Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Hoe lockdowns ons kijkgedrag veranderen Alva van Beek

Hoe anders zijn we televisie gaan kijken sinds we elke avond noodgedwongen op die bank zitten? Kijken we echt elke avond Netflix, of naar reguliere uitzendingen op tv? Nou, het blijkt dat we zo’n tien minuten per dag méér tv zijn gaan kijken. Een extra ‘reclameblokje’ dus! Alle vormen van tv-kijken kenden vorig jaar een …

Lees meer
NIMA Members met voordeel naar Logeion event: wat hebben marketing en communicatie elkaar te bieden? Alva van Beek

Op woensdag 14 april organiseert de branchevereniging voor communicatie, Logeion, een dialoog tussen Ronald Voorn (senior docent marketing analytics en onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht) en prof.dr. Betteke van Ruler (emeritus hoogleraar in de communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam) over wat marketing en communicatie aan elkaar kunnen hebben. De trends in beide vakgebieden laten …

Lees meer
MEC gaat naar het Prinses Máxima Centrum Alva van Beek

Het Marketing Executive Center (MEC) organiseert meerdere keren per jaar intervisie-sessies bij toonaangevende organisaties. MEC Meetings zijn bedoeld voor professionals eindverantwoordelijk voor organisatie, merk, marketing en communicatie in middelgrote tot grote organisaties. Ze hebben tot doel om in de aangename kring van vakprofessionals kennis en ervaring met elkaar uit te wisselen en zo bij te …

Lees meer
[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v Alva van Beek

De Hogeschool Utrecht en het NIMA hebben de toekomst van marketing 2025 verkend. In een compact traject zijn, naast mensen van de HU en het NIMA, 25 experts uit de marketingpraktijk betrokken. Het resultaat is het rapport De toekomst van marketing, verschenen in december 2020. We spreken over het rapport met Kirsten Andres (op foto …

Lees meer
Ikea maakt handleiding om je kast uit elkaar te halen Alva van Beek

Granfluencers, expertcontent, Twitter-trends, Humanoid chocolate chip cookies, Ikea en artificial intelligence. Dit en nog meer in de week van Koot. #1 Contentmarketing. Algemeen vs experts Algemene (beginners) content gericht op doelgroepen die doorgaans veel consumeren (dat wil zeggen: ze lezen/kijken veel) hebben vaak als nadeel dat het daar ontbreekt aan de zogenaamde amplification. Met andere …

Lees meer
(boekrecensie) De kreeft is een echte overlever en je kunt van hem leren Alva van Beek

Heb je ervaring met veranderingsprocessen, of ga je eraan beginnen? Lees dan ‘De strategie van de kreeft’. De auteurs nemen de kreeft als metafoor om het proces van veranderingen te duiden. En dat werkt. ‘De strategie van de kreeft’, klinkt in eerste instantie als een loze kreet, die me doet afvragen wat ik me er …

Lees meer
Kortetermijnfocus nekt groeikansen merken Alva van Beek

De pandemie zorgt volgens marketeers voor een blijvende verandering in consumentengedrag. En dan gaat het niet alleen om een verschuiving van verkoopkanaal (online) maar ook voor een ander verwachtingspatroon die consumenten hebben als het om merken gaat. Twee tips om hier op in te spelen. Er zijn tijden geweest waarin werd gezegd dat marketeers te …

Lees meer
De vijfde marketing-P is een G Alva van Beek

Op 10 maart a.s. deelt de marketeer van geluk, Guy van Liemt, in een NIMA Masterclass hoe je het rendement berekent van een gelukkige organisatie. Of zou kúnnen berekenen, want geluk is een vluchtige stof. En nu kun je over het huidige tijdsgewricht veel roepen, maar toch niet dat geluk een marginale rol speelt in …

Lees meer
(column) 5 marketinglessen na 1 jaar corona Alva van Beek

Na een jaar corona slagen de meeste marketeers er in hun activiteiten af te stemmen op ‘het nieuwe normaal’. Maar hoe kijken we terug en wat kunnen we ervan leren? Marene Arnold, marketing & communications director bij Mastercard Nederland, zet de vijf fases en te leren lessen op een rij. Fase 1: Pas op de …

Lees meer
Zo denken Nederlanders over data en privacy Alva van Beek

Weten hoe consumenten denken over het delen van data en wat zij hierbij belangrijk vinden, is essentieel voor marketeers om te weten. Daarom publiceerde DDMA begin 2021 alweer de vierde editie van de DDMA Privacy Monitor, een door GFK uitgevoerd onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders. In dit artikel verbind ik de belangrijkste resultaten aan concrete …

Lees meer
Wat betekent Clubhouse voor marketingcommunicatie? Alva van Beek

Dispo een nieuwe hype? Beeldzoekmachine. Jazzkeys. Time next 100 en Clubhouse in drie verhalen; in de tijdslijn, een video guide en een mogelijke verklaring van het succes. Dit en nog meer in het Nieuws van de Week. #1 Clubhouse volgens Stratechery Als Ben Thompson achter de laptop gaat zitten en een actuele ‘hype’ bespreekt weet …

Lees meer
Conny Braams (CMO Unilever) ziet weer ruimte voor plezier Alva van Beek

‘Waarde en waarden’ zijn essentieel voor marketing in tijden van recessie, meent Unilevers chief digital en marketing officer Conny Braams. Ze zegt dat merken in moeilijke tijden ‘de juiste balans moeten vinden’ tussen brandjes blussen op korte termijn en langetermijndoelstellingen. “Op korte termijn moeten we ons aanpassen aan een omgeving die de hele tijd verandert, …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.