Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Jouw waarden werken voor merken Alva van Beek

Waar komt toch die klik vandaan tussen merken en mensen? Of hoe kun je die krijgen als merk? Ons team doet hier onderzoek naar in het kader van mijn dissertatie. In deze blogpost een samenvatting van onze eerste studie die net is verschenen in de Journal of Brand Management. Merken associëren zichzelf steeds vaker met …

Lees meer
Blogpost: ‘Creativiteit en effectiviteit zijn in nood’ Alva van Beek

Onlangs gaf marketingprofessor Mark Ritson een college aan een overwegend Nederlands publiek waarin hij aandacht vroeg voor de belangrijkste factoren voor marketingeffectiviteit. Ritson stelde daarin dat creativiteit (47 procent) cruciaal is voor succes. Creatieve campagnes zijn momenteel vooral gericht op kortetermijn-verkoopactivaties. Ze winnen prijzen maar hebben echter geen effect op de lange termijn: brand building. Dat gaat ten …

Lees meer
Share of search als voorspeller van je marktaandeel Alva van Beek

Het zijn voor velen inmiddels bekende namen: Les Binet en Peter Field. Recent heeft Les Binet nieuw onderzoek gepresenteerd dat voor iedere marketeer meer dan de moeite waard is. Hij introduceert een nieuwe ‘metric’. Share of search (SOS). Dus naast share of voice (SOV) en al die andere ‘shares’ is er nu ook de share of …

Lees meer
(NIMA Workshop) Community-building in coronatijd Alva van Beek

Je klanten, stakeholders, relaties, medewerkers komen op dit moment niet zomaar bij je over de vloer. Hoe kun je nú bouwen aan je relaties, aan co-creaties, aan loyalty of je relatie met klanten? Een online community kan hét antwoord zijn. Maar, het is niet zo een, twee, drie geregeld. Het vraagt om een andere manier van …

Lees meer
Deze kanalen en video’s wisten YouTube in september te veroveren Alva van Beek

Maandelijks bereikt YouTube meer dan driekwart van alle Nederlanders. Maar welke YouTube-kanalen weten in Nederland écht te boeien en zo miljoenen views te pakken? We zetten maandelijks een duidelijk overzicht van de populairste Nederlandse kanalen en video’s voor jou op een rij. Na een succesvolle eerste editie van augustus, blikken we nu terug op de maand …

Lees meer
Many Strategies Fail Because They’re Not Actually Strategies Alva van Beek

Many strategy execution processes fail because the firm does not have something worth executing. The strategy consultants come in, do their work, and document the new strategy in a PowerPoint presentation and a weighty report. Town hall meetings are organized, employees are told to change their behavior, balanced scorecards are reformulated, and budgets are set aside to …

Lees meer
If you want a bigger marketing budget, focus on creating cash flows Alva van Beek

Marketing, it seems, has a complicated relationship with confidence. On one hand, industry thought-leaders are quick to dramatically highlight the strategic risks involved in budget cuts and reduced ad spend. On the other, the same voices are heard meekly admitting that, in the grand scheme of things, advertising isn’t really that important. Both statements can …

Lees meer
NIMA lanceert Brand Design Community Alva van Beek

Nima stimuleert marketing-, communicatie en salesprofessionals om zich voortdurend te blijven ontwikkelen en organiseert hiervoor diverse activiteiten binnen specialisaties, regio’s of voor speciale carrièregroepen. Er ontbrak nog een community speciaal gericht op marketing en design, maar daar komt met de lancering van de Nima Brand Design Community, over het vormen en vormgeven van merken, een …

Lees meer
‘Purpose-marketing. Maakt het uit of het een truc is?’ Alva van Beek

Nog niet zo lang geleden vroeg Wim Rampen, managing director Nederland van LiveWork, mij om eens een andere kant van een onderwerp te belichten, als hersengymnastiek. Ik vond het een leerzaam idee, want dit draagt bij aan een verdieping van inzicht. Perfect onderwerp voor mijn gedachteoefening: purpose-marketing. De afgelopen jaren heb ik regelmatig kritisch geschreven over purpose …

Lees meer
‘Is NPS een KPI voor losers?’ Alva van Beek

Wie groei wil realiseren hecht natuurlijk belang aan data en analyse. Er is veel meetbaar en toch, of misschien juist daarom, is het raadzaam om kritisch te blijven door je af te vragen wat je meet. Welke variabelen meet je, vanuit welke doelstelling en doe je dat op de juiste manier? Na mijn sessie ‘De …

Lees meer
‘Merkmodellen dwingen je met helikopterview naar je merk te kijken’ Alva van Beek

Een tijdje geleden gaven we een voorproefje op Merkmodellen: de SWOCC Selectie. Later dit jaar lanceert SWOCC deze online database van merkmodellen en tevens een vernieuwde versie van het SWOCC Modellenboek. Dit keer spreken we Daniel Doornhein, Manager Branding & Events bij Nationale-Nederlanden, die een financiële bijdrage levert aan het vernieuwde modellenboek, en geven we weer een voorproefje van …

Lees meer
(Verslag NIMA B2B Event) ‘Lessen in B2B-marketing’ Alva van Beek

Er zijn veel overeenkomsten tussen B2C- en B2B-marketing, maar zeker ook verschillen. In B2C is er vaak maar één persoon te overtuigen en zijn trajecten relatief kort. In B2B is dit vaak complexer: beslistrajecten kunnen maanden of zelfs jaren duren en is er een heel peloton aan mensen die direct of indirect meebeslissen. Dit jaar is natuurlijk een bijzonder jaar, …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.