Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Boekrecensie Register Marketeers) Waarom voorkeursmerken altijd winnen Alva van Beek

Met ‘Why winners give it all’ heb je een uiterst praktisch marketingboek in handen. Reclameman/marketeer Ed Stibbe beschrijft in zijn eerste boek op een zeer toegankelijke manier waarom voorkeursmerken altijd winnen en hoe jij dit ook zou kunnen. ‘Why winners give it all’ bevat de nodige theorie met daaraan gekoppeld inspirerende voorbeelden van uiteenlopende aard. …

Lees meer
‘Vertrouwen is zo belangrijk voor je marketingstrategie’ Alva van Beek

Verantwoordelijkheid, normen en waarden en inclusiviteit zijn allemaal bouwstenen van jouw ‘loyaliteitscurve’. Vertrouwen is het fundament waarop consumenten afwegingen maken: 85 procent van de consumenten zegt dat ze een merk alleen overwegen als ze het merk vertrouwen. Op 4 december verzorgde ik namens Microsoft een masterclass sessie tijdens de virtuele Web Summit 2020 met als …

Lees meer
(Blog NIMA Wereldmarketeer Bart Bruggenwirth) ‘Terug of vooruit?’ Alva van Beek

Als je het de consument vraagt, dan wil die niet terug, maar vooruit. Uit onderzoek blijkt dat in Nederland bijna acht van de tien mensen willen dat de wereld wezenlijk verandert en duurzamer en gelijkwaardiger wordt in plaats van terug te keren naar hoe het was voor covid-19. Voldoe je als marketeer en als merk aan de standaards …

Lees meer
[onderzoek] Hoe blijft je naam plakken als iedereen binnen zit? Alva van Beek

Hoe bereik je in deze tijd (nieuwe) klanten en, nog belangrijker, hoe kun je ze langer aan je binden? Corona houdt de mensen thuis, de winkelstraten zijn rustig en er wordt meer dan ooit online besteld. Door deze veranderingen zijn voor bedrijven de persoonlijke offline contactmomenten met hun klanten enorm afgenomen. Het online bereiken van …

Lees meer
Moet je wel stockfotografie voor marketing willen gebruiken? Alva van Beek

We zien iedere dag stockfoto’s voorbij komen bij marketing uitingen via diverse (social) media kanalen. Meestal zijn het goed uitgekozen foto’s die mooi bij de boodschap van een dergelijk bericht passen. Er is echter ook een keerzijde aan het gebruik van stockfoto’s bij je marketing. Veel foto’s die je voorbij ziet komen in de media …

Lees meer
Waarom 2021 het jaar zal zijn van thought leadership Alva van Beek

Met ingang van 2021 zullen bedrijven en merken hun PR-inspanningen moeten bijstellen en heroriënteren. Er heerst nog steeds een pandemie en traditionele PR-evenementen en stunts voor naamsbekendheid zijn nog steeds uitgesloten. Kortom, 2021 wordt het jaar van thought leadership. De pandemie heeft het afgelopen jaar moeilijk gemaakt voor bedrijven en dit zal in de nabije …

Lees meer
‘B2B-marketeer: je bent geen manusje van álles’ Alva van Beek

In veel B2B-organisaties dient ‘marketing’ vooral het soepel functioneren van sales. Nu marketing zo’n bepalende rol heeft gekregen bij de reis die klanten door de funnel afleggen, wordt het hoog tijd voor een herwaardereing van marketing door traditioneel ingestoken bedrijven. Er is veel voor te zeggen beter samen te werken en van die rol als loopjongen …

Lees meer
Best gelezen blogs op Marketingfacts in het rampjaar 2020 Alva van Beek

Oké, we zijn bijna van 2020 af. Daar zal niemand rouwig om zijn. Maar hoe deden Marketingfacts en zijn bloggers het dit jaar? Waar schreven we over? Nou, dat mag geen al te grote verrassing zijn. Maar wie schreef en hoe vaak? Dat lees je hier. Lijstjestijd. Dat dit jaar een ramp is, is meteen …

Lees meer
Marketers’ working world trends 2021: Refining agility and bubble trouble Alva van Beek

As we approach 2021, Marketing Week has identified the key opportunities and challenges that will shape marketers’ working world. In the third instalment we look at the need to refine agile frameworks and stepping outside your bubble. Our coverage of the ‘trends’ for the year ahead is slightly different this year. Yes, we are flagging …

Lees meer
(Blogpost Gert Koot) ‘Wat komt er na de smartphone?’ Alva van Beek

Het is natuurlijk de tijd van de overzichten en de lijstjes. Ook deze update ontkomt daar niet aan. En aangezien we toch vastzitten onder de kerstboom kan een beetje lees- en kijkwerk geen kwaad. Want wat een jaar is dit geweest, toekomstige geschiedenisboeken zullen hier nog vele pagina’s aan besteden. Laten we hopen dat de …

Lees meer
Dit zijn drie belangrijke trends voor 2021 volgens Facebook Alva van Beek

Wat mensen verwachten van winkels is dit jaar fundamenteel veranderd door de pandemie. De online winkelervaring heeft snel mee moeten evolueren om te voldoen aan de behoeften van klanten. Als bedrijven succesvol willen zijn in het huidige klimaat, is het van belang dat marketeers deze verschuivingen in koopgedrag begrijpen en hun strategieën daarop aanpassen. Facebook …

Lees meer
LinkedIn-steekproef: helft fantaseert NIMA Diploma bij elkaar Alva van Beek

Bijna de helft van de gediplomeerden die via LinkedIn aangeeft te beschikken over NIMA A, B of C blijkt in werkelijkheid geen NIMA Diploma te hebben of heeft een lager diploma dan wordt beweerd. Dat blijkt uit een steekproef die de beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales deze maand heeft uitgevoerd. Er staan …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.