemie. Dít jaar wordt het grootste reclamefeest weer wel gehouden, namelijk van 21 tot en met 25 juni. Maar …

Lees meer
Blij van blije collega’s De redactie

Boekrecensie: Happy Change van Bea Aarnoutse & Marianne Jaarsma ‘Hoe blije medewerkers verandering duurzaam succesvol maken’, zo luidt de ondertitel van dit boek. Ik kan me voorstellen dat blije medewerkers uit zichzelf al positief tegenover veranderingen staan, maar zijn ze ook in staat die duurzaam te maken en hoe ‘creëer’ je blije medewerkers die ook …

Lees meer
The Cookieless Era (Introductie) De redactie

Stel je eens voor dat je 80 procent van jouw huidige data niet zou hebben. Wat voor impact zou dit hebben op besluitvorming in je organisatie? Door Lotte Mol Third-party cookies zullen vanaf 2022 onbruikbaar worden waardoor adverteerders en marketeers naar de cookieless era gelanceerd worden. Maar liefst 80 procent van de data die in 2021 …

Lees meer
B2B Marketeers met IMPACT: Frans Riemersma De redactie

“Activeer Persona’s. Valideer alles wat er wordt beweerd in de stoffige Persona A4-tjes.” B2B-marketeers willen impact maken. Frans Riemersma is gespecialiseerd in Marketing Automation. Hij stelt dat je vereisten eruit moeten zien als een hamer of schroevendraaier, niet als een Zwitsers zakmes. In aanloop naar het tweede NIMA-B2B Marketing Event dat eind juni zal plaatvinden kijken de …

Lees meer
Bladeren door 69 marketing-C’s De redactie

Boekrecensie M4rk3tingcode van Jerry Helmers De Marketingcode is voor zzp’ers bedoeld als ‘een leidraad voor een goed gesprek met jezelf’ en voor MKB-ers als een ‘prikkelend en constructief onderhoud met je collega’s, medewerkers en sparringpartners’. Download en print een posterversie van De M4rk3tingcode, hang deze op bij jou op kantoor en je hebt de bouwstenen naar …

Lees meer
Marketeers zijn gemakzuchtige kortetermijndenkers De redactie

Het is met mensen en denken, als met katten en zwemmen. Ze kúnnen het wel, maar doen het liever niet Door Martin de Munnik Voor het eerst in de geschiedenis kunnen we zien in welke mate systeem één en systeem twee onze beslissingen bepalen. Naast de typisch emotionele gedragsbeïnvloeders als begeerte,vertrouwen, verwachting, kunnen nu ook …

Lees meer
DUTCH MAD MEN De redactie

DUTCH MAD MEN is geen verslag pur sang van die 30 jaar. Door alle verhalen, anekdotes en gebeurtenissen opgetekend uit de mond van een 10 tal belangrijke reclamemensen uit die periode, krijgt de lezer een inkleuring van die periode.

Lees meer
Philip Kotler (90) is jarig! De redactie

‘De vader van marketing is en blijft een inspirerend leermeester, voor studenten, marketeers en onderzoekers’ We hebben iets te vieren! Op 27 mei 1931 kreeg het Amerikaanse echtpaar Betty en Maurice Kotler, emigranten die in 1917 vanuit Oekraïne in Chicago waren neergestreken, een zoon. Philip was de naam en met een beetje gevoel voor drama …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.