Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Het logo is het belangrijkste element van een merk. Van oudsher bedoeld om te zorgen voor herkenning en het brandmerken van je eigendom: branding! Te veel logo’s zijn nog traditioneel, een modern brandmerk. Maar waarom zou je de communicatie alleen in een campagne stoppen? Het voordeel van een communicatief logo is dat je altijd vanuit …
Je kunt een nog zo perfect geautomatiseerde search-campagne en biedstrategie hebben, als je die niet met de juiste data voedt, dan draag je niet maximaal bij aan de organisatie. In deze derde blog uit een reeks van vier die voortvloeien uit de laatste Search Automation 2020 whitepaper van DDMA en IAB Nederland besteden we dan …
‘Business only has two functions: Marketing and Innovation’ Herken je deze quote van Peter Drucker ? Je bent nu zo’n tien jaar aan het werk na je afstuderen. Je hebt een mooie marketingbaan en de toekomst brengt wellicht een nog mooiere baan. Je hebt graag echt impact op een organisatie maar ben je er klaar voor? …
Precies rond deze tijd van het jaar begint NIMA met z’n jaarlijkse campagne om meer marketeers aan een passe-partout te krijgen voor z’n ruim 130 verschillende classes. Die korte opleidingen zijn in feite een soort plug inns voor professionals in het vak die zich willen verdiepen in een deel van het vak of een vaardigheid …
Als er één vakgebied is dat zich snel ontwikkelt, dan is dat wel search-marketing. Niet zo vreemd dus dat brancheverenigingen IAB Nederland en DDMA onlangs hun derde whitepaper over search automation publiceerden. Speciaal voor Marketingfacts schreven dezelfde auteurs een vierluik waarin de belangrijkste elementen van search automation aan bod komen. In dit eerste artikel de …
Via onder andere social media wordt er volop gemobiliseerd, gepolariseerd en gediscussieerd, de aanpak van covid, 5G, stikstof, intensieve veehouderij, toeslagen, Zwarte Piet en ga zo maar door. Issuemanagement is hierdoor een andere discipline geworden waar communicatieprofessionals over het algemeen nog onvoldoende mee om weten te gaan. Van hen wordt een andere instelling gevraagd: want …
Het jaar loopt alweer op zijn eind. De oliebollenkraam staat inmiddels op het marktplein en de pepernoten liggen alweer een tijdje in de schappen. Tijd om dit veelbewogen jaar achter ons te laten en vooruit te blikken op een veelbelovend 2021. Kijk jij ook zo uit naar Bubbelbad Dag? Of kijk je liever diep in …
Je klanten hebben vaak geen idee van de beïnvloedingstechnieken die je inzet. De wet eist dat je duidelijk bent, maar wat betekent dat voor jou als marketeer? Het betekent in de eerste plaats dat je er altijd voor moet zorgen dat je je klanten voorziet van voor hen belangrijke informatie, zodat zij in staat zijn een weloverwogen beslissing …
5 november lanceerde SWOCC ‘Merkmanagement Modellen: De SWOCC Selectie.’ Het SWOCC-jubileumboek bundelt 50 modellen die wetenschappelijke en praktische antwoorden geven op kernvragen in merkmanagement. Naar aanleiding van de lancering schreef Piet Hein Coebergh deze blogpost. Er zijn modellen die de realiteit in kaart beogen te brengen, zoals AIDA dat de klantreis beschrijft. Maar ook zoals het Mentality-model van …
De coronacrisis is een periode van vele uitdagingen. Ook voor ons marketeers. We zien een flinke verschuiving van offline naar online. Daar kunnen wij heel slim op inspelen, zodat zowel particulier als bedrijf aan z’n trekken komt. Door de strenge quarantaineregels is men ook vaker en langer thuis. Dat heeft als gevolg dat diverse videoplatforms ontzettend …
Twee bijzondere bijeenkomsten van de NIMA Top Marketing Club in dit bijzondere coronajaar. Op donderdag 29 oktober sprak Marketingprofessor Henry Robben tot de marketingdirecteuren van zo’n 25 Top Marketing Organisaties. Een week later volgde een ontmoeting met de managers van diezelfde TMC, waarbij de Meetbaarheid van Marketing centraal stond. Ondanks de drukke agenda’s en de …
De uitdaging die iedere CMO of CEO elke dag weer heeft: hoe haal ik meer uit mijn marketingteam? Of je nu in de positie zit waarin je met groei te maken hebt of je wordt geconfronteerd met krimpende budgetten. Hoe bouw je het juiste team? Hoe zorg je voor de juiste vaardigheden en competenties? Veel …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.