Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Redactie Marketingfacts op zoek naar stagiair Alva van Beek

De redactie van Marketingfacts heeft ruimte voor een stagiair. Lijkt het je mooi en boeiend om mee te werken aan een innovatief en inspirerend vakblog over innovatie in marketing? Mooi! Je schrijft en redigeert teksten over het vak, marketing in de praktijk, marketeers, on- en offline marketingtoepassingen en nog veel meer via de site en …

Lees meer
(Interview Martin Huisman) Peilstok in je marketingafdeling Alva van Beek

Martin Huisman, tot april directeur en voorzitter van NIMA, ondernemer, maar bovenal een bevlogen marketeer in B2B en B2C sprak in zijn loopbaan veel, heel veel marketeers die leiding geven aan een marketingteam en kwam tot de conclusie dat de mensen ín het team en de leiding áán het team gebaat zou zijn bij een APK …

Lees meer
Waar gaat het heen met marketing? Alva van Beek

Afgelopen dinsdag organiseerden de Hogeschool Utrecht en NIMA een meeting met een stuk of dertig ‘vrije denkers’ uit alle uithoeken van het vak om mee te denken over de rol en betekenis van marketing. Bureaumensen, marketingdirecteuren, wetenschappers, schrijvers, echt een bont en belezen gezelschap sprak en dacht mee. Centrale vraag was welke belangrijke ontwikkelen impact …

Lees meer
(Interview met Martin Huisman) ‘Peilstok in je marketingafdeling’ Alva van Beek

Wat een bedrijf aan marketingkennis en -vaardigheden nodig heeft, verschilt nogal per type bedrijf en per branche. Er valt daarom ook veel voor te zeggen het hele team of de hele afdeling eens door een scan te halen om uit te zoeken wát er aanwezig is, waar nog mogelijkheden liggen en waar een upgrade gewenst …

Lees meer
(Interview Vaardigheidstraining) ‘Inclusief leiderschap is het nieuwe leidinggeven’ Alva van Beek

Business coach Anne Oskam heeft een lange staat van dienst in het marketingvak. Ze besloot zich te richten op verbinding tussen business, marketing én persoonlijke ontwikkeling. Met een spiegelende en resultaatgerichte aanpak. Ze begeleidt professionals binnen de context waarin ze werken en leven, bij het ontwikkelen van een persoonlijk kompas, zodat ze vanuit hun kern …

Lees meer
‘Stop nudging customers and pay attention when they nudge you” Alva van Beek

It isn’t nice to be nudged. I’m talking about the physical kind here, the unmistakable human shove of body on body, shoulder on shoulder, accompanied by that indignant, self-righteous sigh, to let you know you have transgressed some kind of social norm in a queue or on a crowded train. Even pre-Covid, it would hit …

Lees meer
Jouw waarden werken voor merken Alva van Beek

Waar komt toch die klik vandaan tussen merken en mensen? Of hoe kun je die krijgen als merk? Ons team doet hier onderzoek naar in het kader van mijn dissertatie. In deze blogpost een samenvatting van onze eerste studie die net is verschenen in de Journal of Brand Management. Merken associëren zichzelf steeds vaker met …

Lees meer
Deze kanalen en video’s wisten YouTube in september te veroveren Alva van Beek

Maandelijks bereikt YouTube meer dan driekwart van alle Nederlanders. Maar welke YouTube-kanalen weten in Nederland écht te boeien en zo miljoenen views te pakken? We zetten maandelijks een duidelijk overzicht van de populairste Nederlandse kanalen en video’s voor jou op een rij. Na een succesvolle eerste editie van augustus, blikken we nu terug op de maand …

Lees meer
(NIMA Workshop) Community-building in coronatijd Alva van Beek

Je klanten, stakeholders, relaties, medewerkers komen op dit moment niet zomaar bij je over de vloer. Hoe kun je nú bouwen aan je relaties, aan co-creaties, aan loyalty of je relatie met klanten? Een online community kan hét antwoord zijn. Maar, het is niet zo een, twee, drie geregeld. Het vraagt om een andere manier van …

Lees meer
Blogpost: ‘Creativiteit en effectiviteit zijn in nood’ Alva van Beek

Onlangs gaf marketingprofessor Mark Ritson een college aan een overwegend Nederlands publiek waarin hij aandacht vroeg voor de belangrijkste factoren voor marketingeffectiviteit. Ritson stelde daarin dat creativiteit (47 procent) cruciaal is voor succes. Creatieve campagnes zijn momenteel vooral gericht op kortetermijn-verkoopactivaties. Ze winnen prijzen maar hebben echter geen effect op de lange termijn: brand building. Dat gaat ten …

Lees meer
Share of search als voorspeller van je marktaandeel Alva van Beek

Het zijn voor velen inmiddels bekende namen: Les Binet en Peter Field. Recent heeft Les Binet nieuw onderzoek gepresenteerd dat voor iedere marketeer meer dan de moeite waard is. Hij introduceert een nieuwe ‘metric’. Share of search (SOS). Dus naast share of voice (SOV) en al die andere ‘shares’ is er nu ook de share of …

Lees meer
To ‘map’ or not to ‘map’ de customer journey… Alva van Beek

Customer journey mapping is niet meer weg te denken uit de customer experience wereld. Maar er is nog veel winst te halen om echt waarde toe te voegen met journey mapping. Maar ook: waarom zou je überhaupt een journey moeten mappen? De laatste weken valt me iets op aan de gesprekken die ik heb over …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.