Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(boekrecensie) De kreeft is een echte overlever en je kunt van hem leren Alva van Beek

Heb je ervaring met veranderingsprocessen, of ga je eraan beginnen? Lees dan ‘De strategie van de kreeft’. De auteurs nemen de kreeft als metafoor om het proces van veranderingen te duiden. En dat werkt. ‘De strategie van de kreeft’, klinkt in eerste instantie als een loze kreet, die me doet afvragen wat ik me er …

Lees meer
Kortetermijnfocus nekt groeikansen merken Alva van Beek

De pandemie zorgt volgens marketeers voor een blijvende verandering in consumentengedrag. En dan gaat het niet alleen om een verschuiving van verkoopkanaal (online) maar ook voor een ander verwachtingspatroon die consumenten hebben als het om merken gaat. Twee tips om hier op in te spelen. Er zijn tijden geweest waarin werd gezegd dat marketeers te …

Lees meer
Zo denken Nederlanders over data en privacy Alva van Beek

Weten hoe consumenten denken over het delen van data en wat zij hierbij belangrijk vinden, is essentieel voor marketeers om te weten. Daarom publiceerde DDMA begin 2021 alweer de vierde editie van de DDMA Privacy Monitor, een door GFK uitgevoerd onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders. In dit artikel verbind ik de belangrijkste resultaten aan concrete …

Lees meer
(column) 5 marketinglessen na 1 jaar corona Alva van Beek

Na een jaar corona slagen de meeste marketeers er in hun activiteiten af te stemmen op ‘het nieuwe normaal’. Maar hoe kijken we terug en wat kunnen we ervan leren? Marene Arnold, marketing & communications director bij Mastercard Nederland, zet de vijf fases en te leren lessen op een rij. Fase 1: Pas op de …

Lees meer
De vijfde marketing-P is een G Alva van Beek

Op 10 maart a.s. deelt de marketeer van geluk, Guy van Liemt, in een NIMA Masterclass hoe je het rendement berekent van een gelukkige organisatie. Of zou kúnnen berekenen, want geluk is een vluchtige stof. En nu kun je over het huidige tijdsgewricht veel roepen, maar toch niet dat geluk een marginale rol speelt in …

Lees meer
Wat betekent Clubhouse voor marketingcommunicatie? Alva van Beek

Dispo een nieuwe hype? Beeldzoekmachine. Jazzkeys. Time next 100 en Clubhouse in drie verhalen; in de tijdslijn, een video guide en een mogelijke verklaring van het succes. Dit en nog meer in het Nieuws van de Week. #1 Clubhouse volgens Stratechery Als Ben Thompson achter de laptop gaat zitten en een actuele ‘hype’ bespreekt weet …

Lees meer
Conny Braams (CMO Unilever) ziet weer ruimte voor plezier Alva van Beek

‘Waarde en waarden’ zijn essentieel voor marketing in tijden van recessie, meent Unilevers chief digital en marketing officer Conny Braams. Ze zegt dat merken in moeilijke tijden ‘de juiste balans moeten vinden’ tussen brandjes blussen op korte termijn en langetermijndoelstellingen. “Op korte termijn moeten we ons aanpassen aan een omgeving die de hele tijd verandert, …

Lees meer
(onderzoek) Sterke publieke merken helpen meer mensen Alva van Beek

De term ‘merk’ wordt in de publieke sector vaak nog onterecht geassocieerd met ‘de mens als markt’. Het imago van overheidsinstellingen is een krachtige en vaak nog onderschatte troef om burgers en bedrijven te helpen navigeren en het effect van de beschikbare hulp te vergroten. Vertrouwen Als gekscherend wordt gevraagd of de Belastingdienst niet een …

Lees meer
11 tips van Ritson voor het beste marketingplan ooit Alva van Beek

Bijzondere en enorm bruikbare posting deze week van Mark Ritson, de columnist en marketingprofessor, maar bovenal één van de bekendste marketingdenkers van het moment. Er is al eens opgemerkt dat de Australiër Ritson geen boek heeft, geen standaardwerk, en dat is voor iemand met zo’n impact op marketing als wetenschap best jammer. Zijn alomvattende meesterwerk, …

Lees meer
Branchevereniging DDMA formuleert uitgangspunten voor datagebruik Alva van Beek

Branchevereniging DDMA heeft in samenwerking met de Argumentenfabriek en een groep koplopers uit de data-driven marketingsector, werkzaam bij onder meer VodafoneZiggo, KLM en Rabobank, de Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik ontwikkeld. De geformuleerde uitgangspunten moeten passen bij de gezamenlijke ambitie van leden van DDMA om het maatschappelijk vertrouwen in data te vergroten. De branchevereniging stelt dat het, voor elke …

Lees meer
Meeste MKB’ers investeren in 2021 minder in marketing Alva van Beek

Vier op de tien ondernemers steekt (nog) minder geld in marketing dan in 2020. 39 procent van de Nederlandse ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, zegt dit jaar minder geld te steken in marketing dan vorig jaar. Dat blijkt uit een enquête van Sortlist, een intermediair voor marketingbureaus, die actief is in Spanje, Frankrijk, Duitsland, …

Lees meer
(blog) ‘Sandwichen’: geniale contentmarketing Alva van Beek

“Hahaha, ik had inderdaad ook verwacht dat daar veel eerder commentaar op zou komen, Edwin. Maar blij dat je het positief oppakt.” Toen ik op LinkedIn een veel gelikete post van Chris Coolen voorbij zag komen, viel het me op dat niemand het echt geniale van zijn bijdrage had gezien. Er stonden veel reacties onder, …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.