Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Hoe krijgen we de wereld écht mooier? Alva van Beek

Er is een groeiend aantal signalen dat consumenten van merken en hun organisaties verwachten dat die ook van toegevoegde waarde zijn voor de maatschappij. Intussen laten consumenten het zelf op the moment of truth nogal afweten. Tussen denken en doen gaapt een gat van goede bedoelingen. Het lectoraat Marketing & Customer Experience van de Hogeschool …

Lees meer
De toekomst van marketing Alva van Beek

Onlangs heeft NIMA in samenwerking met de Hogeschool Utrecht onderzoek gedaan naar de toekomst van marketing. Op basis van trends hebben we mogelijke scenario’s voor de nabije toekomst van ons vakgebied geschetst. Vervolgens hebben we met 25 vakgenoten vanuit deze scenario’s de competenties opgehaald die we vanaf vandaag moeten ontwikkelen.  De resultaten van dit onderzoek zijn op …

Lees meer
Wat hebben we aan merkdifferentiatie? Alva van Beek

Vloeken in de kerk. Mag dat? Dat ligt er waarschijnlijk aan hoe streng de leer van de kerk in kwestie is en hoe heilig het onderwerp. Ook in marketing kennen we heilige huisjes. Zoals merkdifferentiatie. Het eerste en laatste gebod van Al Ries – Differentiate or die! – echoot al langer dan twintig jaar na …

Lees meer
Marketingbaan populair onder jonge professionals Alva van Beek

In de Top-100 populairste banen van 2020 van banenplatform Magnet.me staan evenveel banen in de marketingsector als het jaar ervoor. Er stonden minder banen in de IT en retail in de Top-100 dit jaar. Banen bij de overheid en in de logistiek doen het daarentegen beter dan in 2019. We ontvingen een persbericht: Magnet.me is …

Lees meer
De toekomst van marketing 2025 Alva van Beek

In het afgelopen najaar verrichtte De Ruijter Strategie in opdracht van de Hogeschool Utrecht en NIMA een uitgebreid onderzoek naar de vraag hoe het vakgebied en de functie marketing zich zullen ontwikkelen en welke gevolgen dat heeft voor toekomstig marketingonderwijs. Dat leverde een aantal thema’s op die buiten het vak liggen, maar wel van groot …

Lees meer
Clubhouse, TikTok en de grootste websites van de wereld Alva van Beek

  Clubhouse voor dummies, livestreaming e-commerce, veel TikTok, interactieve video, smartphonegebruik in Nederland en merkstrategie in drie stappen door dé professor. Dit en nog meer in de week van Koot! #1 Clubhouse In de opmars van de audiorevolutie was Clubhouse vorig jaar een van de meest besproken introducties. De virtuele ruimte waarin genodigden en bezoekers …

Lees meer
Waar is NIMA als je het nodig hebt? Alva van Beek

Onderwijs is het beste antwoord tegen de vergoogeling, de verfacebookisering van de samenleving Informatie was nog nooit zo beschikbaar als in deze dagen. Ik herinner me nog wel vakanties waarin we eindeloos konden discussiëren over het effect van smeltende ijsbergen. Of de zeespiegel dan zou stijgen of dalen. Of een eitje koken op 2.000 meter …

Lees meer
Social media in Nederland 2021: TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en passeert Facebook Alva van Beek

Het TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en heeft inmiddels Facebook gepasseerd in het dagelijks gebruik. Mede dankzij de lockdown spenderen meer Nederlanders dan ooit tevoren hun tijd op social media. Pinterest, TikTok en YouTube zijn de grote winnaars. Daarnaast groeit het dagelijks gebruik van LinkedIn flink ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het …

Lees meer
Marketingfacts Jaarboek 21-22 is onderweg! Alva van Beek

Meewerken aan het Jaarboek doe je, omdat je hoopt en wilt dat het mooiste beroep ter wereld beter wordt begrepen. De opstelling van het nieuwe Marketingfacts Jaarboek is (bijna) rond en dat betekent dat een heel keurcorps aan vrijwillig meeschrijvende auteurs en hyperspecialisten momenteel noeste arbeid verricht om op de deadline te komen met een …

Lees meer
Tony’s maakt lookalike-repen om slavernij te bekritiseren, ‘maar niet om andere merken te shamen’ Alva van Beek

Tony’s vermomd als Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en Kitkat. ‘De hele sector moet de schouders eronder zetten om slavernij uit te bannen. Een jaar heeft Tony’s Chocolonely er – in het diepste geheim – aan gewerkt: vier repen ontwikkelen die heel duidelijke overeenkomsten vertonen met vier wereldwijd bekende en iconische chocobrands: Twix, Toblerone, Ferrero Rocher …

Lees meer
Wie deed marketing het best in rampjaar 20? Alva van Beek

Juist nu verdienen marketingprestaties een podium, want een crisis haalt in sommigen het beste naar boven. Na een jaar om nooit te vergeten, of om juist heel snel te vergeten, doemt natuurlijk binnen het vak de vraag op welke Nederlandse bedrijven of personen het meest tot de verbeelding spraken met hun respectievelijke marketingprestaties. Waar de …

Lees meer
(boekrecensie) Leidt merkvoorkeur écht tot marktaandeel? Alva van Beek

Het alleszins leesbare boek van Ed Stibbe mist een afslag waar het gaat om het verschil tussen correlatie en causaliteit Sturen op merkvoorkeur is zeker niet onverstandig, maar het is beslist geen zaligmakende marketing-KPI en het is ook niet de enige die relevant kan zijn. Samenhang is te weinig om conclusies te trekken over oorzaak …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.