Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Marketingfacts Jaarboek 21-22 is onderweg! Alva van Beek

Meewerken aan het Jaarboek doe je, omdat je hoopt en wilt dat het mooiste beroep ter wereld beter wordt begrepen. De opstelling van het nieuwe Marketingfacts Jaarboek is (bijna) rond en dat betekent dat een heel keurcorps aan vrijwillig meeschrijvende auteurs en hyperspecialisten momenteel noeste arbeid verricht om op de deadline te komen met een …

Lees meer
Social media in Nederland 2021: TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en passeert Facebook Alva van Beek

Het TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en heeft inmiddels Facebook gepasseerd in het dagelijks gebruik. Mede dankzij de lockdown spenderen meer Nederlanders dan ooit tevoren hun tijd op social media. Pinterest, TikTok en YouTube zijn de grote winnaars. Daarnaast groeit het dagelijks gebruik van LinkedIn flink ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het …

Lees meer
Wie deed marketing het best in rampjaar 20? Alva van Beek

Juist nu verdienen marketingprestaties een podium, want een crisis haalt in sommigen het beste naar boven. Na een jaar om nooit te vergeten, of om juist heel snel te vergeten, doemt natuurlijk binnen het vak de vraag op welke Nederlandse bedrijven of personen het meest tot de verbeelding spraken met hun respectievelijke marketingprestaties. Waar de …

Lees meer
Tony’s maakt lookalike-repen om slavernij te bekritiseren, ‘maar niet om andere merken te shamen’ Alva van Beek

Tony’s vermomd als Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en Kitkat. ‘De hele sector moet de schouders eronder zetten om slavernij uit te bannen. Een jaar heeft Tony’s Chocolonely er – in het diepste geheim – aan gewerkt: vier repen ontwikkelen die heel duidelijke overeenkomsten vertonen met vier wereldwijd bekende en iconische chocobrands: Twix, Toblerone, Ferrero Rocher …

Lees meer
(boekrecensie) Leidt merkvoorkeur écht tot marktaandeel? Alva van Beek

Het alleszins leesbare boek van Ed Stibbe mist een afslag waar het gaat om het verschil tussen correlatie en causaliteit Sturen op merkvoorkeur is zeker niet onverstandig, maar het is beslist geen zaligmakende marketing-KPI en het is ook niet de enige die relevant kan zijn. Samenhang is te weinig om conclusies te trekken over oorzaak …

Lees meer
De toekomst van marketing Alva van Beek

Als mens en ook zeker als marketeer kunnen we moeilijk omgaan met onzekerheden. Daarom meten we alles ook zo graag. Het geeft op zijn minst een gevoel van controle. Zo zouden we het liefst ook controle hebben over de toekomst. We willen ons kunnen voorbereiden op wat komen gaat, maar het is steeds moeilijker om …

Lees meer
Elske Vugts wint 1e verkiezing Beste Brabantse Marketeer Alva van Beek

De eerste verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer was een vrouwelijk onderonsje. Tijdens een feestelijke livestream vanuit First Impression in Tilburg reikte prof. dr. Rudy Moenaert vanavond de bakstenen hoofdprijzen uit aan drie vrouwelijke marketeers. De bakstenen gingen naar Elske Vugts (marketingcommunicatie manager van Brouwerij Koningshoeven, zie foto boven, credits: CMOtalk) als Beste Brabantse Marketeer, …

Lees meer
(Blogpost) We vertrouwen bijna niets en niemand meer, alleen bedrijven een beetje Alva van Beek

Vertrouwen op een historisch dieptepunt volgens de Edelman Trust Barometer, 20 jaar Wikipedia, Upcycling, Colorwise en duiken van de 10-meterplank (of niet). Dit en meer in de week van Koot! #1 Edelman Trust Barometer Het was natuurlijk enigszins voorspelbaar maar met de uitkomsten van de 21ste Edelman Trust Barometer weten we nu ook de exacte …

Lees meer
Leren over marketing: terug naar het klasje of liever een podcast? Alva van Beek

Onderzoek moet licht werpen op de vraag hoe marketingprofessionals zich het liefst ontwikkelen. Marketingstudent Nyasa van den Berg vraagt zich af op welke wijze vakgenoten zich het liefst ontwikkelen en voert een onderzoek uit naar de praktijk van marketingonderwijs. Wat willen we eigenlijk? Het marketingvak laat zich soms gemakkelijk vergelijken met een rat race: een …

Lees meer
[jong in marketing] Maud Olieslagers: ‘Ik heb de allerleukste baan van het land’ Alva van Beek

Maud Olieslagers (25) is met ingang van 1 januari 2021 voorzitter van NIMA Young Professionals. Zij neemt het stokje over van Michel Schrama. Maud Olieslagers (25) is met ingang van 1 januari 2021 voorzitter van NIMA Young Professionals. Zij neemt het stokje over van Michel Schrama, die het na drie jaar bestuur en ruim twee …

Lees meer
CZ en Dr. Martens pionieren met eerste Snapchat commercials in Nederland Alva van Beek

Snapchat kondigt haar eerste ‘advertising partners’ aan voor ‘Commercials’, Snapchat’s nieuwe video advertenties van zes seconden die niet kunnen worden overgeslagen en te zien zijn tijdens de Snapchat Shows. Het nieuwe reclameformat is op het volledige Shows platform in Nederland uitgerold en wordt door CZ en Dr. Martens als eerste uitgetest. CZ zet Commercials in …

Lees meer
De hypocrisie van Twitter en Facebook Alva van Beek

We kijken naar een beroerde film waarin Big Tech sociaal bewogen acteert om te kunnen blijven profiteren van de overheid. Facebook werd opgericht in 2004 en ergens in 2006 zag Twitter het levenslicht. Het duurde nog drie jaar voordat ik mijn account aanmaakte, maar dat is inmiddels toch alweer 11 jaar geleden, dus in dat …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.