Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(onderzoek) Sterke publieke merken helpen meer mensen Alva van Beek

De term ‘merk’ wordt in de publieke sector vaak nog onterecht geassocieerd met ‘de mens als markt’. Het imago van overheidsinstellingen is een krachtige en vaak nog onderschatte troef om burgers en bedrijven te helpen navigeren en het effect van de beschikbare hulp te vergroten. Vertrouwen Als gekscherend wordt gevraagd of de Belastingdienst niet een …

Lees meer
11 tips van Ritson voor het beste marketingplan ooit Alva van Beek

Bijzondere en enorm bruikbare posting deze week van Mark Ritson, de columnist en marketingprofessor, maar bovenal één van de bekendste marketingdenkers van het moment. Er is al eens opgemerkt dat de Australiër Ritson geen boek heeft, geen standaardwerk, en dat is voor iemand met zo’n impact op marketing als wetenschap best jammer. Zijn alomvattende meesterwerk, …

Lees meer
Meeste MKB’ers investeren in 2021 minder in marketing Alva van Beek

Vier op de tien ondernemers steekt (nog) minder geld in marketing dan in 2020. 39 procent van de Nederlandse ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, zegt dit jaar minder geld te steken in marketing dan vorig jaar. Dat blijkt uit een enquête van Sortlist, een intermediair voor marketingbureaus, die actief is in Spanje, Frankrijk, Duitsland, …

Lees meer
Branchevereniging DDMA formuleert uitgangspunten voor datagebruik Alva van Beek

Branchevereniging DDMA heeft in samenwerking met de Argumentenfabriek en een groep koplopers uit de data-driven marketingsector, werkzaam bij onder meer VodafoneZiggo, KLM en Rabobank, de Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik ontwikkeld. De geformuleerde uitgangspunten moeten passen bij de gezamenlijke ambitie van leden van DDMA om het maatschappelijk vertrouwen in data te vergroten. De branchevereniging stelt dat het, voor elke …

Lees meer
Zo sluiten je advertentieteksten perfect aan bij je doelgroep Alva van Beek

Wanneer we een zoekopdracht binnen Google beknopt willen formuleren, komen we vaak niet verder dan enkele woorden. In zo’n geval kan de woordkeuze van verschillende mensen bij hun zoekopdrachten weleens overeenkomen, zonder dat zij hierbij dezelfde zoekintentie hebben. In dit blog leg ik je in drie stappen uit hoe je eenvoudig en overzichtelijk structuur kunt …

Lees meer
Lidl, Bosch en eBay – Dé YouTube-winnaars van 2020 Alva van Beek

In Duitsland zijn de ‘winnaars’ van het YouTube Ads Leaderboard 2020 bekendgemaakt. Hebben wij wat aan die informatie? Ja, want je kunt de oosterburen van echt álles betichten, maar niet dat ze niet op ons lijken. In alles, dus ook in reclame en marketing. Reden waarom we altijd even meeloeren in de nieuwsbrief van Werben …

Lees meer
Clubhouse, digitale schoenen & influencer-campagnetips Alva van Beek

  In een week met Clubhouse vol in de schijnwerpers is er natuurlijk weer aandacht voor audio. Mooie social media-tools, een masterclass podcasting, een prachtig nummeringssysteem. Dit en nog veel meer in deze week van Koot.   # Try-out Elke zondag om 9 uur nemen Gert Koot en Sylvie Verbiest verse ontwikkelingen van het nieuws door …

Lees meer
BNO: Minder dan helft ontwerpsector hoopvol voor 2021 Alva van Beek

Jaarlijks publiceert de BNO de BNO Branchemonitor met de economische prestaties van de ontwerpsector. In de BNO Branchemonitor 2021 wordt gekeken naar de cijfers over 2019, het jaar voorafgaand aan de coronapandemie. Hoe stond de ontwerpsector ervoor en hoe gezond was de sector financieel voordat de wereld werd overgenomen door een virus? Tegelijk werd de …

Lees meer
Zes megatrends die groter zijn dan trends Alva van Beek

Body Debates, Roots Revival, Platform Politics, Stability Pursuit, Counter Cancel, Health Hedonism. De denktank van TBWA die probeert de tijdgeest te vangen in wereldwijd relevante trends, of beter – Edges – heeft de bullshitbingokaart al vol nog voordat de deelnamekaarten zijn uitgedeeld. Toch zijn het fascinerende bewegingen die het beschrijft. Backslash, de cultural intelligence unit …

Lees meer
(blog) ‘Sandwichen’: geniale contentmarketing Alva van Beek

“Hahaha, ik had inderdaad ook verwacht dat daar veel eerder commentaar op zou komen, Edwin. Maar blij dat je het positief oppakt.” Toen ik op LinkedIn een veel gelikete post van Chris Coolen voorbij zag komen, viel het me op dat niemand het echt geniale van zijn bijdrage had gezien. Er stonden veel reacties onder, …

Lees meer
69% Nederlanders vindt nepnieuws grote zorg, vooral ‘anderen’ zijn goedgelovig Alva van Beek

Nederlanders maken zich in grote meerderheid (69%) zorgen over de invloed van nepnieuws. 60% denkt zelfs dat dit bij de komende verkiezingen ons stemgedrag beïnvloedt. Dat ligt overigens vooral aan ‘de anderen’. Een meerderheid van 58% zegt namelijk zelf nepnieuws wel te herkennen. Slecht 21% procent denkt dat ander dat ook doet. Bij jongeren is …

Lees meer
Ruim 175 voordrachten voor Marketeer of the Year Alva van Beek

Na het sluiten van de aanmeldingsmogelijkheid voor de Dutch Marketing Awards afgelopen maandag hebben de organisatoren meer dan hondervijftig personen en bedrijven op de longlist. Een record. Het uitzoeken wordt een flinke kluif voor de verschillende vakjury’s. Met name in de categorie ‘Marketeer of the Year’ is het drukker dan ooit. Kennelijk leven we in …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.