Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Joris van der Waart RM: ‘Wij vonden de Beste Brabantse Marketeer gewoon lekker klinken’ Alva van Beek

Om even aan alle clichés voorbij te gaan: Noord-Brabant is náást de Randstad natuurlijk een enorme economie. Er moeten duizenden marketeers werken. De belangstelling – zowel in nominaties als deelnemers – van de eerste bekendmaking van de Beste Brabantse Marketeer (BBM) overtreft alle verwachting. Dat onderschrijft nog maar weer eens dat ze er in het …

Lees meer
Sport is belangrijk, dus ook voor jouw merk (deel 2) Alva van Beek

Sport brengt mensen samen en vooruit. Sport kan dienen als sociale lijm en iedereen zou mogen kunnen sporten. Juist in deze tijd is dat namelijk belangrijk. Merken zouden daar ook hun steentje aan moeten bijdragen, zo vinden deelnemers van het onderzoek. Meer dan de helft van de ondervraagden in ons onderzoek ziet sport als de …

Lees meer
De hypocrisie van Twitter en Facebook Alva van Beek

We kijken naar een beroerde film waarin Big Tech sociaal bewogen acteert om te kunnen blijven profiteren van de overheid. Facebook werd opgericht in 2004 en ergens in 2006 zag Twitter het levenslicht. Het duurde nog drie jaar voordat ik mijn account aanmaakte, maar dat is inmiddels toch alweer 11 jaar geleden, dus in dat …

Lees meer
Seks is fucking leuk, ook in marketing Alva van Beek

Samen met Audrey van Ham (Christine le Duc), Alexandra Legro (Hunkemöller), Rick Luteijn (Huzzy), Daantje Dammers (Natwerk), Martine van den Boomen (Vice) en Mabel Nummerdor (trendwatcher) plaatsen we het aloude adagium ‘sex sells’ in de huidige tijd. Seks in marketing en reclame is anno 2021 springlevend. In advertenties worden we nog altijd doodgegooid met billen, …

Lees meer
De beste marketing van Nederland Alva van Beek

Klik hier om jouw favoriet te nomineren. Nu we nog steeds met zijn allen in een lock down zitten, lijken de feestelijke momenten misschien ver te zoeken. Maar niets is minder waar. Zoals Rutger Bregman ook aangeeft in zijn boek ‘De meeste mensen deugen’, een crisis haalt het beste in mensen naar boven. In dit …

Lees meer
(Blogpost Gert Koot) Zo slecht is jouw Spotify en Prof G doet zijn voorspellingen voor 2021 Alva van Beek

En wij dachten dat 2020 een vreemd jaar was. Welkom 2021. Dus gewoon maar terug naar de basis en een normale weekupdate met de 10 meest interessante verhalen van de afgelopen periode. #1 2021 volgens Prof Scott Galloway Het is een van die tradities waar je elk jaar weer naar kunt uitkijken. Prof G die …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) Waarom voorkeursmerken altijd winnen Alva van Beek

Met ‘Why winners give it all’ heb je een uiterst praktisch marketingboek in handen. Reclameman/marketeer Ed Stibbe beschrijft in zijn eerste boek op een zeer toegankelijke manier waarom voorkeursmerken altijd winnen en hoe jij dit ook zou kunnen. ‘Why winners give it all’ bevat de nodige theorie met daaraan gekoppeld inspirerende voorbeelden van uiteenlopende aard. …

Lees meer
‘Vertrouwen is zo belangrijk voor je marketingstrategie’ Alva van Beek

Verantwoordelijkheid, normen en waarden en inclusiviteit zijn allemaal bouwstenen van jouw ‘loyaliteitscurve’. Vertrouwen is het fundament waarop consumenten afwegingen maken: 85 procent van de consumenten zegt dat ze een merk alleen overwegen als ze het merk vertrouwen. Op 4 december verzorgde ik namens Microsoft een masterclass sessie tijdens de virtuele Web Summit 2020 met als …

Lees meer
(Blog NIMA Wereldmarketeer Bart Bruggenwirth) ‘Terug of vooruit?’ Alva van Beek

Als je het de consument vraagt, dan wil die niet terug, maar vooruit. Uit onderzoek blijkt dat in Nederland bijna acht van de tien mensen willen dat de wereld wezenlijk verandert en duurzamer en gelijkwaardiger wordt in plaats van terug te keren naar hoe het was voor covid-19. Voldoe je als marketeer en als merk aan de standaards …

Lees meer
[onderzoek] Hoe blijft je naam plakken als iedereen binnen zit? Alva van Beek

Hoe bereik je in deze tijd (nieuwe) klanten en, nog belangrijker, hoe kun je ze langer aan je binden? Corona houdt de mensen thuis, de winkelstraten zijn rustig en er wordt meer dan ooit online besteld. Door deze veranderingen zijn voor bedrijven de persoonlijke offline contactmomenten met hun klanten enorm afgenomen. Het online bereiken van …

Lees meer
Moet je wel stockfotografie voor marketing willen gebruiken? Alva van Beek

We zien iedere dag stockfoto’s voorbij komen bij marketing uitingen via diverse (social) media kanalen. Meestal zijn het goed uitgekozen foto’s die mooi bij de boodschap van een dergelijk bericht passen. Er is echter ook een keerzijde aan het gebruik van stockfoto’s bij je marketing. Veel foto’s die je voorbij ziet komen in de media …

Lees meer
Waarom 2021 het jaar zal zijn van thought leadership Alva van Beek

Met ingang van 2021 zullen bedrijven en merken hun PR-inspanningen moeten bijstellen en heroriënteren. Er heerst nog steeds een pandemie en traditionele PR-evenementen en stunts voor naamsbekendheid zijn nog steeds uitgesloten. Kortom, 2021 wordt het jaar van thought leadership. De pandemie heeft het afgelopen jaar moeilijk gemaakt voor bedrijven en dit zal in de nabije …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.