Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Moet de keurslager bij zijn vlees blijven? Alva van Beek

Op dit moment zitten wij midden in de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Volgens de stichting die deze week jaarlijks organiseert, hebben er vorig jaar 2,4 miljoen Nederlanders aan meegedaan. Vleesvervangers zitten duidelijk in de lift dus dan kun je verwachten dat iedereen probeert daar een graantje van mee te pikken. Zo …

Lees meer
Een echt marketingboek voor events Alva van Beek

Dezelfde auteur, dezelfde uitgever en hetzelfde thema als het voorgaande boek in 2016: event marketing. En toch is ‘We love events’ een heel ander boek dan ‘Holy trinity events’. Bovendien bevat dit nieuwe boek een extra deel over evenementen tijdens de coronacrisis. In deze tijd dat de hele evenementensector worstelt met het al dan niet …

Lees meer
[PIM Trendrapport 2021 #2] Van merk naar mens Alva van Beek

In het PIM Trendrapport 2021 wordt duidelijk dat de maatschappij zich nu op een bijzonder kantelpunt bevindt. Vandaag deel 2: Van merk naar mens. In tijden van onzekerheid gaan mensen op zoek naar houvast. Deze houvast wordt gezocht in rationele feitelijkheden, dashboards, statistieken en andere data, waardoor we het gevoel van grip of controle krijgen. …

Lees meer
Peilen social media verkiezingen beter dan Maurice de Hond? Alva van Beek

Tien jaar geleden leken peilingen op basis van social media in opkomst als alternatief voor de traditionele opiniepeilingen. Daar is nu nog weinig van over. Geven de huidige krachtigere social media tools nieuwe hoop? Bij de verkiezingen van 2012 leek het er bijna op dat Maurice de Hond met pensioen kon gaan: het oude peilen …

Lees meer
Baked Feta Pasta breekt TikTok Alva van Beek

Weleens van Baked Feta Pasta gehoord? Het recept voor deze pastasaus, gemaakt in de oven, is na eerst een hit in Finland te zijn geweest, nu een gigantisch succes op TikTok in de Verenigde Staten. De gedeelde video’s worden zowel door influencers gemaakt als door tieners zonder noemenswaardig veel volgers. Kaasproducenten, leveranciers en retailers zagen ‘m niet aankomen. …

Lees meer
Onderzoek: adverteren in ‘positieve media’ is effectief Alva van Beek

Media die lezers een positief gevoel bezorgen zijn vaak succesvoller dan media die dat niet doen. Zo is adverteren in dergelijke media effectiever. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Hearst Netherlands. Het onderzoek is afgenomen onder 1.500 Nederlandse mediagebruikers. In het onderzoek is gekeken naar 44 media (van zowel Hearst …

Lees meer
Monitor Consumentengedrag: kansen merken bij coronamoeheid Alva van Beek

Steeds meer mensen vinden de coronamaatregelen overdreven. Vooral jongeren. Zij hebben wel belangstelling voor thema’s als duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Merken spelen binnen deze doelgroep ook een grotere rol in het koopproces. Een kans voor merken op met deze thema’s onder de aandacht te komen. Nu er weer voorzichtig versoepelingen komen, moeten branches zoals de …

Lees meer
MEC gaat naar het Prinses Máxima Centrum Alva van Beek

Het Marketing Executive Center (MEC) organiseert meerdere keren per jaar intervisie-sessies bij toonaangevende organisaties. MEC Meetings zijn bedoeld voor professionals eindverantwoordelijk voor organisatie, merk, marketing en communicatie in middelgrote tot grote organisaties. Ze hebben tot doel om in de aangename kring van vakprofessionals kennis en ervaring met elkaar uit te wisselen en zo bij te …

Lees meer
NIMA Members met voordeel naar Logeion event: wat hebben marketing en communicatie elkaar te bieden? Alva van Beek

Op woensdag 14 april organiseert de branchevereniging voor communicatie, Logeion, een dialoog tussen Ronald Voorn (senior docent marketing analytics en onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht) en prof.dr. Betteke van Ruler (emeritus hoogleraar in de communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam) over wat marketing en communicatie aan elkaar kunnen hebben. De trends in beide vakgebieden laten …

Lees meer
Hoe lockdowns ons kijkgedrag veranderen Alva van Beek

Hoe anders zijn we televisie gaan kijken sinds we elke avond noodgedwongen op die bank zitten? Kijken we echt elke avond Netflix, of naar reguliere uitzendingen op tv? Nou, het blijkt dat we zo’n tien minuten per dag méér tv zijn gaan kijken. Een extra ‘reclameblokje’ dus! Alle vormen van tv-kijken kenden vorig jaar een …

Lees meer
Ikea maakt handleiding om je kast uit elkaar te halen Alva van Beek

Granfluencers, expertcontent, Twitter-trends, Humanoid chocolate chip cookies, Ikea en artificial intelligence. Dit en nog meer in de week van Koot. #1 Contentmarketing. Algemeen vs experts Algemene (beginners) content gericht op doelgroepen die doorgaans veel consumeren (dat wil zeggen: ze lezen/kijken veel) hebben vaak als nadeel dat het daar ontbreekt aan de zogenaamde amplification. Met andere …

Lees meer
[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v Alva van Beek

De Hogeschool Utrecht en het NIMA hebben de toekomst van marketing 2025 verkend. In een compact traject zijn, naast mensen van de HU en het NIMA, 25 experts uit de marketingpraktijk betrokken. Het resultaat is het rapport De toekomst van marketing, verschenen in december 2020. We spreken over het rapport met Kirsten Andres (op foto …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.