Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Blogpost) We vertrouwen bijna niets en niemand meer, alleen bedrijven een beetje Alva van Beek

Vertrouwen op een historisch dieptepunt volgens de Edelman Trust Barometer, 20 jaar Wikipedia, Upcycling, Colorwise en duiken van de 10-meterplank (of niet). Dit en meer in de week van Koot! #1 Edelman Trust Barometer Het was natuurlijk enigszins voorspelbaar maar met de uitkomsten van de 21ste Edelman Trust Barometer weten we nu ook de exacte …

Lees meer
CZ en Dr. Martens pionieren met eerste Snapchat commercials in Nederland Alva van Beek

Snapchat kondigt haar eerste ‘advertising partners’ aan voor ‘Commercials’, Snapchat’s nieuwe video advertenties van zes seconden die niet kunnen worden overgeslagen en te zien zijn tijdens de Snapchat Shows. Het nieuwe reclameformat is op het volledige Shows platform in Nederland uitgerold en wordt door CZ en Dr. Martens als eerste uitgetest. CZ zet Commercials in …

Lees meer
[jong in marketing] Maud Olieslagers: ‘Ik heb de allerleukste baan van het land’ Alva van Beek

Maud Olieslagers (25) is met ingang van 1 januari 2021 voorzitter van NIMA Young Professionals. Zij neemt het stokje over van Michel Schrama. Maud Olieslagers (25) is met ingang van 1 januari 2021 voorzitter van NIMA Young Professionals. Zij neemt het stokje over van Michel Schrama, die het na drie jaar bestuur en ruim twee …

Lees meer
Leren over marketing: terug naar het klasje of liever een podcast? Alva van Beek

Onderzoek moet licht werpen op de vraag hoe marketingprofessionals zich het liefst ontwikkelen. Marketingstudent Nyasa van den Berg vraagt zich af op welke wijze vakgenoten zich het liefst ontwikkelen en voert een onderzoek uit naar de praktijk van marketingonderwijs. Wat willen we eigenlijk? Het marketingvak laat zich soms gemakkelijk vergelijken met een rat race: een …

Lees meer
De hypocrisie van Twitter en Facebook Alva van Beek

We kijken naar een beroerde film waarin Big Tech sociaal bewogen acteert om te kunnen blijven profiteren van de overheid. Facebook werd opgericht in 2004 en ergens in 2006 zag Twitter het levenslicht. Het duurde nog drie jaar voordat ik mijn account aanmaakte, maar dat is inmiddels toch alweer 11 jaar geleden, dus in dat …

Lees meer
Sport is belangrijk, dus ook voor jouw merk (deel 2) Alva van Beek

Sport brengt mensen samen en vooruit. Sport kan dienen als sociale lijm en iedereen zou mogen kunnen sporten. Juist in deze tijd is dat namelijk belangrijk. Merken zouden daar ook hun steentje aan moeten bijdragen, zo vinden deelnemers van het onderzoek. Meer dan de helft van de ondervraagden in ons onderzoek ziet sport als de …

Lees meer
Joris van der Waart RM: ‘Wij vonden de Beste Brabantse Marketeer gewoon lekker klinken’ Alva van Beek

Om even aan alle clichés voorbij te gaan: Noord-Brabant is náást de Randstad natuurlijk een enorme economie. Er moeten duizenden marketeers werken. De belangstelling – zowel in nominaties als deelnemers – van de eerste bekendmaking van de Beste Brabantse Marketeer (BBM) overtreft alle verwachting. Dat onderschrijft nog maar weer eens dat ze er in het …

Lees meer
Seks is fucking leuk, ook in marketing Alva van Beek

Samen met Audrey van Ham (Christine le Duc), Alexandra Legro (Hunkemöller), Rick Luteijn (Huzzy), Daantje Dammers (Natwerk), Martine van den Boomen (Vice) en Mabel Nummerdor (trendwatcher) plaatsen we het aloude adagium ‘sex sells’ in de huidige tijd. Seks in marketing en reclame is anno 2021 springlevend. In advertenties worden we nog altijd doodgegooid met billen, …

Lees meer
De beste marketing van Nederland Alva van Beek

Klik hier om jouw favoriet te nomineren. Nu we nog steeds met zijn allen in een lock down zitten, lijken de feestelijke momenten misschien ver te zoeken. Maar niets is minder waar. Zoals Rutger Bregman ook aangeeft in zijn boek ‘De meeste mensen deugen’, een crisis haalt het beste in mensen naar boven. In dit …

Lees meer
(Blogpost Gert Koot) Zo slecht is jouw Spotify en Prof G doet zijn voorspellingen voor 2021 Alva van Beek

En wij dachten dat 2020 een vreemd jaar was. Welkom 2021. Dus gewoon maar terug naar de basis en een normale weekupdate met de 10 meest interessante verhalen van de afgelopen periode. #1 2021 volgens Prof Scott Galloway Het is een van die tradities waar je elk jaar weer naar kunt uitkijken. Prof G die …

Lees meer
Moet je wel stockfotografie voor marketing willen gebruiken? Alva van Beek

We zien iedere dag stockfoto’s voorbij komen bij marketing uitingen via diverse (social) media kanalen. Meestal zijn het goed uitgekozen foto’s die mooi bij de boodschap van een dergelijk bericht passen. Er is echter ook een keerzijde aan het gebruik van stockfoto’s bij je marketing. Veel foto’s die je voorbij ziet komen in de media …

Lees meer
Waarom 2021 het jaar zal zijn van thought leadership Alva van Beek

Met ingang van 2021 zullen bedrijven en merken hun PR-inspanningen moeten bijstellen en heroriënteren. Er heerst nog steeds een pandemie en traditionele PR-evenementen en stunts voor naamsbekendheid zijn nog steeds uitgesloten. Kortom, 2021 wordt het jaar van thought leadership. De pandemie heeft het afgelopen jaar moeilijk gemaakt voor bedrijven en dit zal in de nabije …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.