Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
De winnaar van de PIM Literatuurprijs zorgt ervoor dat marketeers van design gaan houden Alva van Beek

Met haar boek ‘Marketing Design’ wist auteur Eveline van Zeeland afgelopen maand verrassend de PIM Literatuurprijs te winnen. Het combineert design thinking met marketing en zet aan tot creatief, oplossingsgericht denken, vooral door marketingvraagstukken te visualiseren in modellen. Het boek staat vol met tools die het aankoopproces van de klant zo helder mogelijk in kaart brengen …

Lees meer
Marketers show more compassion in response to pandemic Alva van Beek

How best to communicate with worried consumers during the coronavirus pandemic is one of the central challenges facing marketers, and a new survey suggests the great majority of marketers in the UK have done just that – by being more compassionate and thoughtful. According to the Data & Marketing Association (DMA), three-quarters (74%) of senior …

Lees meer
(Blogpost Marcia Moestoredjo SMP) ‘Marketeer moet stoppen met datafetisj’ Alva van Beek

In 2020 moest alles opeens digitaal. We belandden in een stroomversnelling waar je niet meer uit kwam. Van virtual events tot digitale workshops en experimenten met AR-tools. Zóveel digitaal dat je er kotsmisselijk van werd. En langzaam maar zeker sijpelde het plezier weg. Als marketeers het lef durfden te tonen om mee te doen aan …

Lees meer
Agendapunt van je beoordelingsgesprek: opleiding Alva van Beek

Veel HR-verantwoordelijken maken zich zorgen over het ontbreken van een plan op het gebied van scholing en opleiding van eigen personeel. Dat Nederland-kennisland zoveel bedrijven telt waar eigenlijk niks is geregeld, wil niet zeggen dat er geen geld of goede wil is, maar je zult er in veel gevallen zelf een zaak van moeten maken. …

Lees meer
Marketing mix modelling set to pick up Alva van Beek

Almost a third of client-side marketers have no modelling in place to measure the impact of marketing investment across walled garden platforms, according to a survey for WARC’s Marketer’s Toolkit 2021, but that is set to change as the end of third-party cookie tracking looms. Client-side marketers use a variety of measurement systems to isolate …

Lees meer
(Blog Nick Nijenhuis SMP) ‘Google Analytics 4: van bereik naar betrokkenheid’ Alva van Beek

Plotseling en ruw. Dat was mijn kennismaking met Google Analytics 4. Er zijn deels nieuwe rapporten, zónder de bekende bounce- en uitstappercentages. En mét onder andere ‘betrokkenheid’ en ‘scrolls’. Google Analytics 4 is een stap van bereik naar betrokkenheid. Je krijgt meer inzicht in de daadwerkelijke interactie en acties van bezoekers. Fijn dat daarvoor niet altijd …

Lees meer
Understanding the next generation of B2B buyers Alva van Beek

Millennials are responsible for a growing number of business-to-business (B2B) purchases, and marketers need to reflect their particular values and habits. That finding came from a survey of 34,000 executives in ten markets – including Australia, Brazil, India, the UK and US – by The B2B Institute, a think tank supported by social network LinkedIn, …

Lees meer
Methoden om je merk te positioneren Alva van Beek

Wie zich als merk wil onderscheiden van de massa is geïnteresseerd in hoe je zo’n onderscheidende positie bereikt. Daar zijn verschillende methoden voor. De volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) sterkste methoden voor positionering, gebundeld en toegelicht in een jubileumboek, worden hieronder in perspectief geplaatst. Volgens het European Union Intellectual Property Office zijn er …

Lees meer
(Interview NIMA Workshop – Dennis Reus) ‘Data-driven online branding’ Alva van Beek

Het lijkt een stiefkindje van de zeer performance gedreven online-marketingmix, maar juist het bouwen van merken in aanloop naar conversie of retentie verdient veel meer aandacht dan ze krijgt. Juist in dit eigenzinnige tijdsgewricht waarin zoveel nadruk ligt op die laatste klik, wordt gemakkelijk voorbijgegaan aan het merkenbouwen dat eraan vooraf zou moeten gaan. Hoeft …

Lees meer
(Wereldmarketeers) ‘Waarom jonge marketeers beter zijn in duurzaam ondernemen’ Alva van Beek

De NIMA Wereldmarketeers zijn op zoek naar bedrijven en jonge teams om deel te nemen aan de Marketing Impact Challenge 2021. Niet als excuusproject voor een ‘beetje verduurzaming’ maar om te bewijzen dat het kán: Ondernemen, winst maken, geld verdienen en tegelijk een bijdrage leveren aan een betere wereld. Een van de klassieke missers in marketing …

Lees meer
Mark Ritson spreekt voor project Hogeschool Utrecht en NIMA Alva van Beek

Onlangs sprak Ronald Voorn één op één met marketingprofessor Mark Ritson. Er bestaan veel columns, onderzoek, video’s en er is lesmateriaal, maar zijn alomvattende kijk op het marketingvak in één kloeke bundel dode bomen ontbreekt. Er bestaat geen Ritson-boek. Daarom is het verleidelijk af en toe mee te schrijven. Zéker als hij zich uitspreekt over de zin en onzin van Sharp, …

Lees meer
‘Search data is a gold mine for marketing strategy’ Alva van Beek

Search data reveals a lot about what consumers want and can inform on how to position a brand for growth and even what words will work best in a campaign. For the first time this autumn, a number of marketers that work on big brands and think about strategy and positioning, emotion and nuance have …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.