Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
‘B2B-marketeer: je bent geen manusje van álles’ Alva van Beek

In veel B2B-organisaties dient ‘marketing’ vooral het soepel functioneren van sales. Nu marketing zo’n bepalende rol heeft gekregen bij de reis die klanten door de funnel afleggen, wordt het hoog tijd voor een herwaardereing van marketing door traditioneel ingestoken bedrijven. Er is veel voor te zeggen beter samen te werken en van die rol als loopjongen …

Lees meer
Best gelezen blogs op Marketingfacts in het rampjaar 2020 Alva van Beek

Oké, we zijn bijna van 2020 af. Daar zal niemand rouwig om zijn. Maar hoe deden Marketingfacts en zijn bloggers het dit jaar? Waar schreven we over? Nou, dat mag geen al te grote verrassing zijn. Maar wie schreef en hoe vaak? Dat lees je hier. Lijstjestijd. Dat dit jaar een ramp is, is meteen …

Lees meer
Marketers’ working world trends 2021: Refining agility and bubble trouble Alva van Beek

As we approach 2021, Marketing Week has identified the key opportunities and challenges that will shape marketers’ working world. In the third instalment we look at the need to refine agile frameworks and stepping outside your bubble. Our coverage of the ‘trends’ for the year ahead is slightly different this year. Yes, we are flagging …

Lees meer
(Blogpost Gert Koot) ‘Wat komt er na de smartphone?’ Alva van Beek

Het is natuurlijk de tijd van de overzichten en de lijstjes. Ook deze update ontkomt daar niet aan. En aangezien we toch vastzitten onder de kerstboom kan een beetje lees- en kijkwerk geen kwaad. Want wat een jaar is dit geweest, toekomstige geschiedenisboeken zullen hier nog vele pagina’s aan besteden. Laten we hopen dat de …

Lees meer
Interne communicatie: trends voor 2021 Alva van Beek

Sterke interne communicatie won dit jaar enorm aan populariteit. En dat is niet raar: doordat we sinds maart abrupt voornamelijk vanuit huis werken, is goede interne communicatie met je medewerker belangrijker dan ooit. Een ander belangrijk gegeven is dat we te maken hebben met een steeds groter percentage van generatie Y en Z op de …

Lees meer
Dit zijn drie belangrijke trends voor 2021 volgens Facebook Alva van Beek

Wat mensen verwachten van winkels is dit jaar fundamenteel veranderd door de pandemie. De online winkelervaring heeft snel mee moeten evolueren om te voldoen aan de behoeften van klanten. Als bedrijven succesvol willen zijn in het huidige klimaat, is het van belang dat marketeers deze verschuivingen in koopgedrag begrijpen en hun strategieën daarop aanpassen. Facebook …

Lees meer
Het bureau van de toekomst ís geen bureau Alva van Beek

De explosief toegenomen online mogelijkheden om samen te werken, de ‘corona-openbaring’ bij bedrijven dat op afstand werken heel productief kan zijn, de toestroom naar de freelancemarkt van bewezen creatief, strategisch, project- en productietalent dat zich niet langer prettig voelt binnen de consolidatiecultuur van bureauconglomeraten plus de aloude hang bij adverteerders naar een steeds gestroomlijnder – …

Lees meer
Vijf tips voor Google Ads Search met een beperkt advertentiebudget Alva van Beek

Als je regelmatig via Google Ads adverteert, dan heb je de campagnemelding ‘Beperkt door budget’ ongetwijfeld voorbij zien komen. Als je zoekwoordcampagne beperkt is door budget, dan betekent dit dat het door jou ingestelde dagbudget niet toereikend genoeg is om voor deze campagne het optimale aantal vertoningen te genereren. Gelukkig zijn er voldoende alternatieven! In dit artikel deel …

Lees meer
LinkedIn-steekproef: helft fantaseert NIMA Diploma bij elkaar Alva van Beek

Bijna de helft van de gediplomeerden die via LinkedIn aangeeft te beschikken over NIMA A, B of C blijkt in werkelijkheid geen NIMA Diploma te hebben of heeft een lager diploma dan wordt beweerd. Dat blijkt uit een steekproef die de beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales deze maand heeft uitgevoerd. Er staan …

Lees meer
Kwaliteitskeurmerk vanuit de beroepsvereniging Alva van Beek

Het marketingvak is dynamisch en uitdagend. De wereld om ons heen verandert in een enorm snel tempo. De vraag is voor iedereen hoe je omgaat met die snelle ontwikkelingen, zo ook voor de marketeer, gecombineerd met de vraag hoe je aantoonbaar voorop blijft lopen. Door Niek Scheppers* Marketing is een vakgebied waar de laatste jaren steeds …

Lees meer
(Blog) Merken, trends en de wilde waarheid van een rampjaar (I) Alva van Beek

Tony’s Chocolonely, Blokker, Zeeman, Airbnb. Terugblikken en voorspellen, het hoort bij het einde van het jaar. We kijken terug op de voorspellingen van afgelopen jaar: wat is er uitgekomen, wat niet? Hoe is het dit jaar gegaan qua marketing, retail en e-commerce van verschillende merken? 2020 was niet het jaar voor Tony’s Chocolonely, het knuffelmerk …

Lees meer
Wat bepaalt de marketingagenda van 2021? Alva van Beek

In de afgelopen twee jaar heeft NIMA álle Nederlandse marketeers – lid of niet – gevraagd deel te nemen aan een onderzoek dat wordt uitgevoerd door de European Marketing Confederation: de koepel van marketingverenigingen in Europa. Nu het nieuwe jaar aanstaande is wil de EMC van marketeers weten wát de marketingagenda van komend jaar zal …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.