Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Welke sponsorvermeldingen helpen tieners snappen dat er reclame in influencer-video’s zit? Alva van Beek

Jongeren tussen de 12 en 14 jaar hebben uitgebreidere sponsorvermeldingen nodig dan oudere tieners (15-16 jaar) om te begrijpen dat er reclame wordt gemaakt in influencer-video’s (sponsoring en productplaatsing). Dit blijkt uit nieuw onderzoek. Sinds 1 november 2020 geldt de mediawet niet alleen voor radio en televisie maar ook voor online diensten als YouTube, TikTok …

Lees meer
Strategisch denken voor marketeers (deel 1) De redactie

Julian Stevense, founder Brandgurus en kerndocent Strategische Positionering op Nyenrode, gaat exclusief voor MarketingTribune in een reeks blogs dieper in op het thema strategisch denken voor marketeers. Er is geen vakgebied waarin we zo makkelijk strooien met de term ‘strategie’ als in de marketing en bijbehorende vakgebieden zoals media, communicatie en reclame. We hebben strategen, …

Lees meer
De komende 10 jaar draait het om vertrouwen Alva van Beek

In het PIM Trendrapport wordt duidelijk dat de maatschappij zich nu op een bijzonder kantelpunt bevindt. De wereld laat zich sinds begin jaren negentig goed beschrijven met woorden als openheid, creativiteit, beleving, avontuur en anti-autoriteit. De komende jaren wordt de maatschappij een stuk minder vrij en open. Het decennium dat voor ons ligt kenmerkt zich …

Lees meer
NIMA Marketing Day 2021 op 9 september – Save the date! Alva van Beek

De NIMA Marketing Day 2021 (NMD) zal dit jaar plaatsvinden ná de zomer vakantieperiode. Nadat eerder is gecommuniceerd dat de NMD zou plaatsvinden in juni a.s., is in overleg met de organisatoren en locatiepartner DeFabrique besloten om de NIMA Marketing Day dit jaar te verschuiven naar dinsdag 9 september. Daarmee is het grootste branche-event voor en door marketeers uitgesteld naar een datum die op dit moment ‘veilig’ lijkt en kunnen we …

Lees meer
Deze 10 marketeers zijn in de race voor de titel Marketeer of the Year Alva van Beek

Tijdens de uitreiking van de Dutch Marketing Awards wordt bekendgemaakt wie Arno de Jong opvolgt als Marketeer of the Year. De jury van Marketeer of the Year heeft de longlist voor Marketeer of the Year bekendgemaakt. Op 22 april worden tijdens een online liveshow de Dutch Marketing Awards 2021- georganiseerd door NIMA, PIM en Adformatie …

Lees meer
Moet de keurslager bij zijn vlees blijven? Alva van Beek

Op dit moment zitten wij midden in de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Volgens de stichting die deze week jaarlijks organiseert, hebben er vorig jaar 2,4 miljoen Nederlanders aan meegedaan. Vleesvervangers zitten duidelijk in de lift dus dan kun je verwachten dat iedereen probeert daar een graantje van mee te pikken. Zo …

Lees meer
Peilen social media verkiezingen beter dan Maurice de Hond? Alva van Beek

Tien jaar geleden leken peilingen op basis van social media in opkomst als alternatief voor de traditionele opiniepeilingen. Daar is nu nog weinig van over. Geven de huidige krachtigere social media tools nieuwe hoop? Bij de verkiezingen van 2012 leek het er bijna op dat Maurice de Hond met pensioen kon gaan: het oude peilen …

Lees meer
Een echt marketingboek voor events Alva van Beek

Dezelfde auteur, dezelfde uitgever en hetzelfde thema als het voorgaande boek in 2016: event marketing. En toch is ‘We love events’ een heel ander boek dan ‘Holy trinity events’. Bovendien bevat dit nieuwe boek een extra deel over evenementen tijdens de coronacrisis. In deze tijd dat de hele evenementensector worstelt met het al dan niet …

Lees meer
[PIM Trendrapport 2021 #2] Van merk naar mens Alva van Beek

In het PIM Trendrapport 2021 wordt duidelijk dat de maatschappij zich nu op een bijzonder kantelpunt bevindt. Vandaag deel 2: Van merk naar mens. In tijden van onzekerheid gaan mensen op zoek naar houvast. Deze houvast wordt gezocht in rationele feitelijkheden, dashboards, statistieken en andere data, waardoor we het gevoel van grip of controle krijgen. …

Lees meer
Monitor Consumentengedrag: kansen merken bij coronamoeheid Alva van Beek

Steeds meer mensen vinden de coronamaatregelen overdreven. Vooral jongeren. Zij hebben wel belangstelling voor thema’s als duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Merken spelen binnen deze doelgroep ook een grotere rol in het koopproces. Een kans voor merken op met deze thema’s onder de aandacht te komen. Nu er weer voorzichtig versoepelingen komen, moeten branches zoals de …

Lees meer
Hoe lockdowns ons kijkgedrag veranderen Alva van Beek

Hoe anders zijn we televisie gaan kijken sinds we elke avond noodgedwongen op die bank zitten? Kijken we echt elke avond Netflix, of naar reguliere uitzendingen op tv? Nou, het blijkt dat we zo’n tien minuten per dag méér tv zijn gaan kijken. Een extra ‘reclameblokje’ dus! Alle vormen van tv-kijken kenden vorig jaar een …

Lees meer
NIMA Members met voordeel naar Logeion event: wat hebben marketing en communicatie elkaar te bieden? Alva van Beek

Op woensdag 14 april organiseert de branchevereniging voor communicatie, Logeion, een dialoog tussen Ronald Voorn (senior docent marketing analytics en onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht) en prof.dr. Betteke van Ruler (emeritus hoogleraar in de communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam) over wat marketing en communicatie aan elkaar kunnen hebben. De trends in beide vakgebieden laten …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.