Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(onderzoek) Waarom live-events werken voor marketing Alva van Beek

Natuurlijk hadden we het vermoeden al: beurzen, events en bijeenkomsten leveren een belangrijke bijdrage aan marketing. Wij van de eventbranche waren er nog meer van overtuigd (nee, geen WC-eend!).  Maar nu is het via breinonderzoek écht aangetoond! De branche van live-communicatie en experience-marketing, de industrie van live-contact, of zoals we het zelf ooit noemden, ‘de eventbranche’, heeft …

Lees meer
(Blogpost Ingmar de Lange) ‘Hoe meet je het effect van je merkstrategie?’ Alva van Beek

Je merk is ontwikkeld, de verandering is zichtbaar en de buzz is voelbaar. Maar hoe meet het effect? Ik behandel klassieke principes, veelgebruikte methodieken en eigentijdse formules. En omdat er veel over te schrijven is, doe ik dat in twee delen. Gewoontegetrouw sla ik zaken graag eerst plat. Een sterk merk heeft in de kern twee …

Lees meer
Erasmus Universiteit en NIMA starten Post-Master Marketing Leadership Alva van Beek

Het Erasmus Marketing Institute en NIMA hebben de handen ineengeslagen om het beste van 2 werelden te kunnen bieden op het gebied van marketing kennis: de wetenschappelijke theorie èn de best practices uit de praktijk. In dit Post-Master Marketing programma, dat 18 maanden duurt, krijg je een zeer complete en relevante marketing- en business development opleiding …

Lees meer
Rabobank: ‘Verenigingsleven draagt bij aan welzijn, maar staat onder druk door corona’ Alva van Beek

Betrokken zijn bij een club of vereniging hangt positief samen met het welzijn van Nederlanders. Verenigingsleden en andere betrokkenen zijn namelijk meer tevreden over hun sociale leven, voelen zich meer betrokken bij hun leefomgeving en vinden de dingen die ze in hun leven doen meer de moeite waard. Dat blijkt uit een onderzoek van RaboResearch …

Lees meer
‘Marketeer, wie wil je zijn en waar wil je aan werken?’ Alva van Beek

Inspirerende bedrijven zijn gemiddeld succesvoller op alle fronten: ze hebben productievere werknemers, trouwere klanten, meer innovatie en betere winstcijfers. En: dat inspiratiegehalte is te ontwikkelen. Joris van Zoelen doet al tien jaar onderzoek naar inspirerende bedrijven. De laatste jaren blijkt maatschappelijke impact een belangrijke rol te spelen in dat inspiratiegehalte. De marketeer kan hierin een …

Lees meer
‘Zeven punten die veel mensen totaal verkeerd begrijpen over storytelling’ Alva van Beek

Het Verhaal is precies zo oud als de mens zelf. En we vertellen elkaar al héél lang verhalen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen storytelling begrijpt. Integendeel, er zijn zelfs zeven punten die mensen faliekant verkeerd hebben begrepen.  Welke dat zijn, lees je hier. Punt één: storytelling is niks nieuws en het is niet voor en niet …

Lees meer
Scott Galloway: CMOs should become chief intelligence officers Alva van Beek

Marketing departments need to become “intelligence units” that are plugged into the market and poised to add real value to the decision-making model in businesses, argues Professor Scott Galloway. Speaking at the Festival of Marketing, the academic, author and entrepreneur described the CMO as being like the second lieutenant in Vietnam. They have a life expectancy …

Lees meer
‘Moeten merken zich wel uitspreken over maatschappelijke standpunten?’ Alva van Beek

Gister deed ik het nog. Ik werd lid van een Facebook-groep. Niet zomaar een groep maar van het platform eetbare paddenstoelen. Ja, een platform over het determineren welke paddenstoel wel en welke niet eetbaar is. Het bracht mij terug bij het zoeken naar paddenstoelen samen met mijn vader. Mijn vader was Pools, hij kwam hier …

Lees meer
Krijg service maar eens verkocht (interview) Alva van Beek

Customer service en customer experience zijn onderwerpen waar veel marketingprofessionals mee te maken hebben. Of krijgen. Maar met een uniforme klantbeleving over alle kanalen wil het vaak nog niet zo vlotten. Er zijn meerdere oorzaken. Het kost meer moeite om de ROI van een goede klantervaring te bewijzen dan ten opzichte van het meten van de ROI …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) Databedreven marketing Alva van Beek

Terwijl de meeste boeken die over (big) data gaan vooral gericht zijn op het hoe en wat van de toepassingen van meetbare gegevens in een organisatie. Heeft Danny Oosterveer juist een boek over data als integraal onderdeel van de marketinginspanningen geschreven. Met het doel om je als marketeer, communicatiespecialist of ondernemer niet langer door data …

Lees meer
(Verslag) De tien belangrijkste factoren voor marketingeffectiviteit volgens Ritson Alva van Beek

Nu marketingbudgetten onder druk staan omdat in veel organisaties moet worden bezuinigd, stellen marketingprofessionals zich de vraag wát en waar er zou mogen worden bespaard en waar we dat vooral niet moeten doen. De Australische marketingprofessor Mark Ritson gaf deze week een college tijdens het DVJ Brand Growth Event over de bijdragen van verschillende marketinginspanningen aan succes. …

Lees meer
NIMA-gastcollege bij Inholland Business Studies: Samen blokken op de agri-drone Alva van Beek

NIMA is als beroepsvereniging in de eerste plaats een netwerk van professionals, een verbinder. Dit netwerk deelt praktijkkennis en -ervaringen met elkaar en legt verbindingen met instanties buiten het bedrijfsleven. Zo delen bijvoorbeeld NIMA titelhouders (zoals Qualified Lecturers, Senior Marketing Professionals, Register Marketeers) hun praktijkkennis graag met het onderwijs. Niet alleen om hun ervaringen te …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.