Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Door Lotte Mol Een strategische oplossing voor de cookieless era In eerdere blogs hebben we uitgelegd waarom we spreken van een cookieless era, waarom dit gebeurt en welke impact het heeft op marketeers. Ook hebben we meer verteld over de ingekorte levensduur van een cookie en een handige begrippenlijst opgesteld. Deze artikelreeks kwam tot stand …
Door Nanny Kuilboer Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht NIMA Marketing Day 2021 plaats. Twee van de sprekers die dag zijn Fedor Vriezen en Michiel Sala van de immens populaire app Ommetje. Een korte kennismaking. Fedor Vriezen is projectleider bij Ommetje en Michiel Sala is er de game designer. Ommetje is een …
‘Denk altijd vanuit de lange termijn en het liefst vanuit wat waardevol is voor de klant, voor jezelf én bijdraagt aan een betere wereld’ ‘B2B-marketeers willen impact maken. Marieke Heesakkers van Berkvens is groot pleitbezorger van het ambassadeursschap via verhalen en een consistente boodschap. Altijd, overal en júist in B2B, want zij heeft ervaren welke concrete …
Door Thomas Romers Van Visma tot Qhubeka. Wat is het nut om als regionaal merk een mondiaal sportevent te sponseren? Of zijn ze helemaal niet zo ‘local’? Na de gloriedagen van de Spaanse wielrenner Miguel Indurain Larraya – rijdend voor ‘Banesto’ – dook ineens een nieuwe grote Spaanse ploeg op rijdend onder de naam ONCE (ook wel als O.N.C.E. geschreven). …
Door Nanny Kuilboer Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht NIMA Marketing Day 2021 plaats. Een van de sprekers die dag is Marcel van der Heijden, oprichter en CMO van foodmerk Karma Kebab: ‘Een crisis en het hebben van beperkte budgetten kan soms zelfs een voordeel zijn in plaats van een nadeel.’ Een …
DHL is in de kern vriendelijk en nuchter, maar dat zijn geen waarden die helpen bij het maken van een onderscheid in de markt. DHL is een groot en internationaal bedrijf, maar met veel ruimte voor initiatief en creativiteit. Met aandacht voor lokale markten, om te doen wat ervoor nodig is om daar succesvol te …
Door Nanny Kuilboer Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht NIMA Marketing Day 2021 plaats. Een van de sprekers die dag is Jeremiah Albinus, CEO van Fonq: ‘Nima Marketing Day is een mooi compleet event.’ Een korte kennismaking. Albinus liep in 2006 stage bij een internet start-up in Barcelona en daar ontstond zijn …
Door Nanny Kuilboer Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht Nima Marketing Day 2021 plaats. Wing Cheung van Synerflow neemt een van de presentaties voor zijn rekening. Een korte kennismaking. Wing Cheung is founder/digital strategist bij Synerflow Scalable Simplified Digital Marketing. Cheung heeft jarenlange ervaring in het ontwikkelen en implementeren van online marketingstrategieën …
Deze week roepen 18 brancheorganisaties hun leden en achterban op om op 1 juli mee te doen aan de eerste wereldwijde peiling over diversiteit & inclusie onder medewerkers in de marketing- en communicatie-industrie. ADCN, bvA, DDA, DDMA, Dutch Marketing Diversity Fund, Effie, GVR, Include Now, Logeion, MOA, MWG, NIMA, Orange Lions, PIM, RAW, Screenforce, SIRE, VIA …
Maar hoe sterk is de offline retail nog? Dat online winkelen het afgelopen jaar een groei heeft doorgemaakt is geen nieuws. PwC verrichtte een aanvullend wereldwijd onderzoek naar het gedrag van online shoppers. Daaruit maakt het op dat productgroepen als mode, consumentenelektronica en drogmetica in 2020 veel meer via e-commerce zijn gekocht dan het jaar daarvoor. Ongeveer de …
Ieder kwartaal selecteert NIMA een speciaal marketingboek en bekroont het met de eervolle titel NIMA Boek van het kwartaal. Het gaat om boeken die je gelezen moet hebben. Dit kwartaal is de eer gegaan naar Menno Lanting met zijn boek ‘Uit het transformatiemoeras – De 5 faalfactoren die organisaties in hun greep houden‘. Van je …
Het internationale Cannes Lions festival speelt zich ook dit jaar uitsluitend online af. Cannes Lions gaat vandaag van start met een uitgebreid online programma waar – tegen betaling – topsprekers zoals Marc Pritchard (P&G), Sir Martin Sorrell en marketingprofessor Mark Ritson te zien zijn. Ook Nederland is goed op de sprekerspodia vertegenwoordigd met onder meer Conny …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.